شرکت چینی «کان‌سینو بایولوجیکز» اعلام کرد که واکسن کرونایی تولیدی جدیدش که به شکل استنشاقی مصرف می‌شود، مجوز مصرف اضطراری برای استفاده به عنوان واکسن یادآور گرفته است.

cancinobio

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این گونه استنشاقی واکسن شرکت کان‌سینوبایو که از همان فناوری شکل تزریقی این واکسن یعنی انتقال ژن‌های ویروس کرونا  بوسیله یک آدنویروس تغییریافته بدون توانایی تکثیر استفاده می‌کند (یعنی همان فناوری مورد استفاده در واکسن آسترازنکا)، از سازمان ملی فراورده‌های پزشکی چین مجوز گرفته است.

شکل تزریقی واکسن کان‌سینوبایو درکشورهای چین، مکزیک و آرژانتین مجوز گرفته است.

تصور بر این است که واکسن‌های استنشاقی که به درون بینی افراد پاشیده می‌شوند، این مزیت را نسبت به واکسن‌های تزریقی دارند که علاوه بر ایمنی عمومی باعث ایجاد ایمنی موضعی هم در مخاط تنفسی هم می‌شوند و می‌توانند به طور موثرتری از عفونت کرونا جلوگیری کنند.

داده‌های کارآزمایی بالینی واکسن استنشاقی نشان داد که این واکسن نسبت به واکسن شرکت دیگر چینی سینوفارم، باعث ایجاد پاسخ آنتی‌بادی قوی‌تری بر ضد زیرسویه BA.1 اُمیکرون می‌شود، اما میزان آنتی‌بادی در طول چند ماه افت می‌کند. پژوهشگرانی که این بررسی را انجام دادند،‌ گفتند این واکسن استنشاقی از لحاظ تاثیربخشی آن در برابر زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 هم باید بررسی شود.

شرکت‌های دیگر سازنده واکسن در چین که برای واکسن‌های جدید یادآورشان مجوز گرفته‌اند یا در حال انجام کارآزمایی بالینی آنها هستند، در حال رقابت شدیدی با کان‌سینو هستند.

چین روز جمعه واکسن کرونای گروه داروسازی لیوزون نیز مجوز استفاده به عنوان دوز یادآور را داده است.

شرکت کان‌سینوبایو در حال آزمایش یک واکسن‌ نامزدشده‌ براساس فناوری mRNA هم هست که کارآزمایی بالینی آن در چین در مرحله میانی قرار دارد.

چین در ماه‌های اخیر شاهد شعله‌ور شدن موارد شیوع کرونا در نقاط گوناگون این کشور بوده است. اغلب بخش‌هیا شهر شنزن در جنوب این کشور که یکی از کانون‌های فناوری در چین است، در روزهای آخر هفته در شرایط قرنطینه عمومی قرار گرفتند و کلانشهر چنگ‌دو با جمعیت ۲۱ میلیون نفر نیر روز پنجشنبه را در قرنطینه عمومی گذراند.

کد خبر 703231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha