همشهری آنلاین: کتاب صدسالگی نفت مسجد سلیمان که شامل قدیمی‌ترین گزارش‌های جامع مربوط به حفاری، تکمیل چاه‌ها و استخراج نفت در حوزه جغرافیایی مسجدسلیمان است در حاشیه برگزاری کنگره ملی توسعه مخازن شکافدار رونمایی شد.

به گزارش شانا از مناطق نفت خیز جنوب، سیف اله جشن ساز، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم رونمایی کتاب صدسالگی نفت مسجد سلیمان گفت: این کتاب ارزشمند به عنوان سند افتخار یکصد سال تلاش ایرانیان برای توسعه صنعت نفت و آبادانی میهن خود میراث گرانبهایی است و به دلیل ارزش فرهنگی آن در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به معرض دید عموم قرار می گیرد.

این کتاب شامل گزارش های قدیمی تکمیل چاه هایی است که تا اواسط سال 1337 ( ابتدای1927 میلادی) در حوزه عملیاتی مسجد سلیمان حفر شده و شامل اطلاعات حفاری و مشکلات ایجاد شده در حین انجام کار، مشخصات لایه های مختلف و مخزن و میزان بهره برداری از منابع هیدورکربوری است.

اطلاعات کامل حفاری، تکمیل و استخراج نفت و میزان تولید مربوط به نخستین چاه نفتی ایران (چاه شماره یک ) از جمله اطلاعاتی است که بر اهمیت بیشتر این مجموعه نفیس می افزاید.

در نگاه نخست به این مجموعه گران بها، جلد این کتاب قدیمی، بیننده را مجذوب می کند به گونه ای که فلز، الیاف نخ، چوب و مهمتر وجود پیچ و مهره و لولا با تناسب عجیبی با هم ترکیب شده و شکل و تصویر زیبایی از صحافی منحصر به فردی مشاهده می شود.

اهمیت دیگر این کتاب وجود نقشه هایی است که به طور دست نویس از مشخصات و شکل چاه طراحی شده است؛ مهمتر از همه اما اطلاعاتی است که به وسیله جورج رینولدز، رئیس گروه حفاری ویلیام ناکس دارسی به عنوان کاشف نفت در ایران در این کتاب به زبان و خط انگلیسی آورده شده است.

کنگره ملی توسعه مخازن شکافدار؛ چالش های پیش رو با نگاه ویژه به مخازن بزرگ کشور دو روز گذشته (13 و 14 آذر) با حضور مهندس سیف الله جشن ساز، مدیر عامل شرکت ملی ایران و بسیاری از مدیران ارشد صنعت نفت در محل باشگاه فرهنگی – ورزش امام رضا (ع ) شهرک نفت اهواز برگزار شد.

در این کنگره اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، قائم مقام معاون وزیر در امور بین الملل و بازاریابی، مدیران عامل و معاونان شرکت های اصلی تابعه شرکت ملی نفت ایران، مدیران و روسای شرکت های بهره بردار، روسای پژوهشگاه، دانشگاه و دانشکده های صنعت نفت و برخی کارشناسان صنعت نفت کشور، در قالب میزگردهای مختلف، مباحث مهم و دیدگاههای شخصی خود در مورد توسعه مخازن شکافدار کشور را مطرح کردند.

کد خبر 70088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز