خانه فاموری در کنار شلوغی های بازار موبایل خیابان جمهوری، مکانی آرام و رنگارنگ است که می‌توان در آن از هیاهوی تهران فاصله گرفت و از فضای زیبا و دیدنی خانه تاریخی فاموری لذت برد.

فاموری

همشهری آنلاین- مریم باقرپور:  این خانه که در کنار آن‌ کافه و رستوران سنتی است، گالری هنری نیز محسوب می‌شود و هنرمندان و به‌ویژه هنرمندان شهرستانی می‌توانند آثار هنری خود را در این مجموعه معرفی کنند و اقامت داشته باشند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

کافه‌ای دنج در خانه‌ای تاریخی

اقامت در مرکز فرهنگی

این خانه از بناهای قدیمی تهران در دوره قاجار است که به عبدالله‌ مقدم، از تاجران معروف تولید منسوجات و مدیر کارخانه فاستونی مقدم ‌تعلق داشت. مقدم این خانه را برای دفتر کار خود خرید و در آن، تمامی وسایل و لوازم استراحت را فراهم کرد. سپس خانه در اختیار زهرا فاموری قرار گرفت. او هم این خانه را در سال۱۳۸۷ بازسازی کرد. حالا این خانه به‌عنوان مرکز فرهنگی هنری با امکان اقامت و پذیرایی فعالیت می‌کند.

کافه‌ای دنج در خانه‌ای تاریخی

سفر به تهران قدیم

برای وارد شدن به این خانه، باید از در کوچک آن عبور کرد و به‌ محض ورود حوض سنگی آبی‌رنگ با آب‌نمایی زیبا در وسط حیاط با درختان و گلدان‌های دورتادور آن دل‌فریبی و چشم‌نوازی می‌کند. در نگاه اول، خانه‌ای در دو طبقه دیده می شود که با نمای آجری و قرمزرنگ ساخته شده‌ است، اما درواقع زیرزمین و نیم‌طبقه‌ زیرشیروانی نیز از دیگر طبقات بنا به شمار می آیند. ستون‌ها و سرستون‌های گچبری به‌همراه نرده‌های سبزرنگ با طرح‌های اسلیمی، زینت‌بخش ایوان‌های این خانه هستند. به هر جای این خانه که چشم بیندازید، همه رنگ و بوی گذشته را می‌دهد و خاطرات آن روزها را زنده می‌کند.

کافه ای با گلدان های شمعدانی

این روزها خانه فاموری به «کافه فاموری» معروف است. با ورود به آن، همچنان صندلی های قدیمی با گلدان‌های شمعدانی آویزان شده از سقف بسیار دیدنی هستند. می‌توان در این محیط نشست و با خیال‌پردازی به تهران قدیم رفت. در آشپزخانه خانه فاموری، ۳ نوع غذای ایرانی آماده می شود؛ غذاهایی مانند زرشک‌پلو، قلیه‌ماهی و لوبیاپلو. برای عصرانه هم می‌توان آش، کشک بادمجان یا کوکوسبزی سفارش داد. البته اغلب مشتریان کافه خانه فاموری طرفدار نوشیدن چای و تنقلات در این خانه تاریخی هستند.

کد خبر 734263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha