در روزهای نزدیک به پایان سال چندین اجرا در سالن‌های تئاتر در حال اجرا هستند.

موش مرگی

همشهری آنلاین، شقایق عرفی‌نژاد: نمایش‌های مختلفی در سالن‌های تئاتر روی صحنه هستند که بعضی از آنها روزهای آخر اجرا را می‌گذرانند. بعضی دیگر از اجراها هم کارشان را از چند روز آینده شروع می‌کنند. در میان این اجراها متن‌هایی از نویسندگان ایرانی و خارجی دیده می‌شود؛ متن‌هایی در باره هیتلر و شوروی استالینی و همینطور یکی دو کار عروسکی.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

تئاترشهر

سالن اصلی تئاترشهر این روزها خالی است و نمایشی در آن روی صحنه نمی‌رود. اما در سالن قشقایی نمایش «مرد» به نویسندگی و کارگردانی حسین احمدخانی از 21 بهمن روی صحنه رفته و تا 22 اسفند به اجرا ادامه می‌دهد. در این نمایش  (حسین) مهراد احمدخانی، فاطمه ‌زمانی و شیوا اریایی بازی می‌کنند.

 نمایش دیگری هم که در همین سالن از 23 اجرایش را شروع کرده نمایشی است با نام «آلا» که با استفاده از فیگورها و حرکات اریال یوگا طراحی شده است. این نمایش را محمدکاظم تبار نوشته و کارگردانی کرده و مرجان آقانوری تنها بازیگر آن است.

در خلاصه این نمایش نوشته شده: چیزی تا سحر نمانده، لحظه ی وداع گاه اندوهگین نیست. هنگامه ای که شوق رسیدن در آن باشد. اکنون که جدایی بینمان جاری است. من به طلوع خورشید وصالمان ایمان دارم. به خنده‌های ممتد کنار هم. به دستانی که دوباره هم قسم خواهند شد و عشق، تبلور وجودیمان می‌شود.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

در سالن سایه نمایش «قوی‌تر» از نوشته‌های مهم آگوست استریندبرگ به کارگردانی جواد تولمی ‌تا 20 اسفند اجرا می‌رود. تولمی ‌که مدت‌ها رئیس کتابخانه تئاترشهر بوده است، این نمایش را با تلفیق بازیگر و عروسک کار کرده است. آرزو ‌صرّاف ‌رضائی بازیگر این نمایش است و آنا ‌نمکچیان، ساجده باقری و مطهره قدسی زاده عروسک گردانان آن هستند.

نمایش دیگری که در سالن سایه تئاترشهر روی صحنه است، نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» با متنی از محمد چرمشیر و کارگردانی غلامرضا عربی است. بازیگران این نمایش عبارتند از: مریم دیهیم بخت، ندا سلیمانی، شیما شوری، حمیدرضا کیانی‌خواه، مسیحا موسوی، علی خدایاری، حمیدرضا ‌فلاحی، زهره شعبانی، زهره میرشفیعیان، سهیلا جعفرآبادی، حانیه رستگاری. در خلاصه نمایش آمده: قهرمان به همراه اسبش تاریخ را در می‌نوردد، عاشق می‌شود و در این عاشقی اسبش را قربانی می‌کند. معشوقه اش را هم از دست می‌دهد. و در انتها در اوج تنهائی مسیری می‌یابد. این راه روزنه‌ای است برای آینده‌ای روشن.

در کارگاه نمایش تئاترشهر یک نمایش عروسکی روی صحنه است. ‌ هایکوی پاروزن یکدست نوشته و کار ماندانا عبقری است که برگزیده هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی یونیما تهران-مبارک بوده است.

علیرضا ‌دهقانی، ماندانا ‌عبقری، محمدرضا ‌لطفی، زهرا ‌مسیب ‌نهاوندی، فاطمه ‌سیفی و صدف ‌صمدی عغروسک گردانان این نمایش هستند. ‌ هایکوی پاروزن یکدست داستان پسربچه ژاپنی است که در جریان جنگ جهانی دوم زیبایی صلح و آرامش را در جزیره‌ای پر از عشق، به دور از مصایب دنیای پر از جنگ در کنار درنای سپید آرزوها  کشف می‌کند.

این نمایش به کودکانی تقدیم شده که به دلیل خطای انسان‌های جنگ افروز و خودخواه، حق مسلم بازی کردن و لذت زندگی را از دست دادند.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

تماشاخانه ایرانشهر

‌در سالن ‌استاد ‌سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایش تاناکورا به نویسندگی کهبد ‌تاراج و کارگردان رضا ‌بهرامی‌ اجرا دارد. در این نمایش مجید ‌رحمتی، الهه ‌شه‌پرست، میلاد ‌رمضانی ‌(ورجاوند)، فاطمه ‌حیدری فر، مهدی ضیائیان پور، سیمین ‌بهفر و حسن ‌تدینی بازی می‌کنند و داستان آن در باره سه خواهر دوستدار تعزیه است که به دست برادران خود کشته می‌شوند.

 در ‌سالن ‌ناظرزاده ‌کرمانی ایرانشهر هم نمایش «می‌خواهم میوسوف را ببینم» تا 17 اسفند روی صحنه است.

متن این نمایش از تامارا دالمات است که با ترجمه محمود ‌عزیزی و کارگردانی محمدجواد ‌حبیبی اجرا می‌شود. این متن را که وقایعش به شوروی کمونیستی اشاره دارد، محمود عزیزی در سال 90 در سالن اصلی تئاترشهر اجرا کرده و همین نمایش هم پیش از این در پردیس تئاترشهرزاد روی صحنه رفته است.

هستی جعفری، عرفان ‌شیخ ‌حسین، امیر حسین قاسمی، آیسان بهزادی، محمد ‌اختیارزاده، مهدی کاظم لو، سمانه ‌عباسی، حدیث ‌نجات، سحر رجبی، محمدجواد ‌حبیبی، داوود ‌عباسی و نیکو خلیفه بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه نمایش آمده: زائیت شوف برای گرفتن امضای کوپن رنگ سفید از آقای میوسوف به استراحتگاه گل‌های آفتابگردان مراجعه می‌کند. اما این استراحتگاه که مخصوص افراد برجسته و سرشناس است، اجازه ملاقات با میوسوف را به او نمیدهد. زائیت شوف که بسیار وظیفه شناس است خود را به دروغ شوهر معروفترین چهره زن آن روزهای شوروی، یعنی کلاوا معرفی میکند تا بتواند وارد آسایشگاه شود. حال آنکه کلاوا نیز در همان روز برای دیدن شوهرش، در همان استراحتگاه قرار گذاشته است.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

عمارت ‌نوفل‌لوشاتو

«فقط یک ساعت آرامش» نمایشی است که تا 26 اسفند در عمارت نوفل لوشاتو اجرا خواهد داشت. متن این نمایش را سمیرا روشنی نوشته و رضا ‌بهدادنیا کارگردان آن است.  بازیگران این نمایش عبارتند از محمدعلی سلیمان تاش، دلیار رسائل، بهادر ‌خسرو ‌جردی، فردین رحمانپور، شقایق ‌زارعی، نسیم ‌حقیقت، امیرحسین ‌آقایی

این نمایش داستان هوشنگ است که بعد از مدت‌ها فیلمی ‌پیدا می‌کند که مورد علاقه‌اش است، اما به محض این که قصد می‌کند آن را تماشا کند، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد.

 در همین عمارت عمارت ‌نوفل‌لوشاتو می‌توانید نمایش خرده‌جنایت‌های زن و شوهری را تماشا کنید. نویسنده این نمایش اریک ‌امانوئل ‌اشمیت و مترجم آن شهلا ‌حایری است. این متن چندین بار تا به حال اجرا شده و حالا هم افشین ‌قاسمی ‌آن را روی صحنه آورده است. ماهرخ ‌سالاری و سامان ‌علیزاده بازیگران این نمایش هستند.

نمایش دیگری که در این سالن اجرا می‌شود، «خاتون پرده نشین» است که از نوشته‌های داود فتحعلی بیگی است. این متن را میثاق یوسفی کارگردانی کرده و امیر ‌غفارمنش، زهره ‌حجازی ‌مهر، فاطمه پرندین، امین ‌ممیز ‌صنعت، علی ‌صفری از بازیگران آن هستند. این نمایش تا 27 بهمن روی صحنه است.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

عمارت ارغوان

در عمارت ارغوان 4 نمایش روی صحنه هستند. «فستیوال غرب» به نوسندگی محمد یغمایی و کارگردانی آراز دانش که تا 28 بهمن اجرا خواهد داشت، «تلقین» به نویسندگی و کارگردانی نیما ‌مظاهری که تا 30 بهمن روی صحنه است و «افسانه ببر» نوشته داریو ‌فو  و ترجمه صدرالدین زاهد به کارگردانی  فراز ‌شیرانی. این متن را صدرالدین زاهد پیش از این چند بار روی صحنه برده است.

همچنین «در انتظار آدولف» نمایش دیگری است که در این عمارت اجرا می‌شود. نویسندگان متن این نمایش ماتیو دلاپرته و الکساندر دلاپاتلیر هستند و وحید صالحی نظام آبادی با ترجمه ای از علیرضا ‌کوشک ‌جلالی آن را روی صحنه برده است. در خلاصه این نمایش آمده: وینست در مهمانی خواهر خود بابو و شوهرش پیر که استاد ادبیات است وارد یک بازی می‌شود؛ به آنها می‌گوید که نام آدولف را برای پسر خود که چند ماه دیگر بدنیا می‌آید انتخاب کرده . این انتخاب که یادآور دیکتاتور بزرگ آدولف هیتلر است باعث مشاجرات و بحث‌هایی می‌شود که رازهایی از خانواده را برملا می کند.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

خانه ‌نمایش ‌دا ‌

«نفر سوم کیه؟» نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی فاطمه ‌امینی که از 23 بهمن در خانه نمایش دا روی صحنه رفته و تا 30 بهمن به اجراهایش ادامه می‌دهد.

الینا ابراهیمی، هستی افروز، حلما توحیدی، فاطیما حسین قلی زاده، هستی حسین قلی زاده، نیکا روشن ضمیر، نورا زمانی، آیناز قاسمی، نازنین قزل سفلی، سیاوش گلریز، آوا لطیفی، درسا محمدی نیا، رسپینا محمدزاده و امیرعلی مقیمی ‌بازیگران این نمایش هستند.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

پردیس تئاتر شهرزاد

پردیس تئاترشهرزاد با سه سالن چندین اجرا را روی صحنه دارد. در سالن شماره 2 این تماشاخانه «پرده‌خانه» با متنی از بهرام بیضایی و با کارگردانی گلاب آدینه همچنان روی صحنه است. این نمایش اجراهایش را از 15 آبان شروع کرده و تا سوم اسفند به آن ادامه خواهد داد. نوراهاشمی، علیرضا ‌ناصحی، مانیا ‌علیجانی، سامان ‌کرمی‌و نادر فلاح که جایگزین سعید چنگیزیان در دور قبلی اجراها شده، از بازیگران این نمایش پربازیگر هستند.

در همین سالن کنسرت-نمایش «کافه عاشقی» به نویسندگی و کارگردانی سید ‌جلال ‌الدین ‌دری یک بار دیگر اجراهایش را از 27 بهمن شروع می‌کند که تا 6 اسفند ادامه خواهد داشت. سمیرا ‌حسینی، فرداد ‌صفاخو، حسین ‌میرزاییان، غزال نظر، صدف ‌بهشتی، بیتا ‌بیگی، بهارهاشمی‌و سعید بحرالعلومی‌در کافه عاشقی بازی می‌کنند و میثم ‌اکبری، زهره فیروزی، هیوا ‌سیفی ‌زاده و علیرضا ‌شفایی خواننده-بازیگران آن هستند. آهنگساز این کنسرت تئاتر پیمان ‌خازنی است.

نمایش دیگری که باز هم در همین سالن اجرا دارد، «نماینده ملت» است. متن این نمایش از برانیسلاو نوشیچ است که با ترجمه سروژ استپانیان و کارگردانی و دراماتورژی نادر نادرپور روی صحنه رفته است. بازیگران این نمایش عبارتند از: حسین ‌کرمی، نادر ‌نادرپور، علیرضا ‌(نیما) ‌قربان ‌زاده، مهیار ‌ذوالنوری، آزاده(جاوید) جاوید، مینو منوچهری نیا، محمدرضا ‌ابراهیمی، میلاد زارعی، مسعود محمودی، مهشید ‌گودرزی، سرور ابراهیمی، الهام الهی مهر، رضا فراهانی، یاشار اینانلو، مهسا اسماعیلی، مهشید ‌دلاوری، درسا ‌پورقاسمی

 در خلاصه این نمایش آمده صاحبخانه ای بی‌سواد و پولدار تصمیم می‌گیرد در انتخابات مجلس شرکت کند و نظم و آرامش اهل خانه به خطر می‌افتد.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

اما در سالن 3 این تماشاخانه نمایش «چند مرد و چند زن» تا ۰۲ اسفند روی صحنه خواهد بود.  نویسنده متن این نمایش رسول بانگین و  طراح و کارگردان آن حنیف ‌مظفری است و به جز خودش احسان ‌شیخی، فاطمه ‌زمانی، نازنین ‌بیوک، رسول ‌احمدی و لاله ‌ذوالفقاری در آن حضور دارند.

نمایش مسخ به نویسندگی علیرضا ‌روزبهانی و کارگردانی نجمه ‌اکبرزاده هم نمایش دیگری است که باز در همین سالن شماره 3 اجرا می‌رود.

 متن شناخته‌شده‌ای از آتنوان چخوف نمایش دیگری است که در سالن شماره 3 قابل تماشاست. اتاق شماره 6 از 30 بهمن با کارگردانی فرزاد سهرابی اجراهایش را شروع می‌کند. هادی ‌فلاح، مهدی جعفری، حسام قانونی، گندم ابراهیمی، نوش آفرین شریف احمدی، سحر دانش، محسن ‌اصغری، مصطفی فرهاد مهر، فرزاد ‌سهرابی، هدا قریشی و آیلار امیری بازیگران این نمایش هستند.

در همین سالن، نمایشی بر اساس یک جنایت واقعی روی صحنه است. «موشمرگی» نوشته و کار مهدی ‌محبعلی ‌(سهاب) است و بازیگران آن محمدرضا ‌حسن‌زاده، سحر ‌گلشیرازی، شقایق عزیزی، نوشین ‌طیاری، فرانک ظاهری، مه نیا قاسمی، مهدی ‌طایفه ‌عباسی و آتنا ‌دولت ‌آبادی هستند.

نمایش‌های روی صحنه| هیتلر و کمونیسم و چند نمایش عروسکی

تالار مولوی

میثم ‌مظفری با برداشتی آزاد از آثار «ساموئل بکت» نمایش «ژیمناستیک تکه‌پاره‌ها» را در تالار مولوی روی صحنه آورده است. در این نمایش ساموئل بکت در بیمارستان «تیر-تام» چرک نویس‌های خود را مرور می‌کند.

علی سیروسیان، گندم ‌شهریاری، آرش ‌رستم ‌بیگی، مرتضی عبدالملکی، غزاله نیّر و دلارام یوسفی بازیگران این نمایش هستند.

کد خبر 742266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha