مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروها، با اشاره به فعایت این مراکز تا 12 شب، گفت: در فاصله یک روز، ساعت فعالیت سه مرکز معاینه فنی خودرو را تا 12 شب افزایش دادیم.

به گزارش ایسنا، وحید نوروزی در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: تا دیشب تنها سه مرکز تا 12 شب فعالیت می‌کردند که مقرر شده از امشب کلیه مراکز معاینه فنی شامل بیهقی، سراج، الغدیر، شکوفه، نیایش، آبشناسان، چمران، خاوران و ابوذر تا 12 شب فعال باشند.

وی ادامه داد: تا پایان هفته، امکان 24 ساعته شده فعالیت مراکز معاینه فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: روز گذشته هشت هزار و 500 خودرو مورد معاینه فنی قرار گرفتند و این میزان 5/4 برابر هفته گذشته است.

وی با تاکید بر این که ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو به دنبال ایجاد مراکز جدید نیست، افزود: مراکز جدید تنها در صورتی تاسیس خواهند شد که بخش خصوصی مشارکت داشته باشد.

وی گفت: برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم، مرکز معاینه فنی مخصوص سپاه در اختیار عموم قرار گرفته و این مرکز نیز قرار است تا ساعت 12 شب فعال باشد.

وی به 5/3 میلیون خودرو فعال در تهران اشاره کرد و گفت: در واقع لوله‌ای به قطر 100 کیلومتر این شهر را آلوده می‌کند که این عدد از جمع قطر لوله اگزوز خودروها محاسبه شده است.

نوروزی با تاکید بر این که وضعیت مراکز معاینه فنی خودرو باید یک‌بار برای همیشه روشن شود، افزود: موتورسیکلت‌ها پدیده‌ای فراموش شده در کشور هستند و هر موتورسیکلت‌ به اندازه هشت خودرو، تولید آلودگی دارد و حتی خودروهای انژکتوری که سه سال قبل تولید شده‌اند، به اندازه پنج خودروی معمولی آلودگی تولید می‌کنند.

نوروزی گفت: وزارت صنایع، موسسه استاندارد و خودروسازان با خونسردی کنار هم نشسته‌اند و دعوای بین شورا و شهرداری و استانداری بر سر برگزاری جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوا در جریان است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروها گفت: یک قطعه در منبع اگزوز خودروهای انژکتوری وجود دارد که پس از سه سال کاملا نابود می‌شود، در حالی که خودروسازان هیچ مسئولیتی در قبال تعویض آن برای جلوگیری از آلودگی هوا ندارند. مسئولیت اجتماعی خودروسازان در قبال آلودگی پایین است، در حالی که طبق قانون مصوب سال 74 مجلس شورای اسلامی، هیچ خودرویی بدون معاینه فنی اجازه تردد در سطح شهر را ندارد.

 مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز در این رابطه یادآور شد: افزایش تعرفه‌ معاینه فنی خودروها به شورای حل اختلاف رفت و با این استدلال که با انگیزه‌های مالی بخش خصوصی در این بخش تقویت شود و شورای حل اختلاف نیز با این افزایش موافقت کرده است.

وی گفت: 52 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خودرو تا مهر ماه امسال خالی بود، اما با توجه به آلودگی هوا اکنون سه مرکز تا 12 شب فعال هستند و در صورت انجام مطلوب معاینه فنی تا 23 درصد از آلودگی کاهش می‌یابد.

چمران به پیشنهاد فعالیت 24 ساعته مراکز معاینه فنی خودرو اشاره کرد و گفت: سیستم‌ وقت‌دهی به شهروندان باید راه‌اندازی شود تا مردم در صف‌های طولانی مدت معطل نشوند.

وی از راهنمایی و رانندگی خواست تا به طور مستمر، کنترل معاینه فنی خودروها را به خصوص در زمان آلودگی هوا انجام دهد.

چمران همچنین قول پیگیری جلسات مشترک با رئیس جمهور در این زمینه را به اعضای شورای شهر تهران داد.

کد خبر 71926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز