مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت ۷۰۰ هزار نفر جمعیت افاغنه از سهمیه مصرف نان و آرد مردم سیستان و بلوچستان استفاده می کنند و این موضوع باعث شلوغی نانوایی ها شده و ما از مسئولین درخواست داریم تا این کمبود سهمیه را برای خبازان جبران کنند.

نان

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا سرگزی گفت: در حوزه بازرگانی تاکنون ۱۷ جلسه در سیستان و بلوچستان در حوزه آرد و نان تشکیل شده و عمده کالایی که در بحث بازرگانی کار می شود مربوط به تامین گندم است که از مبادی تولیدی داخل استان و واردات انجام می شود.

سرگزی در ادامه گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بیش‌از ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن خرید تضمینی گندم در سیستان و بلوچستان انجام که تقریبا کفاف یکماه مصرف آرد استان را می دهد و ۱۱ ماه دیگر مصرف کننده گندم هستیم که با توجه به بندر چابهار از محل واردات کشورهای خارجی انجام می شود.

وی به آرد تولیدی سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و گفت: آرد تولیدی استان در کشور منحصر بفرد است و ۱۱ کارخانه کار تولید آرد را با دستگاه های پیشرفته و تکنولوژی های روز دنیا انجام می دهند و در جشنواره صنعت آرد تهران نیز سه کارخانه سیستان و بلوچستان به عنوان برتر کشوری معرفی شدند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: در بحث کیفیت نان نیز اکثر نانوایی های استان نان باکیفیت تولید می کنند و براساس آخرین اعلام مرکز پژوهشگاه غلات، نان استان در ۲ نوع نان رتبه برتر و در هر ۲ نوع رتبه دوم را کسب کرده که البته نحوه کار شاطر بسیار مهم است.

وی افزود: یکی از مزایای خوب سیستان و بلوچستان بحث عدم مصرف جوش شیرین در تولید نان است که عملا این موضوع از بین رفته و هم اینک یک‌هزارو ۶۸۱ واحد خبازی در استان فعال و دارای پروانه کسب هستند که از این تعدا ۳۳۰ نانوایی در زاهدان و ۳۵ واحد صنف و صنعت نیز در استان وجود دارد.

سرگزی بیان کرد: در شهر زاهدان اتحادیه خبازان نظارت کامل بر نانوایی ها دارد و همه نانوایان ملزم به داشتن کارت سلامت در نانوایی هستند.

وی اظهارداشت: سازمان استاندارد، چرخه فنی کارخانجات و مسوولان فنی کارخانه ها، سازمان غذا و دارو، سازمان جهاد کشاورزی و ادارات کل غله واحدهای تاثیرگذار بر کیفیت نان هستند و در کنار تمامی آزمایشگاه های ادارات مسئول، آزمایشگاه های اداره کل غله نیز بسیار مجهز و بروز است و تریلی های حامل گندم روزانه نمونه برداری می شوند.

وی خاطرنشان کرد: عمده فعالیت شرکت بازرگانی دولتی ایران تهیه ارزاق و کالاهای اساسی در چهار محور شامل گندم، آرد، روغن خوراکی و برنج است که در کشور در اغلب این موارد دچار کسری هستیم و باید علاوه‌بر تولید داخلی واردات نیز داشته باشیم.

وی بیان کرد: عمده فعالیت شرکت بازرگانی دولتی ایران بحث گندم است که از محل واردات و تولید داخلی تامین می شود و بر اساس آخرین آمار بیش‌از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید شرکت بازرگانی دولتی از داخل کشور برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بوده و بقیه نیز از محل واردات انجام و ۹ تا ۱۰ میلیون تن مصرف کشور از این طریق تامین شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین بیش‌از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن مصرف برنج کشور است که بیش‌از ۲ میلیون تن تولید کشور و بقیه از محل واردات تامین می شود.

وی بیان کرد: در بحث روغن خام خوراکی نیز عمدتا مصرف کننده هستیم و کشور تولید چندان زیادی در این زمینه ندارد.

سرگزی ادامه داد: مهمترین موضوع بحث بازرگانی و تنظیم بازار است که در مرکز استان کارگروه ساماندهی گندم و آرد و نان تشکیل و در شهرستان ها نیز این جلسات برگزار می شود اما در واقع نظارت بر آرد و نان به عهده وزارت کشور هست و شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان یکی از دستگاه ها عضو این کارگروه است.

کد خبر 742898
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha