سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز عید سعید قربان در تهران ساعت 8 صبح به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در دانشگاه تهران اقامه شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر  رئیس مجلس خبرگان رهبری در خطبه نخست نماز با تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان به مسلمانان جهان ابراز امیدواری کرد عیدی مسلمانان در این روز ، تقویت تقوا ، پرهیز از گناهان و اطاعت از خداوند باشد. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: اگرچه در زمان برگزاری عیدسعیدقربان یکی دو روز اختلاف وجود دارد اما آثار و عظمت این اجتماع بزرگ ، دنیا را تحت شعاع قرار می دهد.

وی افزود: دین ما عین سیاست ماست و دین از سیاست جدا نیست و امیدواریم جهان اسلام هم به چنین آگاهی برسد.

خطیب نمازعید سعید قربان با تشریح دوران زندگی حضرت ابراهیم (ع) و اقدامات آن حضرت برای برقراری فرهنگ توحیدی در جهان گفت: مبارزه با بت پرستی ها، درگیری با استبداد نمرود و بنیانگذاری مجدد کعبه از جمله اقدامات حضرت ابراهیم (ع) است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: حج ، کنگره عظیم الهی است و با این مسافرت ها ، اجتماعات و عشق هاست که اسلام زنده و رو به توسعه است و دشمنان اسلام می ترسند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: امروز ، دوران وسعت علوم و آگاهی هاست و باید از همین معارف حج دنیا را به راهی که مورد توجه خداست ، دعوت کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام در خطبه دوم نماز عید سعید قربان نیز با اشاره به بحران اقتصادی جهان گفت : این بحران شرایط سختی برای جهان بوجود آورده است و دود این بحران بیش از همه به چشم ضعیفان و فقرا می رود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود : گرچه امکانات ایران تا حدودی به ما نسبت به دیگران مصونیت می دهد اما همین الان هم آثارش را در کشور می بینیم، این شرایط به ما حکم می کند همه مسئولان و صاحبنظران برای عبور ازاین مسئله هماهنگی داشته باشند.

وی گفت : در دولت ، مجلس و مجمع تشخیص مصحلت نظام به عنوان ناظر باید از شرایطی که اجرای اصل 44 قانون اساسی بوجود آورده و راه را برای حضور بخش خصوصی در میدان اقتصادی باز کرده است استفاده مطلوب کرد، این کار نیاز به وحدت و همدلی دارد، با عجله و اقدامات نسنجیده، نمی توان از این بحران که کله گنده های دنیا را به سطوح آورده عبور کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین با اشاره به محاصره یک و نیم میلیون نفر در غزه گفت : در این منطقه همه چیز در حد زندگی با ریاضت وجود دارد.

وی ادامه داد: چقدر وجدان دنیا کور شده و چقدر قدرتمندان حامی رژیم صهیونیستی بی‌وجدانند که این مناظر تاسف بار را می بینند و اقدامی نمی کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب می‌شود نشان بزرگی از بی‌وجدانی قدرتهای بشری و به ویژه کشورهای اسلامی است.

وی با بیان اینکه اگر کشورهای اسلامی ذره‌ای از احکام اخوت اسلامی را مراعات کنند نمی‌توانند در برابر مصیبت‌هایی که به مردم غزه وارد می‌شود سکوت کنند ، افزود : مصری‌ها که سوابقی طولانی در تمدن و اسلام دارند چقدر تحمل می‌کنند که مرز خود را با غزه ببندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به افزایش ناامنی‌ها در کشورهای شرق ایران اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد کنترل اوضاع از دست دولت‌ها خارج شده است.

وی افزود: اشغالگران در افغانستان و منطقه تروریست پرور شده اند و قدرت تروریست ها از زمان اشغالگری در این کشورها بیشتر شده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ریشه این ناامنی‌ها در حضور اشغالگران در افغانستان و منطقه است.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام در بخش دیگری از خطبه نماز عیدسعیدقربان به سخنان اخیر رئیس جمهور جدید آمریکا درباره فعالیتهای هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور منتخب آمریکا همان حرف‌های بوش را با ادبیاتی کمی متفاوت‌تر تکرار می‌کند.

وی افزود : اوباما ایران را متهم می‌کند که دنبال بمب هسته‌ای و حامی تروریسم است درحالی که منظور وی از تروریست حمایت از حزب‌الله و حماس است.

هاشمی رفسنجانی گفت : تروریست کسانی هستند که از آن طرف دریاها می آیند و مردم را به روز سیاه می‌نشانند.

وی افزود : اسرائیل خود نمونه بارز تروریسم دولتی است که با ترور خلق شد و با ترور خود را حفاظت می کند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: مقامات امریکایی می گویند فعالیتهای هسته‌‌ای ‌تان را تعلیق کنید تا با شما حرف بزنیم ، این حرف بی‌معناست چرا که این شما بودید که در 30 سال گذشته می‌خواستید با ما حرف بزنید، حالا چرا شرط سنگین می‌گذارید.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم با امریکا دعوا و جنگ کنیم بلکه می‌خواهیم از حق خودمان از علوم و فنون دنیا استفاده کنیم و نه تشویق شما را می‌خواهیم و نه تنبیه شما می‌تواند ما را از این راه بازدارد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: حق ایران را به رسمیت بشناسید چرا که ایران الگویی برای سایر کشورهای جهان است.

وی ادامه داد: اصل مساله این است که شما با تفکر انقلاب اسلامی که مخالف دخالت قدرتهای بیگانه در امور دولتهای دیگر است، مخالفید و حقوق بشر و تروریسم بهانه است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: منطق ایران خدایی است و هرچه بیشتر به ایران فشار بیاورید این منطق مشعشع می‌شود.

کد خبر 70384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز