بسیاری از مسائل اگر به قاعده و در چارچوبی منطقی و عقلانی طرح و بسط شوند، پاسخ متناسب و صحیح را نیز در خود مستتر دارند.

قاسم ناظر

همشهری آنلاین- سردار محمدقاسم ناظر: پژوهشگر وجوینده‌ای که به‌دنبال پاسخ است، تنها کافی است صورت‌بندی معقول و مناسبی از مسئله داشته باشد. سؤالات و شبهاتی که پیرامون انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس مطـر ح می‌شـوند نیـز از ایـن قاعـده مسـتثنی نیسـتند.

 امـا آنچـه در جبهـه مقابـل انقلاب اسلامی عموما با قصد و غرض و از طریق جریان مثلا آزاد اطلاعات و اخبار توسط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مخاطب القا می‌شود، بیش از اینکه بنای پاسخ به سؤال و رفع شبهه و گشودن گره‌ای از ذهن مخاطب را داشته باشد، با دست بردن در روال منطقی طرح سؤال، پاسخ را در هاله‌ای از ابهام فرومی‌برد و مخاطب را سرگردان‌تر از قبـل می‌کند.

تأکید عقلای جامعه بر روایت صحیح و دست‌اول از انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس که این اواخر با عنوان جهاد تبیین از آن یاد می‌شود، در واقع ایجاد جریانی است برای مقابله با همین جریان معوج.

  مشخصا درباره روایت تاریخ انقلاب و دفاع‌مقدس ۲خطر اساسی وجود دارد؛

اول؛ گذر زمان و از میان رفتن افرادی که خود در صحنه حضور داشته‌اند و مع‌الاسف فقدان آنها روایات دست‌اول و صحیح را به محاق خواهد برد؛ مبارزان و رزمندگان و پیشکسوتانی که ثبت و ضبط تجربه‌ها و دیده‌هایشان، حفظ و نگهداری بخشی از تاریخ است. در این‌باره گرچه سازمان‌ها و نهادها و افراد زیادی دست به‌کار شده‌اند و ذیل عنوان تاریخ شفاهی و مستندنگاری، بخش‌هایی از تاریخ را محافظت کرده‌اند، اما همین جریان نیز با آفاتی از قبیل استناد به واقع دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از همین رو است اگر درباره واقعه‌ای گاهی چند روایت حتی متضاد وجود دارد و محقق و مخاطب را در ارجاع بدان دچار سردرگمی می‌کند. از طرفی فرایند تاریخ شفاهی بیشتر فرماندهان و بزرگان موردسؤال قرار گرفته‌اند و ظرفیت‌های فعال این جریان که همانا مبارزان کف خیابان و رزمندگان پشت خاکریزها باشند موردغفلت واقع شده‌اند. کسانی که روایت هر کدامشان می‌تواند تکه‌ای از این پـازل وسیع و گسترده را تکمیل کند.

دوم؛ موازی‌کاری‌ها گاهی تا بدانجا پیش می‌روند که از یک اتفاق چندین روایت به‌دست می دهد و همین روایت‌ها بهانه و بستری می‌شود برای بیگانگان تا پـروژه تحریف و طرح شبهه را با قوت بیشتری ادامه دهند.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس بنا بر رسالت و وظایف تعیین شده خود به ۲طریق سعی کرده است تا این تهدیدها را برطرف یا لااقل به حداقل برساند؛ ابتدا در بازنگری و طرح مفاهیم موزه‌ای که عموما مخاطب عام و بازدیدکنندگان موزه از قشرهای مختلف در ارتباط است و در مرحله بعد با تعریف کلان طرح‌های تحقیقاتی، محققان، پژوهشگران و طراحان موزه‌های دفاع‌مقدس را در روایتی صحیح از تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس همراهی کرده است. امید آنکه جریان مبارزه با تحریف تاریخ سراسر افتخار این سال‌ها، بیش از پیش سامان گرفته و روایتی صحیح و عقلانی - آنچنان که به واقع بوده است - به‌دست نسل‌های امروز و فردا برسد.

کد خبر 718430
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha