مقامات اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام ردند که دو واکسن روزآمدشده برای کرونای اُمیکرون که اخیرا تاییدشده‌اند، ابتدا به افراد پرخطر از لحاظ بیماری شدید تزریق می‌شوند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این دو واکسن تولیدشده بوسیله شرکت مدرنا و شرکت‌های همکار فایزر و بیونتک واکسن‌های جدید به اصطلاح دوظرفیتی هستند که هم با زیرسویه BA.1 کرونای اُمیکرون و هم با ویروس اصلی کرونا که در ابتدا در چین شناسایی شد، مقابله می‌کنند.

آزانس دارویی اروپا (EMA) مجوز استفاده از این واکسن‌ها را برای افراد ۱۲ ساله و بالاتر صادر کرده است، اما برنامه‌های واکسیناسیون در پاییز و زمستان در کشورهای اروپایی به  تقویت پاسخ ایمنی در افراد در معرض خطر بالای بیماری شدید با استفاده از این واکسن‌ها اولویت خواهند داد.

در بیانیه مشترک EMA و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا (ECDC) این گروه‌ها شامل افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای نقص ایمنی، افراد درای بیماری‌های پزشکی زمینه‌ای، ساکنان و کارکنان آسایشگاه‌ها ذکر شده‌اند.

این سازمان‌ها می‌گویند کارکنان مراقبت بهداشتی هم با توجه مدت درازی که از آخرین دوز تزریقی واکسنشان گذشته است، باید برای تزریق دوز یادآور از این واکسن‌ها استفاده کنند.

با اینکه واکسن‌های فعلی کرونا همچنان حفاظت خوبی در برابر بستری شدن و مرگ ایجاد می‌کند، میزان تاثیربخشی‌شان با تحول ویروس و ایجاد سویه‌های جدید آن کاهش یافته است.

کد خبر 703809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha