اوکراینی‌ها که عمدتا مانند روس‌ها مسیحیان ارتدوکس هستند، کریسمس یا میلاد مسیح را در ۷ ژانویه جشن می‌گیرند، اما امسال برخی از آنها می‌خواهند این زمان را تغییر دهند.

tree

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس برخی از اوکراینی‌های ارتدوکس تصمیم گرفته‌اند کریسمس را مانند اغلب مسیحیان دیگر در سراسر جهان در ۲۵ دسامبر برگزار کنند.

گرامی داشتن تولد مسیح در ۲۵ دسامبر تا همین اواخر در اوکراین ایده‌ای رادیکال شمرده می‌شد، اما حمله روسیه باعث تغییر نظر بسیاری از افراد شده است.

رهبری «کلیسای ارتدوکس اوکراین» که با کلیسای روسیه متحد نیست و یکی از دو شاخه مسیحیت ارتدوکس در این کشور است در ماه اکتبر (مهر) موافقت کردند به مومنان اجازه جشن گرفتن در ۲۵ دسامبر را بدهند.

انتخاب این تاریخ‌ جدید برای میلاد مسیح فحوای سیاسی و مذهبی آشکاری در کشوری دارد که دو کلیسای رقیب ارتدوکس دارد و اصلاح مختصری در مراسم مذهبی معنایی قدرتمند در یک جنگ فرهنگی دارد که به موازات جنگ نظامی در جریان است.

برای برخی از افراد، این تغییر تاریخ بیانگر جدا شدن از روسیه، فرهنگ و مذهب آن است.

کلیسای ارتدوکس روسیه که ادعای تفوق بر مسیحیان ارتدوکس اوکراین دارد و برخی از کلیسای ارتدوکس دیگر شرقی همچنان به استفاده از تقویم باستانی ژولینی ادامه می‌دهند. کریسمس در این تقویم ۱۳ روز دیرتر نسبت به تقویم جدیدتر گریگوری که اغلب کلیساهای دیگر مسیحی و گروه‌های سکولار از آن پیروی می‌کنند، برگزار می‌شود.

کلیسای کاتولیک برای نخستین بار تقویم مدرن و دقیقتر از لحاظ نجومی گریگوری را در قرن شانزدهم برگزید و پروتستان‌ها و برخی از کلیساهای ارتودوکس نیز از آن هنگام تقویم‌های خودشان را با این تقویم هماهنگ کرده‌اند.

مجمع کلیسای ارتدوکس اوکراین در ماه اکتبر حکم کرد که کشیش‌های کلیساهای محلی می‌توانند تاریخ کریسمس را در هماهنگی با جوامع خودشان تعیین کنند.  به گفته این مجمع این تصمیم به دنبال سال‌ها بحث گرفته شده است، اما شرایط جنگ هم بر آن مؤثر بوده است.

اسقف اعظم بارتلمیو، رهبر معنوی کلیساهای ارتدوکس شرقی در سال ۲۰۱۹ به «کلیسای ارتودوکس اوکراین» استقلال کامل داد و اکنون این کلیسا هیچ پیوندی با کلیسای ارتودوکس روسیه ندارد. اوکراینی‌ها به موازات استقلال سیاسی از اتحاد شوروی پیشین مدت‌ها بود که در انتظار به رسمیت شناخته شدن کلیسای ملی‌شان بودند.

شاخه عمده دیگر مسیحیت ارتودوکس در این کشور با نام متفاوت «کلیسای ارتودوکس اوکراینی» تا زمان شروع جنگ به مسکو وفادار مانده بود. این شاخه کلیسا هم در ماه مه (اردیبهشت) استقلالش را اعلام کرد، گرچه تحت نظر دولت اوکراین باقی مانده است. این کلیسا به طور سنتی کریسمس را در ۷ ژانویه جشن می‌گرفت.

کد خبر 730464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha