یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

افزایش تعداد موش‌ها در روزهای گرم تهران، موسوم به «موش‌های نروژی» به معضلی حاد و آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده و این موش‌های بزرگ، سال‌هاست در کوچه‌ها و خیابان‌ها جولان می‌دهند. شهرداری تهران از کاهش ۳۵درصدی شکایت شهروندان از موش‌ها خبر می‌دهد، اما شهر همچنان با این معضل حاد، درگیر است.

به گزارش همشهری آنلاین، این حیوانات موذی عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها هستند و بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در این رابطه، حدود ۳۰ بیماری، وجود دارد. روزانه هر موش ۴۵ تا ۲۵۰ فضله و ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر ادرار و چند صد مو از خود دفع می کند. به این شکل یک موش به تنهایی می‌تواند تمامی فضای یک محیط مسکونی را آلوده کند.

بیماری‌هایی که در اثر گازگرفتگی موش‌ها منتقل می‌شوند عبارتند از بیماری‌های ویروسی، میکروبی و قارچ‌ها، تولارمی، طاعون، یرقان و تب راجعه. بیماری‌هایی که از طریق ادرار و مدفوع موش‌ها منتقل می‌شوند هم لپتوسپیروز، مسمومیت‌های غذایی ناشی از سالمونلاها و انتقال انگل‌هایی مثل هیمنو لییپس نانا و هیمنو لییپس دیمینوتا هستند.

بیشتر بخوانید و ببینید؛ تهران در تسخیر مهاجمان موذی نروژی | ۳۰ بیماری که شهروندان را تهدید می ‌کند

کارشناسان محیط زیست همواره تاکید کرده‌اند که جمعیت میلیونی موش‌های تهران، پس از آلودگی هوا، مهم‌ترین معضل پایتخت است. بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون موش در فاضلاب شهری تهران تردد می‌کنند که این آمار نگران‌کننده است. ۸۰ درصد از جمعیت موش‌ها را می‌توان با کنترل زباله‌های شهری و شوک غذایی حذف کرد چرا که از این طریق زادوولد آن‌ها کاهش می‌یابد.

کد خبر 703126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha