چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه بورس: اواخر سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ کارنامه اصل چهل و چهاری وزارتخانه‌های عریض و طویل دولت را به دستشان داد و اتفاقا اعلام کرد پردرآمدترین وزارتخانه کابینه نهم در این آزمون مردود شده است.

متولی واگذاری‌ها در ادامه، انگشت اتهام را به سوی ساکنان ساختمان وزارت نفت در خیابان حافظ نشانه رفت ومدعی شد عزمی جدی برای واگذاری شرکت‌های نفتی وجود ندارد.

به این ترتیب وزارت نفت بعد از مدت‌ها قفل سکوت را شکست و در مقام دفاع ایستاد. مسئولان این وزارتخانه معتقد بودند شرکت‌های زیرمجموعه آنها مانند حلقه‌های یک زنجیر به هم گره خورده‌اند و واگذاری جزء به جزء تنها به خروجشان از گردونه رقابت در بازارهای جهانی منجر می‌شود.

در نهایت هم طرفین تعارفات را کنار گذاشتند و در مقابل هم ایستادند چون سازمان خصوصی‌سازی‌ اصرار داشت تشکیل هلدینگ‌های نفتی، راه‌را برای تشکیل انحصارهای جدید باز‌خواهد کرد والبته در تلاش بود با این زنهار، هیات واگذاری را از پذیرش طرح واگذاری هلدینگی منصرف کند.

دست آخر هم بعد از ماه‌ها چانه زنی بالاخره هیات واگذاری رای به تشکیل نخستین هلدینگ نفتی به‌عنوان هلدینگ پتروشیمی داد اما مشروط بر اینکه ظرف 6‌ماه صورت‌های مالی 13‌شرکت زیرمجموعه این هلدینگ گردآوری شود وتوسط حسابرسان رسمی مورد تایید قرارگیرد در غیراینصورت سازمان خصوصی‌سازی اجازه خواهد یافت هر کدام از این شرکت‌ها را به‌صورت مجزا به فروش برساند.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد این مهلت 6‌ماهه آزمون سختی برای وزارت نفتی است که تلاش دارد زیرمجموعه‌های 4‌شرکت مادر تخصصی خود را در قالب 4‌هلدینگ قدرتمند واگذار کند. به عبارت دیگر اگر در این امتحان از هیات واگذاری نمره قبولی نگیرد بعید خواهد بود که این هیات فرصت دومی برای واگذاری یک جا قائل شود.در چنین شرایطی و در فاصله 2‌ماه تا پایان سال، مهدی آقاجانی رئیس اصل‌44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی از واگذاری نخستین هلدینگ نفتی در سال‌88 خبر داد.

رئیس ستاد اصل‌44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سازمان خصوصی‌سازی قبلا تصمیم گرفته بود در جهت تسریع روند واگذاری‌ها، شرکت‌ها را به‌صورت تک‌تک واگذار کند اما از آنجا که اهداف توسعه این صنعت در قالب سند چشم‌انداز با این نحوه واگذاری تحقق نمی‌یافت در نهایت تصمیم گرفته شد 17‌شرکت به‌صورت مجزا و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در قالب یک هلدینگ با 14‌شرکت و 18‌پروژه واگذار شود.  آقاجانی افزود: راس این هلدینگ شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و این 14 شرکت نیز بادرصدی از سهام خود وارد این هلدینگ می‌شوند.

به گفته او، سهم پتروشیمی بندر امام در این هلدینگ 49درصد، بوعلی‌سینا‌34، فجر‌34، خوزستان‌20، مبین‌34، مارون‌30، تندگویان‌24، سازمان منطقه ویژه‌100، پتروشیمی بین‌المللی‌100، پایانه‌ها و مخازن‌100، پتروشیمی ایران‌49، برزویه‌34 و پارس 49درصد خواهد بود.

آقاجانی یادآور شد: سهام این شرکت‌ها به میزان گفته شده در هلدینگ باقی خواهد ماند و مابقی سهام آنها در بورس یا مزایده واگذار می‌شود. کار واگذاری این شرکت‌ها و نیز هلدینگ از سال آینده آغاز خواهد شد.

به گفته رئیس اصل 44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان خصوصی‌سازی علاوه بر مشتریان داخلی به‌دنبال خریداران و سرمایه‌گذاران خارجی است چون براساس قانون، بخش خصوصی می‌تواند تا 49درصد سهام هر صنعت را خریداری کند.

اما در سوی دیگر رئیس پیگیری اصل‌44 در وزارت نفت معتقد است صرف‌نظر از ظرف زمانی که هیات واگذاری برای آماده‌سازی‌ صورت‌های مالی تعریف کرده تعلل فعلی برای معرفی هلدینگ پتروشیمی به بورس وسهامداران از وضعیت نابسامان بازار سهام ناشی می‌شود.

ایرج شاهین به همشهری گفت: هیات واگذاری به وزارت نفت فرصت داده حداکثر تا 6‌ماه صورت‌های مالی 14‌شرکت عضو هلدینگ پتروشیمی را تهیه وبه تایید حسابرس رسمی برساند ودر اختیار بورس قرار دهد تا در مورد پذیرش قطعی آن تصمیم بگیرد.

او اظهار نظر رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد تعویق واگذاری هلدینگ تا سال آینده را با احتساب همین فرصت دانست و افزود: اگر در این مهلت وزارت نفت نتواند صورت‌های مالی وپیش شرط‌های هیات واگذاری را مهیا کند بهانه در اختیار سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار خواهد گرفت تا نسبت به فروش تک تک شرکت‌های پتروشیمی وارد عمل شود.

با این‌همه شاهین معتقد است: تاخیر در واگذاری شرکت پتروشیمی بیشتر از آنکه به‌علت استمهال وزارت نفت برای گردآوری وزارت نفت صورت گرفته باشد از وضعیت آشفته بورس تهران ناشی می‌شود.

به گفته او در حال حاضر مشتریان تالار حافظ علاقه‌ای برای خرید سهام ندارند وبازار در سکون کامل به سر می‌برد به این ترتیب هرگونه عرضه سهام دست اول قطعا با شکست مواجه خواهدشد هر چند که چند روزی است که شاخص روی خط صعود حرکت می‌کند.

موج دوم سقوط

رئیس پیگیری اصل 44 در وزارت نفت معتقد است: احتمالا متولیان وزارت نفت وحتی سازمان خصوصی‌سازی‌ برای ورود شرکت‌های نفتی در انتظار بهبود وضعیت بازار هستند به این ترتیب درصورت تداوم رشد شاخص و افزایش اقبال سهامداران، راه برای معامله سهام تازه واردها هموار خواهد شد البته اگر دست اندرکاران بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ منتظر موج دوم سقوط بورس نباشند.

به هر حال به گفته شاهین، وزارت نفت باید تا پایان فرصت اعلام شده صورت‌های مالی شرکت‌ها تا آخر سال 88 را تهیه وارائه کند. او تاکید کرد:بعد از ارائه صورت‌های مالی وتایید آنها یکی از شرکت‌ها به‌عنوان محور هلدینگ انتخاب و13 شرکت باقیمانده در واحد مرکزی ادغام خواهند شد.

به گفته شاهین در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های نفتی از جمله شرکت ملی حفاری، حفاری شمال، پالایشگاه لاوان وتبریز، مراحل آماده‌سازی‌ برای واگذاری را طی کرده ودر صف انتظار برای ورود به بورس ایستاده‌اند اما به‌علت بی‌رونقی بازار اجازه ورود آنها صادر نمی‌شود.

او ابراز امیدواری کرد بازار سهام به سرعت روزهای رکود را پشت سر بگذارد چون درغیر این‌صورت امکان فروش کوچک‌ترین شرکت نفتی وجود نخواهد داشت.

کد خبر 73614

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز