یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جدید آژانس جاسوسی داخلی کلمبیا(DAS) شنبه 21 فوریه اعلام کرد:

در حال تحقیق بر سر این موضوع است که آیا کارکنان این آژانس مکالمات قضات دادگاه عالی، خبرنگاران و سیاستمداران مخالف دولت این کشور را شنود می‌کرده‌اند یا خیر.

به گزارش آسوشیتدپرس، فلیپه مونیوس که ماه گذشته اداره آژانس جاسوسی بحران زده کلمبیا(یا به اصطلاح پلیس مخفی) را به عهده گرفته است، با استناد به گزارش روزنامه ال تیمپو چاپ کلمبیا مبنی بر اینکه مقامات این آژانس مکالمات تلفنی و نامه‌های الکترونیک اشخاص مهم این کشور را شنود و بررسی می‌کردند، مبادرت به انجام این تحقیقات خواهد کرد.

در بخشی از گزارش ال تیمپو بر پایه ادعاهای مطرح  شده آمده است: که تعدادی از ماموران DAS‌ ضمن شنود مکالمات مضمون این مکالمات را طی گزارش‌هایی به باندهای تبهکار ارائه می‌کردند.

این آخرین باری است که طی دوران زمامداری الوارو اوریبه بخش امنیت دولتی کلمبیا(DAS) خبر ساز می‌شود.

یکی از روءسای سابق DAS نیز متهم است که نام عناصر خائن به یکی از گروه‌های چریکی راست گرا را به جوخه مرگ این گروه تحویل می‌داده است.
 
فلیپه مونیوس اما اکنون وظیفه بسیار خطیری برای انجام تحقیقات در این سازمان بحران زده دارد.

بر اساس این گزارش، اکنون تیمی ویژه مسوءل تحقیق درباره اتهامات مربوط به شنود مکالمات شده است.

زمانی که اروریبه در سال 2002 به عنوان رئیس جمهوری کلمبیا انتخاب شد، مدیر DAS نیز تغییر کرد و الوارو اوریبه خورخه نوگرا رئیس ستاد انتخاباتی خود را در مقام رئیس جدید آژانس جاسوسی داخلی کلمبیا انتخاب کرد. از آن زمان به بعد DAS محور جنجال‌های پیرامون فساد مالی و اداری بوده است.

خورخه نوگرا در سال 2005 به دلیل اتهامات مربوط به همکاری وی با گروه‌های شبه نظامی راست گرا از مقام خود کناره گیری کرد. او پس از کناره گیری دستگیر شد و به زندان انتقال یافت. پرونده نوگرا نیز جهت رسیدگی در دادگاه به جریان افتاده است.

ماریا پیلار اورتادو آخرین مدیر DAS پیش از انتصاب فلیپه مونیوس نیز در ارتباط با مساله شنود مکالمات تلفنی در ماه اکتبر سال 2008 از مقام خود استعفا داد. اخیرا درخواست‌هایی برای انحلال این سازمان پلیسی مطرح شده زیرا بسیاری معتقدند فساد در این سازمان رخنه کرده و DAS از هر نظر اصلاح ناپذیر است.

کد خبر 75843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز