همشهری آنلاین: رییس‌جمهور سه‌شنبه (10 دی) بعد از ارایه لایحه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تصویب یک فوریت این لایحه به سوالات خبرنگاران در ارتباط با مسایل مختلف پاسخ گفت

به گزارش ایسنا در این گفت و‌گو خبرنگاری پرسید: بانک جهانی توصیه کرده که کشورها اصلاحات اقتصادی را در زمان اوج محبوبیت‌شان انجام دهند، آیا شما فکر می‌کنید اکنون در اوج محبوبیت هستید؟

دکتر محمود احمدی‌نژاد نیز با طرح این‌که " شما توصیه‌ بانک جهانی را به ما دیکته می‌کنید؟!" پاسخ داد: ما تا روزی که هستیم به وظیفه خود عمل می‌کنیم و فکر می‌کنم که مردم هم از این طرح استقبال کردند؛ زیرا 63 میلیون نفر با ثبت نام به درخواست دولت برای اطلاعات آماری پاسخ گفتند. هم‌چنین فکر می‌کنم اگر از آن بقیه 7 میلیون باقی‌مانده خواهش می‌کردیم آن‌ها هم در رفراندوم اقتصادی شرکت می‌کردند.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیر طولانی شدن بررسی طرح تحول اقتصادی در آسیب به آن گفت: بالاخره کار بزرگی در دست است که دو برنامه 5 ساله بر آن تاکید کرده‌اند و مطالعات اقتصادی گوناگونی در کشور درباره آن انجام شده و در لوایح قانونی متعددی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. اما ما تلاش کرده‌ایم که مشورت‌های لازم را در مورد آن انجام دهیم و از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرده‌ایم تا با کامل‌ترین شکل به انجام برسد.

وی تاکید کرد: طولانی شدن زمان، آسیبی به آن نمی‌زند اما شرایط جهانی ممکن است تغییر رفتار ما را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که علی‌رغم تاکید و تصویب مجلس برای کمک دولت به مترو هنوز این کار صورت نگرفته، گفت: هر مصوبه قانونی مجلس، لازم‌اجراست و حتما اجرا خواهد شد و هر چیزی که تبدیل به قانون شود اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری که به نامه رئیس‌مجلس در مورد این بحث اشاره داشت نیز گفت: من هم پاسخ را به مدیران مربوطه فرستاده‌ام و پی‌گیری خواهد شد.

خبرنگاری پرسید: هفته گذشته برخی عنوان کرده بودند که کاندیداتوری آقای احمدی‌نژاد بدیهی است، آیا شما آن را بدیهی می‌دانید؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: شما چه‌طور؟ نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا غیربدیهی است؟

خبرنگار دیگری پرسید: آیا شما منتظر می‌مانید تا لایحه‌ طرح تحول تصویب شود و بعد لایحه بودجه را بیاورید؟ رییس‌جمهور تاکید کرد: اجازه دهید مجلس جلو برود و کار خود را انجام دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تحقیق و تفحص از حساب ذخیره‌ی ارزی نیز گفت: هرچه مجلس تصویب کند لازم‌الاجراست، دولت نهم شفاف‌ترین دولت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتظار از تصویب طرح تحول اقتصادی در مجلس خاطرنشان کرد: مجلس فوریتی را تصویب کرده و در آیین‌نامه نیز تکلیف این فوریت مشخص است و فکر می‌کنم نمایندگان مجلس نیز آن را پی‌گیری خواهند کرد.

خبرنگاری پرسید: اگر اصولگرایان در اجماع به شما نرسند، آیا شما در انتخابات شرکت خواهید کرد یا خیر؟ احمدی‌نژاد نیز پرسید: آیا الان می‌خواهید سوال انتخاباتی بپرسید؟ خبرنگار پاسخ داد: بله. رئیس‌جمهور با لبخند گفت: اما من نمی‌خواهم جواب بدهم.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان نقدی یارانه‌هایی که قرار است به مردم داده شود با توجه به بحث 70 هزار تومان با تاکید بر این‌که " اجازه دهید که مجلس در مورد این لایحه وارد بحث شود و کار خود را انجام دهد" یادآور شد: در مصاحبه‌ای که یک ماه و نیم پیش داشتم در این ارتباط صحبت کردم. بر اساس دهک‌های مختلف میزان یارانه‌ها را مطرح کردم. البته این برآورد و محاسبات ماست و باید اجازه داد تا مجلس بررسی‌های خود را انجام دهد و بعد از این‌که در مجلس تصویب و به قانون تبدیل شد، مردم را در جریان موضوع و جزییات کامل آن قرار می‌دهیم. باید در این ارتباط اجازه داد تا مجلس کار خود را انجام دهد. ما برآوردها و محاسبات خود را اعلام کرده‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به ارائه لایحه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت به مجلس خاطرنشان کرد: این لایحه، لایحه بسیار موثر و تاثیرگذار در بخش‌های گوناگون اقتصادی است و خوشبختانه نمایندگان مجلس نیز به یک فوریت آن رای دادند. با توجه به حجم وسیع کار کارشناسی و مشورتی که قبلا انجام شده است، ان‌شاءالله لایحه هرچه زودتر در مجلس بررسی می‌شود و نمایندگان محترم نظرات خود را ابراز کرده و آن را تکمیل می‌کنند و این قانون در اختیار اقتصاد کشور قرار می‌گیرد.

وی گفت: من از نمایندگان مجلس به خاطر رای خوبی که به فوریت این طرح دادند، تشکر می‌کنم و امیدوارم به سرعت این رسیدگی‌ها تکمیل شود و قانون در اختیار دولت قرار گیرد.

خبرنگاری پرسید: در اردوگاه جریان دوم خرداد بحثی به عنوان بحث دولت وحدت ملی با هدف ایجاد اختلاف در بین اصولگرایان مطرح شد. آن‌ها به دنبال نقد احمدی‌نژاد بودند، ولی خوشبختانه گویی این طرح به نتیجه نرسید. نظر شما در این ارتباط چیست؟

رئیس‌جمهور نیز پاسخ داد: ما از نقد احمدی‌نژاد استقبال می‌کنیم، بهترین کمک به احمدی‌نژاد نقد است.

خبرنگار دیگری پرسید: به تازگی طی آماری اعلام شده که در طول 3 سال و نیم گذشته 40 هزار دروغ علیه احمدی‌نژاد منتشر شده است. سوالم این است که با توجه به این قدرت جمع‌آوری اطلاعات آیا این امکان وجود دارد که شما آماری در اختیار رسانه‌ها قرار دهید که تعداد وعده‌های محقق نشده شخص رییس‌جمهور و کابینه را اعلام کند؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: این آمار را دولت استخراج نکرده است. گروه‌های مختلف دانشجویی در چند دانشگاه ازجمله علم و صنعت و امیرکبیر و شریف و ... این کار را انجام داده‌اند. این کار مردمی است و از سوی گروه‌های مردمی انجام شده است.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: این دولت بیش از آن‌که دولت وعده باشد، دولت کار است و تلاش کرده تصمیماتی که گرفته در مسیر اجرا قرار بگیرد و این اتفاق افتاده است. ممکن است یک تصمیمی برای ساخت سد اتخاذ شود و مطالعه آن تا 5 سال طول بکشد و بعد از آن در مسیر اجرا قرار بگیرد. در سفرهای دوم استانی که همین فردا نیز یکی دیگر از آن‌ها انجام می‌شود، ما مصوبات دور اول را بررسی دقیق می‌کنیم تا ببینیم مصوبات و تصمیمات دولت به چه میزان محقق شده است.

وی یادآور شد: حرف‌هایی که دولت می‌زند تبدیل به مصوبه می‌شود و ممکن است در هراستان یکی دو مصوبه‌ وجود داشته باشد که دچار گیر اساسی شده باشد، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که گیرهای آن را رفع کنیم و آن‌ها نیز در مسیر اجرا به نحو مناسب پیش برود. تصمیماتی که دولت گرفته است در مسیر اجراست و این دولت ، دولت کار است.

خبرنگاری پرسید: لایحه بودجه را کی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کنید؟ رئیس‌جمهور گفت: اجازه دهید که بحث هدفمند کردن یارانه‌ها پیش برود تا در ارتباط با لایحه بودجه پیش‌بینی‌ها را با توجه به این موضوع انجام دهیم.

وی هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار که از وی درباره منتفی شدن پرداخت نقدی یارانه‌ها سوال کرد، گفت: چنین موضوعی نیست.

خبرنگاری پرسید: روز یکشنبه در جلسه هیئت دولت تصمیم گرفته شد که از سران رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی به خاطر جنایت‌های‌شان علیه مردم غزه شکایت شود. چه اقداماتی در این ارتباط انجام شده است؟

رئیس‌جمهور پاسخ داد: اقدامات سران بی‌فرهنگ رژیم صهیونیستی جنایت‌های جنگی است، آن‌ها باید مجازات شوند؛ چراکه جنایت‌های بیشماری علیه مردم بی‌دفاع و زنان و کودکان فلسطینی انجام داده‌اند. در ارتباط با پیگیری این موضوع در دولت سازوکارهایی طراحی شده و این مساله دنبال می‌شود. مطمئنا حقوقدانان منطقه و جهان نیز این مساله را دنبال می‌کنند تا سران صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

خبرنگاری پرسید: سخنگوی وزارت امورخارجه عنوان کرده که در نامه‌ای به نمایندگی‌های خارج از کشور از آن‌ها خواسته‌ایم که آن را عملیاتی کنند، این عملیاتی کردن شامل چه می‌شود؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: در جلسه دولت این قضیه مفصلا بحث و تصمیمات خوبی هم گرفته شد و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باید سیاست‌های عمومی دولت را پیش ببرند.

وی در عین حال با بیان این‌که " برخی از اقدامات در محور کارمان قرار دارد" گفت: آگاه‌سازی، حمایت سیاسی و معنوی از مردم فلسطین برای قطع حملات، باز شدن گذرگاه غزه برای کمک‌رسانی به مردم فلسطین و معرفی راه حل عادلانه برای حل اساسی این موضوع را دنبال می‌کنیم. هم‌چنین در کنار این موضوعات محاکمه سران صهیونیستی در دادگاه‌های جنگی را پیگیر هستیم.

خبرنگار دیگری پرسید: اگر شما یک مقام اجرایی نبودید و پیام مقام معظم رهبری در خصوص غزه را می‌شنیدید چه واکنشی نشان می‌دادید؟

رئیس‌جمهور گفت: من نیز مثل آحاد مردم واکنش نشان ‌داده و حتما وظیفه‌ام را به خوبی انجام می‌داده‌ام.

وی در پاسخ به سوالی درباره محرم نیز گفت: مردم ما حرکت و نهضت امام حسین(ع) را خوب درک کرده و از سالیان طولانی مسئولیت اصلی صیانت از این حقیقت و انتقال مظلومیت را به عهده گرفته است. این مردم کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و علما نیز تذکرات لازم را می‌دهند. قضیه محرم کاملا مردمی است و هر سال که می‌گذرد حرکت مردم عمیق‌تر و پرشورتر می‌شود

کد خبر 71920

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز