سه راه امین حضور در تهران از دوره قاجار تا به امروز یکی از معابر مهم و استراتژیک تهران است که به نوعی دروازه ورودی بازار بزرگ تهران هم محسوب می‌شود.

سه راه امین حضور

به گزارش همشهری آنلاین، در بخش جنوبی خیابان ایران، در برخوردگاه دو خیابان امیرکبیر و ری، یکی از پُر رفت‌وآمدترین گذرگاه‌های شهر تهران دیده می‌شود. آنجا را از دیرباز «سه‌راه امین حضور» می‌نامیدند و اکنون نیز به همین‌نام شناخته می‌شود. در میانه‌ی پادشاهی قاجاریه، در این سه‌راه، باغ و خانه‌ای دیده می‌شد که متعلق به یکی از درباریان و نزدیکان ناصرالدین‌شاه به نام آقاعلی آشتیانی بود. آشتیانی را به نام امین حضور می‌شناختند و به‌سبب باغ و خانه‌ی او، این بخش از تهران قدیم را امین حضور نام‌گذاری کرده بودند. پس از آنکه محله‌های تهران خیابان‌کشی شد و باغ‌های بسیاری از میان رفت، در آنجا سه‌راهی شکل رفت که راه به بازار و خیابان‌های اصلی شهر می‌بُرد.

تصویر قدیم از سه راه امین حضور در تهران | کدام شخصیت‌های تاریخی در این منطقه زندگی می‌کردند؟

سه‌راه امین حضور به دروازه‌های شهر، و از آن مهم‌تر به بازار بزرگ تهران بسیار نزدیک بود. از این‌رو همواره جایی برای آمدوشد باربرانی می‌شد که کالاها را روی درشکه‌ها یا چارپایان می‌گذاشتند و روبه بازار می‌رفتند، یا از آنجا بازمی‌گشتند. هنوز هم سه‌راه امین حضور ساختاری بازاری و داد و ستدی دارد. از سوی دیگر، این بخش از تهران قدیم، در روزگار مشروطیت و رویدادهای پی‌درپی آن، کانونی برای آزادی‌خواهان دانسته می‌شد. به همین سبب است که می‌توان سه راه امین حضور را یکی از بخش‌های مهم تهران در یکصد سال پیش دانست و برشمرد.

افرادی چون میرزا محمد حسن شیرازی و  امین الضرب بازرگانان مشهور دوره قاجار، میرزا محمدخان قوام الدوله از مردان پرآوازه آن دوره، فرخی یزدی شاعر و روزنامه نگار آزادی‌خواه در این منطقه از تهران زندگی می‌کردند. 

کد خبر 702568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha