نتایج یک بررسی بزرگ نشان می‌دهد که قرص کرونای فایزر اثر سودمندی چندانی در بزرگسالان جوان ندارد، هر چند که هنوز احتمال بستری شدن و مرگ را در سالمندان در معرض خطر بیماری شدید کاهش می‌دهد.

Paxlovid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این نتایج که از یک بررسی شامل ۱۰۹۰۰۰ بیمار در اسرائیل به دست آمده است، احتمالا پرسش‌ها درباره استفاده دولت آمریکا از قرص شرکت فایزر به نام «پاکسلووید» به عنوان درمان خانگی برای کووید-۱۹ را دوباره برخواهد انگیخت. دولت بایدن بیش از ۱۰ میلیارد دلار را صرف خرید این دارو و قرار دادن در اختیار هزاران داروخانه در آمریکا کرده است.

این پژوهش نشان داد در صورتی که قرص پاکسلووید مدت کوتاهی پس از عفونت تجویز شود، میزان بستری شدن را در میان افراد ۶۵ ساله و بالاتر تا حدود ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. این یافته‌ها با نتایج پژوهش‌های قبلی مطابقت دارد که برای کسب مجوز دارو در آمریکا و سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفت.

اما یافته‌های این بررسی بر اساس آنالیز سوابق پزشکی نشان داد که در افراد بین ۴۰ تا ۶۵ سال هیچ اثر سودمند قابل‌اندازه‌گیری مشاهده نمی‌شود.

البته این بررسی به خاطر نوع طراحی‌اش دارای محدودیت‌هایی است، چرا که داده‌ها در آن از وارد کردن بیماران در یک بررسی تصادفی‌شده دارای گروه کنترل (که استاندارد طلایی پژوهش‌های پزشکی است) به دست نیامده است، بلکه از سوابق بیماران در نظام بهداشتی اسرائیل استفاده کرده است.

ایمنی قبلی خطر عوارض را در جوانان کاهش می‌دهد

این یافته‌ها بیانگر ماهیت متغیر پاندمی کرونا است که در آن اکثریت افراد به علت واکسیناسیون‌ یا عفونت قبلی تاحدودی در برابر این ویروس حفاظت پیدا کرده‌اند. این حفاظت قبلی به خصوص در بزرگسالان جوان خطر عوارض شدید کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد. 

دکتر دیوید بولویر، پزشک و پژوهشگر دانشگاه مینه‌سوتا که در این بررسی شرکت نداشت، می‌گوید: «پاکسلووید برای افراد در معرض بیشترین خطر کووید-۱۹ شدید مانند سالمندان و افراد دچار نقص ایمنی دارویی مهم باقی خواهد ماند. اما برای اکثریت بزرگی از آمریکاییان که در حال حاضر واجد شرایط دریافت آن هستند،‌واقعا سودمندی چندانی نخواهد داشت.»

سخنگوی شرکت فایزر درباره نتایج این بررسی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است،‌اظهار نظری نکرد.

قرصی که سودمندی‌اش را از دست می‌دهد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در اواخر سال پیش قرص پاکسلووید را برای درمان بزرگسالان و کودکان ۱۲ ساله و بالاتر که به علت داشتن عوارضی مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی در معرض خطر بالای بیماری شدید کووید-۱۹ هستند، تایید کرد.

در هنگام تصمیم‌گیری FDA در این باره هیچ گزینه دیگری برای درمان کووید-۱۹ در خانه وجود نداشت و پاکسلووید برای مقابله بستری‌شدن‌ها و مرگ‌های رخ‌داده در طول موج دوم زمستانی پاندمی حیاتی شمرده می‌شد. اثربخشی پاکسلووید در بررسی‌ها هم بسیار قوی‌تر از قرص شرکت رقیب، مرک بود.

تصمیم FDA بر اساس بررسی شرکت فایزر در بیماران پرخطر بود که برای عفونت‌های قبلی کووید-۱۹ واکسینه یا درمان نشده بودند.

بولویر گفت:‌«در حال حاضر چنین افرادی وجود دارند،‌اما نسبتا نادر هستند، زیرا اغلب افراد یا واکسینه شده‌ یا دچار عفونت شده‌اند.»

شرکت فایزر در ابتدای تابستان اعلام کرد یک بررسی جداگانه پاکسلووید در بزرگسالان سالم - واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده- سودمندی قابل‌توجهی برای این قرص نشان نداده است. این نتایج هنوز در ژورنال پزشکی منتشر نشده است.

از هنگام تایید شدن پاکسلووید تاکنون بیش از ۳/۹ میلیون نسخه پاکسلووید پیچیده شده است. هر دوره درمانی این دارو که شامل مصرف سه قرص دو بار در روز برای پنج روز می‌شود

کد خبر 700646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha