همشهری آنلاین: آخرین گروگان آزاد شده توسط گروه فارک ادعا کرد که اعضای این گروه 11 گروگان دیگر را که همراه وی بودند، به قتل رسانده‌اند.

به نوشته ال موندو، سیگیفردو لوپس از قانون گذاران محلی ایالت وایه کاوکای کلمبیا تنها بازمانده کشتار 11 نفر از نمایندگان این ایالت در سال 2007 گفت:" اعضای فارک یا به دلیل پارانویا، ترس و یا  بزدلی با به گلوله بستن آن‌ها مرتکب این کشتار شدند.

لوپس گفت: من رنج غیر قابل توصیفی کشیده‌ام. دوستان من هیچگاه نباید آنگونه که در هجدهم ژوئن سال 2007 توسط گروه فارک به قتل رسیدند، کشته می‌شدند.

سیگیفردو لوپس که پس از آزاد شدنش از بند اسارت فارک در روز پنجشنبه 5 فوریه در شهر کالی در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت در تشریح وقایع روزی که همتایانش کشته شده بودند به نقل از آنچه یکی از اعضای گروه فارک به وی منتقل کرده بود، گفت: او تازه نهارش را به پایان رسانده بود که صدای شلیک دو گلوله به گوشش خورد، بلافاصله دو تیر دیگر نیز شلیک شد. او خود را از ترس به خیال اینکه ارتش کلمبیا در حال انجام عملیات نجات گروگان‌ها است، بر زمین انداخت.

لوپس به نقل از آنچه عضو گروه فارک به وی گفته بود، افزود: او در آن لحظه با خود زمزمه می‌کرد، خدای من خدای من. نجاتم بده. من خانواده و فرزندان خردسال خود را به تو می‌سپارم. چند دقیقه بعد، مجددا صدای شلیک گلوله‌ها به هوا برخاست او صدای فریادی را شنید، بعد از آن نیز او صدای آشنای یکی از سران شورشی را شنید که می‌گفت: اجازه ندهید بروند، اجازه ندهید بروند. پس از مدت کوتاهی دیگر صدای شلیک گلوله را نشنید، دیگر سکوت بر قرار شده بود.

بعدها یکی از اعضای گروه فارک به لوپس گفت: سربازان ارتش کلمبیا در حال پیشروی به سوی اردوگاه فارک بوند، از همین رو یکی از فرماندهان این گروه دستور داد گروگان‌ها رات به قتل برسانند و از محل بگریزند.

لوپس در ادامه با طرح این سوءال که اعضای گروه فارک چرا گروگان‌ها را کشتند. گفت: به دلیل چیزی به نام پارانویا. به دلیل بزدلی. این یک قتل بود. این چیزی است که آن را جنایت جنگی می‌نامند.

لوپس که در 11 آوریل 2002 توسط اعضای فارک ربوده شده بود، ششمین گروگانی است که طی هفته اخیر آزاد می‌شود.

تعداد کمی از آدم ربایی‌هایی که به فارک نسبت داده شده‌اند این گونه و مانند آدم ربایی که لوپس و 11 نفر از هماتایان وی در آن گرفتار آمده بودند، دهشت آور بوده است. نوار ویدئویی لحظات ربایش لوپس و همراهانش در سال 2006 به نمایش در آمده است.

فیلم آدم ربایی

اعضای گروه فارک چندی پیش از به اسارت درآوردن 12 نفر از نمایندگان مجلس محلی وایه کاوکا که لوپس نیز یکی از ان‌ها بود ماکتی از پارلمان محلی این ایالت را ساختند و با اونیفورم‌های پلیس به تمرین طرح خود پرداختند.

در روز عملیات آدم ربایی یکی از اعضای گروه فارک با دوربینی به فیلمبرداری از داخل اتوبوسی پرداخت که 20 نفر از اعضای زبده گروه در آن نشسته بودند و جهت انجام ماموریت ربایش لوپس و همتایانش به کالی می‌رفتند. آن‌ها خود را به لباس سربازان دولتی درآورده بودند و موتورسواران جلوی اتوبوس راه را برای آنان باز می‌کردند.

هنگامی که آن‌ها به ساختمان پارلمان رسیدند به دروغ هشدار دادند که بمبی در ساختمان مجلس کار گذاشته شده است. اتوبوس سپس در برابر ساختمان پارلمان توقف کرد و بر اساس آنچه در نوار ویدئویی گروه فارک به نمایش در آمده مردم دسته دسته از ترس انفجار بمب دروغین به اطراف می‌گریختند. در این نوار ویدئویی که توسط یکی از اعضای گروه فارک فیلمبرداری شده صدایی منتسب به یکی از اعضای فارک شنیده می‌شود که بروید نمایندگان را بیاورید ما برای انتقال آن‌ها خودرویی ویژه در اختیار داریم.

12 نماینده مجلس به تصور اینکه ارتش اتوبوسی را برای نجات آن‌ها از مهلکه فرستاده داخل اتوبوس شدند و بر صندلی‌های آن نشستند. چند دقیقه‌ای نگذشته بود که یکی از نمایندگان می‌پرسد ما به کجا می‌رویم.

چند دقیقه بعد صدای یکی از اعضای فارک شنیده می‌شود که به آن‌ها می‌گوید خانم‌ها وآقایان ما فارک هستیم.

گروگان‌ها پس از رسیدن به مناطق کوهستانی به یک کامیون منتقل شدند و در ان لحظه اعضای فارک که از تیررس پلیس دور شده بودند، در حالی که دستان خود را تکان داده و خویشتن را در آغوش می‌کشیدند موفقیت در ماموریت خود را جشن گرفتند.

در سال 2003 گروه فارک به منظور تائید زنده بودن گروگان‌ها فیلمی از لوپس وتعداد دیگری از گروگان‌ها را پخش کرد. یکی از همتایان لوپس دستنوشته‌ایی در دست داشت که بر آن نوشته شده بود:"تا کی؟"

خایرو اویوس یکی دیگر از گروگان‌ها نیز خطاب به رئیس جمهوری کلمبیا گفته بود: آقای رئیس جمهوری آن‌هایی که در آستانه مرگ قرار دارند به شما سلام می‌دهند.

پس از ازادسازی شش گروگان اخیر دولت کلمبیا اعلام کرده است که گروه فارک هم چنان 700 گروگان را در بند خود دارد. گروه فارک هفته گذشته به طور یکجانبه 6 نفر از گروگان‌های خود را آزاد کرده بود.

در روز پنجشنبه 5 فوریه نیز آلن خارا فرماندار سابق ایالت متا پس از آزادی از اسارت گروه فارک وارد فرودگاه ویاویسنسیو در جنوب بوگوتا شد. چهار گروگان دیگر از جمله سه افسر پلیس و یک سرباز طی روز‌های آخر هفته اخیر آزاد شده بودند.

کد خبر 74821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز