کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز سه‌شنبه گفت ارزیابی این سازمان این است که نشت ویروس از یک آزمایشگاه پژوهشی در شهر ووهان چین عامل احتمالی پاندمی کرونا بوده است.

ray

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  رئیس اف‌بی‌آی در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفت: «ارزیابی اف‌بی‌آی از مدت‌ها پیش این است که منشا پاندمی کرون به احتمال زیاد مربوط به حادثه‌ای بالقوه آزمایشگاهی در شهر ووهان چین است.»

اظهارات کریستوفر ری به دنبال گزارش نشریه وال‌استریت‌ ژورنال در روز یکشنبه در این باره است که ارزیابی وزارت انرژی آمریکا با میزان پایین اطمینان این است که پاندمی کرونا از یک نشت اتفاقی آزمایشگاهی در چین ناشی شده است.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، چهار سازمان دولت فدرال آمریکا به همراه یک هیئت ملی اطلاعاتی هنوز معتقدند که پاندمی احتمالا در نتیجه سرایت طبیعی ایجاد شده است و دو سازمان دیگر در این مورد به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

جان کیربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت دولت آمریکا هنوز به نتیجه‌گیری قاطع و اجماع درباره منشا پاندمی نرسیده است.

هنگامی که از وزارت خارجه چین خواسته شد درباره گزارش وال‌استریت ژورنال که سایر رسانه‌های آمریکا هم آن را تایید کرده‌اند، واکنش نشان دهد، به یک گزارش سازمان جهانی بهداشت ارجاع داد که به منشا طبیعی پاندمی کرونا و نه نشت آزمایشگاهی اشاره کرده بود.

رئیس اف‌بی‌آی گفت نمی‌تواند به علت محرمانه بودن جزئیات بیشتری درباره ارزیابی این سازمان بیان کند.

کریستوفر ری دولت چین را متهم کرد که حداکثر تلاشش را می‌کند تا مانع از اقدامات آمریکا و کشورهای دیگر برای شناخت بیشتر منشاهای این پاندمی شود.

چین اتهامات را رد می‌کند

مائو نینگ مائو روز سه‌شنبه در واکنش به این اتهامات در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که این کشور«اغلب داده‌ها و نتایج پژوهشی درباره ردیابی ویروس را در اختیار سایرین گذاشته  و مشارکت عمده‌ای هم در پژوهش جهانی برای ردیابی ویروس داشته است.»

یک گروه کارشناسی سازمان جهانی بهداشت سال پیش اعلام کرد که «بخش‌های کلیدی از داده‌ها» برای توضیح چگونگی آغاز پاندمی کرونا هنوز مفقود هستند. این دانشمندان به مسیرهای پژوهشی اشاره کردند که لازم است پیموده شوند، از جمله بررسی‌ها برای ارزیابی نفش حیوانات وحشی و بررسی‌های محیطی در مکان‌هایی که ویروس ممکن است برای نخستین بار انتشار یافته باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:‌«سیاسی کردن موضوع ردیابی ویروس باعث بدنام شدن چین نمی‌شود، بلکه فقط به اعتبار خود آمریکا آسیب می‌زند.»

کد خبر 745606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha