ابوالفضل گلفام کارگردان مستند «کفش‌های جیرجیرک‌دار» به ارائه توضیحاتی درباره این مستند که با محوریت زندگی یکی از خلبانان دوران دفاع مقدس ساخته شده است، پرداخت.

سقوط جنگنده در تبریز

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل گلفام کارگردان مستند «کفش‌های جیرجیرک‌دار» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند،  درباره آن توضیح داد: این مستند درباره جانباز خلبان، امیر سرلشگر یدالله واعظی است که در زمان جنگ خلبان هلی‌کوپر کبری بود. او از سال ۵۸ و در غائله کردستان، در جنگ حضور داشت و در عملیات مدافعان پل کرخه هم همراه با شهید کشوری حاضر بود. در سال ۶۱ در عملیات مسلم‌بن عقیل در منطقه غرب، هلی‌کوپتر او مورد اصابت موشک عراقی‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سرلشگر واعظی در عملیات نجات دزفول هم حضور داشت، زمانی که عراقی‌ها تا نزدیکی پل کرخه آمده بودند. در اسلام‌آباد غرب و آزادسازی بستان هم نقش داشتند و در عملیات شکست حصر سومار هم حدود ۱۳ تانک عراقی را زدند. در خیلی از عملیات‌های دیگر هم حضور داشته است.

این مستندساز افزود: زمانی که هلی‌کوپتر این خلبانان مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد، برای آنکه تانک‌های عراقی نتوانند نیروهای خودی را قیچی کنند، مانع پیش‌روی عراقی‌ها به سمت سومار می‌شوند. در یک روز حدود ۸ ساعت پرواز برای عملیات داشتند و تانک‌های عراقی بسیاری را هم هدف قرار دادند که منجر به شکست عراق در آن منطقه شد.

وی درباره نحوه جانبازی سرلشگر واعظی هم گفت: وقتی موشک به بالگرد کبری اصابت می‌کند، آن‌ها سقوط می‌کنند و آن‌ها را از دل آتش بیرون می‌کشند. شهید شمشادیان که همراه او بوده است، به شهادت می‌رسد و سرلشگر واعظی هم جانباز می‌شود. بعد از این اتفاق، حدود دو سال سرلشگر واعظی تحت درمان بوده است.

خلبانی که در یک روز ۱۳ تانک عراقی را هدف قرار داد

گلفام افزود: ما خاطرات زیادی را از زبان سرلشگر واعظی در مستند روایت کرده‌ایم. یکی از آن‌ها مربوط به همین عملیات سومار بود که موفق می‌شوند در یک روز ۱۳ تانک عراقی را هدف قرار دهند. عمده کار آن‌ها شکار تانک بوده است. در منطقه کرخه حدود ۴۰ تا ۵۰ تانک را هدف قراردادند و مانع از پیش‌روی آن‌ها به سمت اندیمشک شدند. البته درگیری هوایی مستقیم با بالگردهای عراقی نداشتند.

این مستندساز درباره فعالیت‌های اخیر سرلشگر واعظی هم توضیح داد: ایشان بعد از آنکه جانباز شدند، تا چند سال پزشکی خواندند بعد آن را به دلیل شرایط جسمی و عدم امکان حضور در دانشگاه رها کردند و سراغ حقوق رفتند. امروز ایشان قاضی شورای حل اختلاف است و تا به امروز در چندین نوبت موفق به کسب تندیس صلح شده است. همواره تلاش دارند در کرسی قضاوت، کارشان همراه با صلح و آشتی باشد. در کنار این فعالیت، در بخش توانبخشی معلولان و جانبازان در زنجان هم فعالیت‌های دارند.

گلفام با اشاره به دوران درمانی سرلشگر واعظی پس از اصابت موشک به بالگردش هم گفت: نزدیک به دو سال فرآیند درمان او در آلمان طول کشید. در آنجا با منافقین درگیری‌هایی هم داشته است. زمانی که با ویلچر در خیابانی در آلمان بوده است، منافقی به سمتش می‌رود و شعار و دشنام می‌دهد. وقتی آن منافق قصد حمله فیزیکی به او را داشته، مردم حساسیت نشان می‌دهند و به جهت توجهی که به معلولان دارند، جلوی آن فرد منافق را می‌گیرد. دکتر آفریقایی‌تباری هم در آن بیمارستان حضور داشته که تحت تأثیر این جانبازان به اسلام رو می‌آورد. سرلشگر واعظی فعالیت‌هایی از این دست هم در آلمان داشته است.

روایت بحران روحی همسر یک خلبان جنگی

این مستندساز درباره دیگر اثری خود با نام «سروها ایستاده می‌میرند» هم توضیح داد: این فیلم درباره یک خلبان زنجانی به نام شهید علی‌محمد سلیمانی است که در سال ۵۹ هواپیمایش به اشتباه مورد اصابت ضدهوایی خودی قرار می‌گیرد و ناگزیر از ریجکت می‌شود. در آن مقطع همسر او دچار بحران روحی شدید می‌شود و از طریق بهداری ارتش او را به کشور اسپانیا منتقل می‌کنند. در آنجا هم درمان نمی‌شود. خانواده همسر این خلبان ساکن آمریکا و یک خانواده متمول بودند. به همین دلیل همسرش را هم به آمریکا منتقل می‌کنند. شهید سلیمانی هم اجازه و مرخصی می‌گیرد تا مدتی به آمریکا برود.

وی ادامه داد: همه می‌گفتند او اگر به آمریکا برود، دیگر برنمی‌گردد اما او علی‌رغم برخی مخالفت‌ها از سوی خانواده همسرش مجدد به ایران بازمی‌گردد. این فیلم یک اثر داستانی است که براساس یک داستان کاملاً واقعی ساخته شده است. به تعبیری داستان فیلم به طور کامل مستند است اما آن را در قالب فیلم داستانی روایت کرده‌ایم. این خلبان سال ۵۹ به آمریکا می‌رود و سال ۶۰ مجدد به ایران بازمی‌گردد. وقتی برمی‌گردد در ابتدا با پرواز کردن او مخالفت می‌کردند و می‌گفتند احتمال دارد که جذب نیروهای دشمن شده باشد و مشکل‌ساز شود. نهایتاً اما اجازه پرواز او صادر می‌شود و در خیلی از عملیات‌ها هم حضور داشته است. او در سال ۶۱ در حوالی جزیره خارک مورد اصابت موشک قرار گرفته به شهادت می‌رسد. هنوز هم پیکرش پیدا نشده است.

گلفام درباره مستند «بر فراز پاوه» هم توضیح داد: این مستند درباره شهید سیدعبدالله بشیر موسوی است که از خلبانان حاضر در غائله پاوه در سال ۵۹ بوده است. او همان خلبانی است که پروازش با هواپیمانی اف چهار در فیلم «چ» هم به تصور درآمده که هواپیمایش مورد اصابت ضدهوایی گروهک‌ها قرار می‌گیرد. کابین اول او در این پرواز شهید محمد نوژه بوده که از شهدای معروف است. در قسمتی از مستند «بر فراز پاوه» به شهید نوژه هم پرداخته‌ایم.

وی در پایان گفت: در زمان جنگ تعداد بسیار از کمی از خلبانان هم خیانت کردند، خلبانی به نام احمد مرادی طالمی در نیروی هوایی بود که اتفاقاً در سکانسی از فیلم «منصور» هم به آن اشاره شده است، او خلبانی بود که اتفاقاً رفتارهای مشکوک داشت، مثلاً هر عملیاتی را نمی‌رفت. او روزی پروازی انجام می‌دهد و می‌خواسته جنگنده اف ۱۴ را به عراق تحویل بدهد اما با توجه به آنکه زودتر از موعد توافق شده با عراق، به سمت خاک عراق پرواز می‌کند نمی‌تواند در فرودگاه عراق بنشیند. او در ادامه به سوئیس می‌رود اما ۶ ماه پس از آن کشته می‌شود. گرچه چنین موضوعاتی ظرفیت ساخت اثر به صورت مستقل را ندارد اما در خلال مستندها می‌توان به این موضوع هم پرداخت.

کد خبر 700484
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 107
  • رحمان IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    77 5
    این تصویرکه گذاشتین اف14 نیست میراژاف1 هست که اتفاقا در زمان جنگ در خذمت نیروهای عراقی بوده وبعدا درزمان حمله آمریکا به ایران گریختن
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    57 7
    صدام چقدرهواپیماتوایران اورد
    • سجاد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      15 13
      خب چه اهمیتی داره!
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 0
      دقیقا دوستمان درست فرمودند. تصویر مربوط به میراژ هست نه تامکت
    • سام IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 0
      صدام نیاورد. آنها از ترس جانشان هنگام درگیری با هواپیماهای مدرن ائتلاف در جنگ اول و دوم خلیج فارس به ایران فرار کردند. صدام چشم دیدن ایرانیها را نداشت و تا لحظه آخر زندگی به ایرانیها دشنام میداد. وقتی هم متوجه شد دستور داد همه هواپیماها را زیر خاک مدفون کنند ! که بعدها همه آنها کشف و معدوم شد. در ضمن ارزش آن هواپیماها یک هزارم غرامت جنگی نشد که بخاطر شروع کننده جنگ باید پرداخت میکرد.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    78 10
    خدا‌وند بهشت را جایگاه خلبانان غیور جنگ تحمیلی قرار دهد انشاالله
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    152 6
    نمیفهمم تو متن این همه شجاعت نیروی هوایی هست تیتر خبر اما از خیانت یک نفر خبر میده تیتر قشنگی نیست مثلا خلبانی که در یکروز ۱۳ تانک شکار کرد. بهتر نیست؟ایا
  • اهورامزدا IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    مگه جنگنده اف ۱۴ مال باباش بوده که میخاسته تحویل دشمن بده.
    • Swk IT ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 1
      تازه خبر هم که آخرین پاراگراف هست کاملا کذب هست چون فرار مرادی متاسفانه خیلی هم موفقیت آمیز بود و مشکلات زیادی برای ایران داشت
  • محسن IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    خوش به حالشون که رفتن اگه الان بودن هشت میلیون حقوق میگرفتن، که یه کولر آبی هم نمیشه...؟؟؟درود بر فرمانده شجاع ارتش!!!!!!؟
  • فدایی رهبر US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    همه ما مدیون مقاومت و شهادت عزیزان از جان گذشته هستیم
  • رضا IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    77 22
    پل کرخه متعلق به شهرستان اندیمشک هست و نه دزفول و در صورت سقوط اندیمشک پایگاه نیروی هوایی اندیمشک و راه آهن اندیمشک و سد بزرگ خاورمیانه دز سقوط می کرد که موقعیت استراتژیک اندیمشک باعث سقوط استان خوزستان می شد
    • sos IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      41 7
      ما همه ائرانی هستیم
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      4 8
      اندیمشک جنوبی
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    73 3
    خب این مطلب چه ربطی داشت به هواپیمای F14 و خیانت خلبان ایرانی.
    • مهدی ملکیان IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      2 0
      سلام عرض ادب و احترام.اندیمشک پایگاه نیروی هوایی ندارد شاید منظور جنابعالی پایگاه دزفول هستش.
  • Gh IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    79 3
    تیتر در خلبان خائن بود اما چیزیدر خبر داده می شود زیاد به حاشیه می روید واضح تر مسائل را عنوان مایید
  • آتیلا IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    43 24
    اینها یک مشت آشغال هستند
  • Mohmmad US ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    93 9
    هیچ چیز نمیتونه رشادت‌ها و فداکاری بچه های ارتش مخصوصا پرسنل زحمتکش نیروی هوایی را زیر سوال ببره ..زنده باد نهاجا
    • شهرام IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      14 14
      کیا !؟
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      43 4
      هوانیروز !!!چرا ؟؟؟اینا نسل شجاعان بودند زندگی لاکچری تو آمریکا ول کردن روحشون شاد شهید حسین خلعتبری عباس بابایی عباس دوران و....و....و....
  • اندریانیک IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    47 0
    یک اف 14 به عراق پناهنده شد. اسنادش 3 سال پیش از طبقه بندی خارج شد.
    • خرمدین IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      59 8
      دقیقا معلوم نیست که فرودگاه نشسته یا سقوط کرده ولی جیزی که مشخصه اینه که آمریکا خودش طوری هواپیما را در عراق زد که ذره ای هم به درد نخور نموند دلیلش هم این بود گفت اگه تامکت دست روسیه متحد عراق برسد از تکنولوژی تامکت الگو برداری میکنن چون واقعا تامکت اون زمان ابرقدرت آسمان جهان بود 140کبلومتر رادار به راحتی با موشک فینیکس میزد بدون اینکه کسی بدونه از کجا خورده
    • فدایی رهبر IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      12 6
      نهاجا مخفف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران میباشد
    • مهرداد IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      34 7
      ارتش یعنی مردم ارتش یعنی غیرت ایران وایرانی
    • رضا IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      3 0
      سلام و درود به روح پاک شهدای جنگ تحمیلی به ویژه شهدای نیروی هوائی غیور مردان آسمانی
  • مجتبی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    24 31
    خدا رو شکر که خلبان خائن کشته شد
  • ناشناس IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    39 5
    درودبرخلبانان شجاع نهاجا
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    22 3
    اف ۱۴ رفت عراق
  • بیژن IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    23 7
    اولا پل کرخه اتصال شهرستانهای دزفول واندیمشک وموسیان ودهلران میباشد .واهمیت پل برای اتصال به یک پایگاه هوایی که درنزدیکی پل کرخه واهمیت دیگران اتصال وبرقراری ارتباط با سایتهای چهار وپنج نیروی هوایی میباشد ودیگر اینکه پایگاه شکاری وحدتی دزفول میباشد ونه اندیمشک البته همه متعلق بنام ایران سرافراز میباشد وفرقی نمیکنه متعلق بکدام شهر میباشد اما از لحاظ تقسمات کشوری پایگاه وحدتی متعلق به شهرستان دزفول میباشد
    • کاملا درست می فرمایید IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      11 3
      کاملا درست میفرمایند پایگاه وحدتی به اسم دزفول ثبت شده
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    27 29
    خوب این ها که نوشتید چه ربطی به تحویل دادن هواپیما به عراقیها داشت
  • بهمن صالحی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    43 3
    بنده به سهم خودم دست تمام خلبانها و آتش نشانها را میبوسم و شغل خلبانی آرزوی کودکی من بود و فداکاری برای مردم و خدمت به ایران عزیز واقعا عبادت است جانم فدای مهین
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    18 6
    شوق پرواز یک چیز دیگه بود ،تقلید خوب نیست.
  • پرسام IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    12 17
    در خصوص اون خلبان خائن من اخرش متوجه نشدم بالاخره نتونست در عراق فرود بیاد بعد رفت سوئیس چطوری یعنی با تامکت رفت آخه همچین تامکتی رو آمریکا که افرید
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      12 0
      اون خلبان ادعا کردند که هواپیماش را زدن و با چتر فرود آمده بعد رفت سویس ولی دو سال پیش اسناد منتشر شد که هواپیما را سالم تحویل عراق داده و خبر سقوط دروغ بوده. توی سویس کشتندش.
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    18 2
    زنده وجاویدباد یادقهرمانان وطن.
  • مرادپور IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    14 2
    کفشهای جیرجیرک دار؟؟؟!!!!این چه اسم مسخره ایه دیگه نمیتونستن یه اسم بهتر پیدا کنن
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    26 2
    آقای نویسنده تیتر درست بزن
  • مهدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    14 7
    روح تمام شهدا شاد یادشون گرامی مرگ مافقین کثیف مرگ خاندان رجوبی مرگ مسعود رجوبی مرگ بر مریم رجوبی
  • ایرانی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    12 1
    توی چند سال گذشته چندتا از آن خلبانهای شجاع ومیهن پرست تربیت شده یا اینکه خلبانهای امروز باقی ماندن همان خلبانهای دوران جنگ می باشند.
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      آخه جمله بندی بلد نیستی مجبوری نظر بنویسی؟
  • US ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    33 1
    آنهایی که به اسم اختلاس پول‌های ملت را روانه خارج می‌کنند خائن نیستند؟
  • مرتضی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    13 1
    جالب بود
  • احمد IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    8 0
    تیتر غلط انداز است بهتر بود تیتر خوبی انتخاب کند در خیلی کوتاه به تیتر اشاره
  • 2540161707 IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    11 4
    روح همه‌ی شهدای عزیز شاد. این عزیز ترین عزیزان
  • ولی علیزی TR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    7 1
    مگه می‌شود تا سويس با اف چهارده رفت بدون سوخت گیری مجدد لطفا توضیح دهید
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    15 1
    پاینده باد ارتش ایران
  • فریدون فرهادی سردشت IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    اون نفری که خیانت میکند گذرا اشاره شده و نمی فهمیم هواپیما به سویس یا عراق می برد یانه ؟
  • احمد حسن پناه IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    یادی هم از شهید خلبان شجاع غفور جدی اردبیلی بکنیم که با دلاوری و رشادت خاطرات ارزنده و بیاد ماندی از خود گذاشت و در حفظ میهن عزیز و دفاع از ناموس وطن شهید راه حق شد . روحش شاد
  • رضا دینی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    اون خلیان فراری که اف۱۴ را برد متاسفانه موفق شد. مکالماتش با هوامیماهای پیشواز و برج مراقبت عراقیها موجود است. اون خائن موفق شد. اف۱۴ به اون ارزشمندی رو به عراقیها داد که خیلی بضرر ایران شد. در عوصش از عراقیها امکانات رفاهی و زندگی در کشور سوئیس رو گرفت. خائن بیشرف.. اما حکومت ایران چند ماه بعد این خائن را در سوئیس ترور کرد خخخخخ سزای خیانت ، مرگ است.
  • علی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    خلبان خائن چطوری کشته شد؟؟؟؟
  • حسین IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    موشکهاهمه تودزفول بودن و۱۷هزارشهیدداده حال همه چیزامال اندیمشک شدن؟
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    بعد از فرار،۶ ماه بعد کشته میشه جالبه!!!!!
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    متاسفانه تو هر صنفی خیانتکار و وطن فروش پیدا میشه.
  • ع IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    این تیتر اشتباه حذف کنید. چه جور میخوایداز دین این دلیرمردان بیرون بیاید
  • ناصرم IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    عزیزان دل، دقت کنید این عکس میراژ هستش نه اف14.
  • US ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    الانم کم خیانت کار نداریم
  • رضا IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    درودبرارتش قهرمان نابودباددشمنان ا رتش
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    این خلبان خائن به احتمال صد در صد از منافقین کور دل بوده
  • الیاس IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    این خلبان خائن کجاس،الان ؟ یعنی،کجای این داستانه ؟
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      خلبان خائن احمد مرادی طاری نام داشت و الان درون قبرش قرار دارد.در متن بالا هم به این موضوع اشاره شده. او پس از فرار به عراق و گرفتن پاداش نقدی در یک هتل مجلل کشور سوئیس منتظر آماده شدن مدارک مهاجرت به آمریکا بود و در یک نزاع خیابانی کشته میشود.
  • زرگر IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    در حق خلبانان دفاع مقدس بسیار کم لطفی شده. باید مردم بدانند آن جوانان دلیر در شرایط بد تحریمها و کمبودها چه کردند، کمتر کسی با این دلیران و شهدای نیروی هوائی و هوانیروز آشنائی دارند. در ماههای نخست جنگ خلبانان نیروی هوائی و هوانیروز تغریبا یک تنه در مقابل ارتش عراق ایستادند و جلوی پیشروی سریع آنها را گرفتند و بیشترین خلبانان شهید مربوط به همان چند ماه نخست جنگ است. پالایشگاها و پادگانها و پایگاههای ارتش صدام و کلا عقبه آنها هر روز بمباران میشد و با اینکار جلوی رسیدن سوخت و امکانات به ارتش عراق گرفته شد.از طرفی باید با تانکها و هواپیماها و ناوهای جنگی عراق در زمین و هوا و دریا میجنگیدند و موفق شدند نیروی دریائی عراق را در دو یا سه روز بطور کامل منهدم کرده و از بین ببرند. عراق تا آخر جنگ نیروی دریائی نداشت.و صدام مجبور شد سه بار نیروی هوائی خود را نوسازی کند از طرفی تحریمها باعث فشار زیادی روی آنها میگذاشت و حتی برای نبرد هوائی و دفاع از خود با کمبود موشک مواجه بودند!! نبود قطعات یدکی هواپیماهای زیادی را زمین گیر کرده بود ولی تا روز آخر جنگ هر روز پروازهای برون مرزی داشتند و...
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    در تمام جنگها همیشه نظامیان خائن وجود داشته و خواهند داشت . در طول هشت سال جنگ تعداد انگشت شمار هواپیمای نظامی از ایران فرار کردند و فقط یک اف14 و یک هواپیمای کوچک شرکت نفت به عراق رفتند که هر دو منهدم شدند. و مابقی هم به عراق نرفتند به ترکیه و یا عربستان فرار کردند که بعدا به کشور بازگردانیده شدند. خلبانان نیروی هوائی و هوانیروز آنقدر شجاعت و دلیری از خود بجا گذاشته اند که اینها به حساب نمیآیند. آنها حتی در لباس پرواز هم با کمبود مواجه بودند ولی با تمام کمبودها حتی یکروز آسمان کشور را خالی نگذاشتند. عراق بطور مرتب هواپیماهایش را بروز رسانی میکرد و بهترین سیستمهای دفاع هوائی را بخدمت گرفته بود ولی تحریمها مانع میشد که حتی قطعات یدکی بر ای هواپیماهای مسافربری بخریم. خلبانان زمان جنگ واقعا شاهکار کردند.مردم حق دارند بدانند خلبانان چگونه جنگیدند و اگر نبودند چه میشد.