معاون وزارت امور خارجه با اشاره به امکان دسترسی به ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور همسایه گفت: لازمه رسیدن به این هدف توافق ۶ کشور برای ایجاد پلتفرم مشترک و واحد حمل‌ونقلی- ترانزیتی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نخستین اجلاس وزرای ایران با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری‌های ترانزیتی با تاکید بر اهمیت ترانزیت و حمل‌ونقل در دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی ایران،‌ این دو موضوع را  ابزاری برای مواصلات و ارتباطات درون منطقه‌ای و همچنین توسعه اقتصادی منطقه‌ای اعلام کرد.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه روسای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای مرکزی در خصوص اهمیت همکاری در حوزه ترانزیت و همکاری‌های موجود و قبلی از جمله در چارچوب سازمان اکو گفت: ترانزیت ۲۰ میلیون تنی میان ۶ کشور ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان، چنانچه هر ۶ کشور در خصوص یک پلتفرم مشترک و واحد حمل و نقلی-ترانزیتی توافق کنند، قابل دستیابی خواهد بود.

صفری تاکید کرد: باید در جلسه امروز در خصوص یک مدل مدیریت واحد کریدورها در بین کشورهای حاضر در اجلاس به توافق برسیم.

وی با اشاره به هماهنگی ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه به منظور دادن دسترسی به کشورهای محصور در خشکی منطقه گفت: ایران همواره برای کمک به کشورهای محصور در خشکی منطقه از جمله کشورهای آسیای مرکزی اهتمام داشته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ایران قصد دارد یک کنفرانس بین‌المللی با حضور کشورهای محصور در خشکی و ترانزیت منطقه‌ برگزار کند تا به کنفرانس بعدی سازمان ملل متحد برای کشورهای محصور در خشکی نیز کمک کرده باشد.

کد خبر 710707
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha