یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت:

از مواضع جمهوری اسلامی ایران که همواره پشتیبان فلسطین و مردم آن بوده است، قدردانی و به آن افتخار می‌کنیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، خالد مشعل که به همراه شماری از نمایندگان مجلس فلسطین به تهران سفر کرده است بعد از ظهر امروز پس از دیدار با منوچهر متکی، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه افزود: ‌جمهوری اسلامی ایران پیش از تهاجم صهیونیست‌ها به غزه، در حین این حملات و پس از آن همواره در کنار مردم غزه ایستاد.

وی با بیان اینکه سفر او به ایران در چارچوب سفرش به برخی کشورهای عربی و اسلامی است گفت: به تهران آمده‌ایم تا مراتب قدردانی مردم غزه را از پشتیبانی‌های مسئولان و مردم ایران اعلام کنیم‌.

خالد مشعل به پیگیری مردم غزه از فعالیت‌های آحاد ملت ایران در حمایت از مقاومت‌شان اشاره کرد و افزود: ‌پیروزی در غزه، مرهون مشارکت و حمایت ایران است و مردم غزه ایرانیان را در این پیروزی سهیم می‌دانند.

رئیس دفتر سیاسی حماس حمایت برخی کشورهای عربی و اسلامی را از مقاومت مردم غزه یادآور شد و اضافه کرد: در این میان مردم و مسئولان ایران نشان دادند که حامی ویژه برای مردم فلسطین هستند.

خالد مشعل به اشاره به شکست صهیونیست‌ها در حمله بیست و دو روزه به غزه گفت: مردم غزه با ایستادگی در برابر ارتش رژیم اشغالگر قدس خواستند به همه گروه‌های مقاومت فلسطینی نشان دهند که مقاومت همواره پایدار و استوار در برابر دشمن ایستاده است تا زمانی که اشغال پایان یابد.

وی اولویت های حماس را در شرایط کنونی بازگشایی گذرگاه ها و پایان دادن به محاصره همه جانبه غزه اعلام کرد و افزود: تازمانی که محاصره ادامه داشته باشد، احساس می کنیم که تجاوز همچنان ادامه دارد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت: حماس با هر گونه تلاش بین المللی از جمله ناتو که مردم غزه را از دستیابی به سلاح محروم کند مخالف است.

خالد مشعل با اشاره به ادامه اشغال فلسطین و محاصره غزه گفت: در این شرایط حق ماست که مقاومت کنیم و حق ماست که برای دستیابی به حقوقمان، به سلاح دست یابیم.

وی با اشاره به خسارت های سنگین تهاجم صهیونیست ها به غزه و نابودی بسیاری از منازل، مساجد، زیرساخت ها و ساختمان های عمومی از همه مردم دنیا خواست مردم غزه را در بازسازی این خرابی ها یاری کنند.

مشعل افزود: باید تلاش کنیم با بازسازی غزه، آلام مردم را کاهش دهیم و زخم هایشان را التیام بخشیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس مسئله بازسازی را مسئله بسیار مهمی خواند که به هیچ وجه نباید به تعویق بیفتد و گفت : بازسازی را نباید به هیچ مسئله دیگری منوط کرد.

وی با اشاره به تصمیم تشکیل کمیته ملی بازسازی فلسطین برای تمرکز دریافت کمک های مردم دنیا به مردم غزه و بازسازی خرابی ها افزود: از همه کسانی که می خواهند به بازسازی غزه کمک کنند می خواهیم با این کمیته هماهنگ باشند.

خالد مشعل همچنین از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کنفرانس بین المللی بازسازی غزه حمایت کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ((‌با توجه به تهاجم گسترده و وحشیانه صهیونیست ها، آیا اساسا می توان از ادامه روند مذاکرات صلح سخن گفت یا خیر ؟)) گفت: حماس آمادگی خود را برای پذیرفتن آتش بس موقت، و نه دائم اعلام کرده است.

وی افزود : پیش از تهاجم صهیونیست ها نیز این اعتقاد را داشتیم اما تاکید کردیم که محاصره باید به طور کامل برطرف شود و گذرگاه ها باز شوند، موضوعی که صهیونیست‌ها مخالف آن هستند.

خالد مشعل با تاکید براینکه تمامیت ارضی غزه باید در هر شرایطی حفظ شود گفت: مردم غزه باید با آزادی کامل زندگی کنند و محاصره هوایی، زمینی و دریایی برطرف شود.

رئیس دفتر سیاسی حماس بار دیگر پذیرفتن آتش بس دائم را رد کرد و افزود: تا زمانی که سرزمین ما در اشغال است آتش بس دائم معنی ندارد.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی ها طرح هایی را مطرح می کنند، درحالی که می دانند کوتاه ترین راه پایان اشغالگری صهیونیست ها و تامین حقوق مردم فلسطین است.

خالد مشعل با تاکید بر اینکه حماس دیدگاه های خود را در چارچوب وفاق ملی سال 2006 اعلام کرده است افزود: به نظر می رسد اسرائیلی ها و آمریکایی ها و برخی کسان دیگر نمی خواهند این خواسته ها را بپذیرند و می خواهند حقوق ملت فلسطین را نادیده بگیرند.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی ها رابطه حماس با جمهوری اسلامی ایران را نشانه موفقیت ایران در صدور انقلاب اسلامی می دانند گفت: در این میان اتهامات فراونی مطرح است، درحالی که ما فرزندان فلسطین انقلابی داریم که از سال 1920 آن را آغاز کرده ایم.

خالد مشعل انقلاب اسلامی ایران را انقلابی ارزشمند خواند و در عین حال تصریح کرد: ما خودمان دارای مقاومت هستیم ، جنبشی که علیه اشغالگران در داخل فلسطین مبارزه می کند.

وی با اشاره به توجه حماس به کشورهای عربی گفت: درخواست ما این است که کشورهای عربی، اسلامی و دیگر کشورهای جهان بر اساس مناسبات بین المللی و احترام متقابل در کنار ما قرار گیرند.

رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزود: در حالی که برخی از کشورها که نه کشوری عربی و نه کشوری اسلامی هستند با ما رابطه خوبی دارند، برخی کشورهای عری با ما رابطه خوبی ندارند.

خالد مشعل همچنین از تصمیم بلژیک برای جلوگیری از ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: صهیونیست های اشغالگر نیازی به سلاح ندارند، مقاومت است که نیازمند سلاح است.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پاسخ به سوالی درباره موضع حماس درقبال طرح صلح مصر، به رایزنی هیئتی از حماس با مصر در این باره اشاره کرد و افزود: حماس با برقراری آتش بس یک ساله منوط به شکستن محاصره و بازگشایی گذرگاه ها موافق است.

خالد مشعل همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی ها حماس را به تلاش برای کودتا علیه تشکیلات خودگران فلسطین متهم می کنند، این گونه اتهامات را فاقد ارزش پاسخگویی دانست و گفت:‌ صندوق های انتخابات است که گزینه های مورد نظر مردم فلسطین را مشخص می کند.

وی افزود: حماس از سال 2006 با رای مردم فلسطین روی کار آمده است و به رای مردم احترام می گذارد

کد خبر 74428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز