همشهری آنلاین: بیش از صد هزار پاکستانی در اولین سالگرد ترور بی نظیر بوتو بر سر مزار وی گرد آمدند.

به گزارش الجزیره، تعداد زیادی از عزاداران با گذر از ایست‌های بازرسی مستقر در قبرستان روستایی بخش گارهی خدا بر سر مزار بی نظیر بوتو رفتند.

بر اساس این گزارش مردم با اتوبوس، قطار، کامیون، ماشین، دوچرخه و حتی با پای پیاده مسیر خود را تا مزار بی نظیر بوتو طی کردند.

طارق وسیم دانشجوی 25 ساله از جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان به همراه تعدادی از دوستان خود طی 10 روز 400 کیلومتر راه برای رسیدن به مراسم سالگرد بی نظیر بوتو پیموده است.

او که مغرورانه و با افتخار به تاول‌های کف پای خود اشاره می‌کرد، گفت: این‌ها دردناک نیستند و آن‌ها هدایای رهبر شهید من هستند.

خادم حسین ریند یکی از افسران پلیس ارشد محلی تعداد عزاداران بی نظیر بوتو را 100 هزار نفر برآورد کرده است. او گفته است انتظار می‌رود تعداد بسیار بیشتری از عزاداران روز شنبه 27 دسامبر خود را به مزار بی نظیر بوتو برسانند.

خبرگزاری اتریش نیز از کراچی گزارش داد، هواداران نخست‌وزیر اسبق پاکستان در مبادی ورودی گورستان واقع در روستان گرهی خدا بخش (Garhi Khuda Bakhsh) در جنوب این کشور مجبور شدند تن به نظارت‌های امنیتی شدیدی بدهند.

بسیاری از مردم با ناله و گریه به سوی مزار خانوادگی سیاستمدار مخالف دولت می‌رفتند و حتی تعدادی از مردم با وجودی سردی هوا و زیر صفر بودن دما، شب را کنار قبر او سپری کرده بودند.

به دلیل مه غلیظ صبح هنگام ده‌ها هزار نفر را در خیابان‌ها منتظر نشستند. به همین دلیل آغاز این مراسم با تاخیر همراه شد.

در آغاز این مراسم قرآن تلاوت شد و قرار است آصف علی زرداری به همراه بیلاوال، پسرش عازم این گورستان شوند. انتظار می‌رود این مراسم هم با حضور انبوهی از مردم برگزار شود. روز جمعه هم ده‌ها هزار تن بر مراز این سیاستمدار گرد آمده بودند.

طی 4 روز اخیر شبکه‌های تلویزیونی پاکستان برنامه‌هایی را درباره زندگی بی نظیر بوتو پخش کرده‌اند و دولت این کشور نیز مبادرت به ضرب سکه‌های 10 روپیه‌ایی منقوش به چهره بی نظیر بوتو کرده است. علاوه براین تمبری نیز به یادبود بوتو انتشار یافته است.

دولت پاکستان روز شنبه سالگرد ترور بی نظیر بوتو را تعطیلی عمومی اعلام کرده و مراسمی قرار است به همین منظور در شهرهای مختلف این کشور برگزار شوند.

بی نظیر بوتو در کنار پدرش ذوالفقار علی بوتو که وی نیز از نخست وزیران پیشین پاکستان بود و در زمان زمامداری ژنرال ضیاءالحق اعدام شد به خاک سپرده شده است. شهنواز و مرتضی برادران بی نظیر که آنان نیز در حوادث خشونت بار کشته شده‌اند، در مقبره خانوادگی بوتو دفن هستند.

ترور بی نظیر بوتو و پیام زرداری

بی نظیر بوتوی 54 ساله در حالی که در روز 27 دسامبر سال 2007 در یک میتینگ سیاسی در شهر راولپندی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان سخنرانی می‌کرد به ضرب گلوله کشته شد. [بی‌نظیر بوتو کشته شد]

بی نظیر بوتو در حالی کشته شد که تنها 2 ماه بود که از تبعید به کشورش بازگشته بود و در صدد بود حزب خود را برای تصدی سومین دوره نخست وزیری‌اش راهبری کند.

مرگ بی نظیر بوتو پاکستان را در بحران و خشونت فرو برد. اما با انتخاب آصف علی زرداری همسر بین ظیر بوتو به مقام ریاست جمهوری در سپتامبر 2008 تا حدودی خشونت‌ها در این کشور فرو کش کرد. [آصف زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان شد]

زرداری در پیامی که به منظور سالگرد ترور بوتو خطاب به مردم پاکستان صادر شده آورده است:"با توجه به رسم یک بوتوی واقعی، بی نظیر به جای آنکه اصول خود و مردم کشورش را رها کند با مرگ روبرو شد. دیکتاتورها وقاتل‌ها او را ترور کردند با این حال آن‌‌ها هیچ گاه قادر نخواهند بود دیدگاه‌های بوتو را که هدایتگر و الهام بخش یک نسل (از پاکستانی‌ها) برای دستیابی به اهداف عالی بود، از میان بردارند."

کد خبر 71634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز