همشهری‌آنلاین: همزمان با عید سعید ‌غدیر‌خم و به رسم هرساله حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی صبح چهارشنبه 27 آذر در موزه ملی قرآن کریم با اهالی فرهنگ و ادب و هنر و اندیشه دیدار خواهد کرد.

در این آیین که جمعی از خادمان قرآن کریم نیز حضور دارند از نسخه چاپ شده مصحف شریف نور رونمایی خواهد شد که سیدمحمد خاتمی، احمد مسجدجامعی، سیدمحمد صادق خرازی و استاد سیدمحمد احصایی درباره غدیر و ویژگی‌های مصحف شریف‌نور سخن خواهند گفت.

شعرخوانی و منقبت خوانی توسط شاعران و هنرمندان در‌باره غدیر و در مدح امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) از دیگر بخشهای این مراسم است.

مصحف شریف نور متعلق به قرن دهم هجری است، این مجموعه ثمره و تلاش 9 سده هنر خوشنویسی و تذهیب ایران زمین است. خوشنویس این مصحف نورالدین محمد است که با توجه به شیوه نگارش و نوع کاغذ و تذهیب این قرآن، احتمال می‌رود نورالدین‌محمد، اصفهانی باشد که در محدوده زمانی 950-900هجری قمری آثار گرانبهایی را خوشنویسی نموده است.

مهمترین مشخصه این نسخه نگارش آن به خط محقق است و تزئینات این اثر روح و شاکله کلی مکاتب خراسان بزرگ را داراست و توجهی خاص نیز به مکتب هرات داشته است. ترکیب‌بندی رنگی مصحف بر مبنای رنگ‌آمیزی متعالی لاجوردی و طلایه‌های مختلف خام و پخته همگی نشانه‌هایی از گذشته هستند که در این نسخه ارزشمند گرد هم آمدند.

طراح مصحف شریف‌نور در مجموع جشنواره‌ای از تذهیب‌های ماقبل دوره صفویه را در این نسخه یکجا جمع آوری و اجرا نموده است.

برنا‌مه‌ریزی چاپ مصحف شریف‌نور با تلاش و همت خادم قرآن کریم، سید محمد صادق خرازی و کوشش موسسه عظام از سال 2000 میلادی در کشور آلمان آغاز شد.

مراحل اسلاید و اسکن از صفحات نسخه در آلمان صورت گرفت و مرحله تصحیح، ویرایش کامپیوتری و آماده‌سازی توسط یک گروه مجرب در ایران صورت پذیرفت و در پایان برای اطمینان از سلامت و صحت متن چندین‌بار توسط اساتید قرآن پژوه کنترل و بررسی گردید.

امروز پس از تلاش چند ساله با همیاری و همفکری گروههای مختلف یکی از زیباترین و نفیس‌ترین نسخ قرآن مجید با عنایت باریتعالی چاپ شده است.

کد خبر 70856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز