همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری، برای تامین بخشی از هزینه‌های ضروری دستگاه‌های اجرایی و جلوگیری از مشکل در پرداخت هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر، لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1387 کل کشور‌ را تقدیم مجلس کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ماده واحده لایحه اصلاحیه بودجه 87 در 3 بند تنظیم شده که بر اساس بند الف، به منظور رفع مشکلات اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی به دولت اجازه داده می‌شود در قالب این لایحه و مشروط به عدم افزایش در سقف بودجه عمومی دولت در سال 1387، اعتبارات هزینه‌های دستگاه‌ها و ردیف‌ها را (بدون الزام به رعایت محدودیت‌های مقرر در ماده 79 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بندهای ماده واحده قانون بودجه 87) تا سقف 59هزار و 570میلیارد ریال با پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور،‌ افزایش دهد.

تا مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از این افزایش از محل صرفه‌جویی و کاهش اعتبارات هزینه‌ای و مابقی از محل کاهش سایر اعتبارات مصوب مندرج در قانون بودجه سال 1387 کل کشور که به منزله اصلاح اعتبار تلقی می‌شود، تامین خواهد شد.

بر اساس بند «ب» لایحه اصلاح بودجه، افزایش اعتبارات موضوع مازاد درآمد استان‌ها (مضوع جزء 5 ردیف 530000 جدول شماره 9 قانون بودجه سال 87) از محل کاهش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه 87 تا سقف 7هزار میلیارد ریال مجاز است.

بند «ج»‌نیز مقرر داشته که احکام جدیدی به عنوان بندهای 42، 43 و 44 به ماده واحده قانون بودجه سال 87 اضافه ‌شود.

بر اساس بند 42 پیشنهادی، اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هر فصل، مندرج در پیوست شماره 1 قانون بودجه 87، حداکثر تا 10درصد از محل کاهش اعتبارات طرح‌های برنامه‌های همان فصل و بنا به پیشنهاد و تایید بالاترین مقامات دستگاه یا دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و موافقت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مشروط به آن که کاهش یا افزایش اعتبارات کل هر برنامه از 10درصد فراتر نرود، در قالب سقف اعتبار کل طرح قابل افزایش است.

بر اساس بند 43 نیز مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری مجاز است تا فعالیت‌های اجرایی خود را در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های موردنظر، از محل اعتبار خود در قانون بودجه 87 و از طریق سایر دستگاه‌های اجرایی به انجام برساند.

بند 44 نیز مقرر داشته که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مجاز است در سقف اعتبار مصوب هزینه از محل درآمدهای اختصاصی مندرج در جدول شماره 1 قانون بودجه امسال نسبت به افزایش هزینه از محل درآمدهای اختصاصی برخی دستگاه‌های اجرایی که درآمدهای اختصاصی آن‌ها بیش از رقم پیش‌بینی شده تحقق یافته است، اقدام نماید. معادل ارقام افزایش اعتبار موضوع این بند، اعتبار از درآمد اختصاصی دستگاه‌های اجرایی که درآمدهای اختصاصی آن‌ها کمتر از مبلغ پیش‌بینی شده تحقق یافته است، کاهش می‌یابد.

با توجه به این‌که مجلس شورای اسلامی این هفته تعطیلات ماهانه خود را سپری می‌کند پیش‌بینی می‌شود بررسی دو فوریت لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1387 کل کشور ، یکشنبه آینده هشتم دی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

کد خبر 71204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز