اعمال تعرفه برق برای نهادهای دولتی، مشمول شهرداری‌ها نمی‌شود

 و این امر با توجه به ضرورت بهینه‌سازی‌ مصرف برق در سراسر کشور و تهران از سوی وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌ای تهران دنبال می‌شود.برای آگاهی از این سیاست‌ها با سعید مهذب ترابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اعمال تعرفه برق به قیمت‌های واقعی برای سازمان‌های دولتی با چه هدفی انجام می‌شود؟

همانگونه که استحضار دارید براساس بخشنامه‌های ابلاغی برای گسترش فرهنگ بهینه‌سازی‌ و صرفه‌جویی در مصرف برق مقرر شده است که در سال 87 نرخ برق مصرفی دستگاه‌های اجرایی با نرخ تمام شده برق محاسبه شود.

بعد از تعیین ضوابط اجرایی و تعریف کلی دستگاه‌های مشمول براساس بخشنامه فوق در سطح تهران بزرگ اقدام شده است. لازم به توضیح است نرخ برق تمام شده در سال‌جاری، 773 ریال است وبه مشترکین فوق بسته به نرخ تعرفه موجود، مابه‌التفاوت نرخ اعلام شده است.

  • این تعرفه شامل شهرداری‌های شهرها از جمله شهر تهران می‌شود؟

خیر، با توجه به مشمول نبودن شهرداری‌ها تصمیم گرفته شد بهای برق مصرفی پارک‌ها و بوستان‌های شهر تهران با تعرفه‌های یارانه‌ای محاسبه‌ ‌شود. البته این امر با تأکید بر بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف برق در پارک‌ها و بوستان‌ها به‌خصوص با توجه به شرایط فعلی کم آبی کشور، باید استمرار یابد.

  • برای توسعه بهینه‌سازی‌ و کاهش مصرف برق در نهادهای دولتی و عمومی چه برنامه‌هایی از ابتدای سال انجام شده است؟

در سال‌جاری مجموعه سازمان‌ها و ادارات دولتی در سطح تهران بزرگ اقدامات مؤثری در جهت بهینه‌سازی انرژی برق داشته‌اند و ممیزین انرژی این شرکت نیز در طول سال، ارزیابی و آگاهی‌سازی‌ لازم را برای مشترکین فوق انجام داده‌اند و فعالیت‌های فوق باعث شده رشد مصرف برق بخش عمومی در سال‌جاری که دستگاه‌های اجرایی نیز در آن بخش قرار دارند، به‌رغم افزایش2‌درصدی تعداد مشترکین، منفی شود.

این رویداد در چند دهه اخیر بی‌سابقه است و نشان‌دهنده همراهی عمومی و مدیریت خوبی است که در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی در مصارف عمومی صورت گرفته است.

یکی از سازمان‌های مؤثر در بخش توسعه فرهنگ صرفه‌جویی برق، شهرداری‌ها هستند که خوشبختانه شهرداری تهران، مشارکت بسیار فعالی در بهینه‌سازی مصرف برق داشته است؛

به‌نحوی که علاوه بر کاهش مناسب مصرف برق در اشتراک‌های ذیربط، در فرهنگ‌سازی عمومی نیز مشارکت و همکاری خوبی داشته‌اند.نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی نورپردازی شهری نیز با همت شهرداری تهران با اهداف بهینه‌سازی‌ مصرف برق در شهر برپا شده است.

از آنجا که رعایت بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف برق در ظواهر شهری خصوصاً در پارک‌ها، میدان‌ها، روشنایی‌های تزیینی، تابلوهای تبلیغاتی و چراغانی‌ها، می‌تواند در توسعه فرهنگ عمومی صرفه‌جویی برق بسیار مؤثر واقع شود، بنابراین استمرار فعالیت‌های عمومی و خوب انجام شده توسط شهرداری، مورد انتظار و توقع مردم است.

کد خبر 75159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز