امسال برای سومین سال متوالی است که اهالی محله آبشار با بارش برف و خواب زمستانی خاک، هسته‌های میوه‌هایشان را در جنگل چیتگر می‌کارند. قرار قشنگ و آینده‌سازی که با جمع‌آوری هسته‌های میوه از زباله‌های خانگی‌ اهالی آغاز شده و به کاشته شدن این هسته‌ها در دل جنگل و بوستان‌های منطقه ختم می‌شود.

کاشت نهال

به گزارش همشهری آنلاین، «سیده زهرا طالبیان»، مدیر سرای محله آبشار، درباره ایجاد باغ از هسته‌های دورریز میوه در منطقه ٢٢ می‌گوید: «این کار برای محیط‌زیست خوب است، اما باید مستمر و همراه با فرهنگسازی باشد. در کنار آن باید خودمان هم الگویی برای دیگران باشیم و این ایده‌ها را اجرا کنیم. با آموزش‌های ما اهالی حتی زباله‌های‌تر خود را به کمپوست تبدیل می‌کنند. همچنین در مدت یک سال هسته‌های میوه‌های مصرفی‌شان را جمع‌ می‌کنند و به سرای محله تحویل می‌دهند تا در زمان مقرر در زمین کاشته و تبدیل به نهال‌های میوه‌های مثمر و غیرمثمر شود.»

حدود یک تا ۳ سال زمان می‌خواهد تا این هسته‌ها به نهال تبدیل شوند و البته نیاز به مراقبت و آبیاری به‌موقع دارند. اغلب هسته‌هایی که سال‌های گذشته کاشته شده، جوانه زده‌ و به نهال‌های کوچک و زیبایی تبدیل شده‌اند. طالبیان می‌گوید: «با کاشت این هسته‌ها و تلاش برای آبیاری و محافظت از آنها برای تبدیل شدن به یک درخت، احساس تعلق بین شهروندان بیدار می‌شود و از منظر محیط‌زیستی هم این هسته‌ها از میوه‌های مصرفی که دور ریخته می‌شوند، جمع‌آوری و کاشته می‌شوند. به عبارتی، دوباره به چرخه و طبیعت بازگردانده شده‌اند. این حرکت، باعث کاهش تولید پسماند و سرزندگی طبیعت می‌شود. از سوی دیگر، با این اقدام، مواد مغذی برای پرندگان و حیوانات که در این محدوده زندگی می‌کنند، تولید می‌شود.»

کد خبر 733575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha