شورای رقابت در اطلاعیه‌ای علت مصوبه خود در افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا را تشریح کرد.

مرکز ملی شورای رقابت

به گزارش همشهری آنلاین، متن اطلاعیه شماره چهارم شورای رقابت در خصوص بازار خودرو به شرح زیر است: با توجه به پای بندی به ضرورت اطلاع رسانی شفاف در شورای رقابت، به جهت تنویر افکار عمومی در خصوص اعلام قیمت خودروهای غیرمونتاژی تولید داخل، روابط عمومی مرکز ملی رقابت بیانیه شماره چهارم شورای رقابت در خصوص بازار خودرو را منتشر کرد.

بازار خودرو از عوامل متعدد اقتصادی- سیاسی از جمله تحریم، نوسانات ارز، تورم داخل کشور و برخی قوانین مانند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون ساماندهی بازار خودرو، قانون بودجه سالیانه و ... اثر می‌پذیرد و بر بخش‌های دیگر اقتصاد کشور از جمله صنایع پایین دستی هم چون قطعه‌سازی، صنایع پتروشیمی و معادن و نیز اشتغال در این زنجیره اثرگذار است.

در تنظیم‌گری این بازار باید سعی شود تمام ملاحظات مزبور لحاظ شود که در تهیه دستورالعمل تنظیم بازار خودرو مصوب این شورا در جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ سعی بر آن بوده تا تمام این فرآیند مورد توجه قرار گیرد.

اما در این مسیر چالش‌های متعددی وجود دارد از جمله: الف- در سمت تقاضا: شرایط تورمی کشور باعث شده مردم جهت حفظ ارزش دارایی‌های خود، تمایل زیادی به تبدیل وجوه نقد خود به کالاهای بادوام از جمله خودرو داشته باشند که این موضوع ورود واسطه‌گران به این بازار و افزایش بیشتر شکاف عرضه و تقاضا و برهم زدن نظم تقاضای مصرفی خودرو را در پی داشته است. کمااینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح تقاضای واقعی خودرو در کشور بالاتر از کل ظرفیت تولید خودرو اعم از تولید داخل و مونتاژ است.

از سوی دیگر، با قانون جوانی جمعیت که ۵۰ درصد خودروها را به متقاضیان خاص اختصاص داده و از دسترس عموم متقاضیان خارج کرده، شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شده است. در چنین شرایطی و برای جلوگیری از جهش زیاد قیمت و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان واقعی، بالاجبار باید سیاست وضع سقف قیمت اتخاذ شد. البته ضرورت دارد که تا حد امکان از سوءاستفاده واسطه‌گران در این شرایط جلوگیری شود که این کار از دو طریق انجام می‌شود: اول اینکه واقعی شدن قیمت خودرو بر اساس بهای تمام شده آن، مقداری از سود انتظاری خرید خودرو از کارخانه و انگیزه حضور واسطه‌گران را می‌کاهد؛ دوم اینکه وضع شرایطی برای متقاضیان که اطمینان نسبی در خصوص رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی را حاصل کند، حضور واسطه گران را محدود خواهد کرد.

این موضوعات همگی در دستورالعمل مذکور مورد توجه قرار گرفت. ب- در سمت عرضه: با توجه به این که قیمت درب کارخانه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا یک سال و نیم تغییر نداشته و آخرین بار در پاییز سال ۱۴۰۰ و بر اساس تورم بخشی شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ محاسبه و به روزرسانی شده است.

این دو شرکت طی این مدت با وجود زیان، هم چنان سعی بر افزایش تولید داشته‌اند که با توجه به عدم پوشش کامل هزینه‌های تولید ایشان، افزایش تولید به زیان بیشتر آنان منتج شده است.

این امر از یک بعد منجر به زیان سهام داران شرکت‌های خودروساز و در بعد دیگر، اثر منفی بر بازار سرمایه داشته است.

همچنین، انگیزه خودروساز برای افزایش تولید، کاهش یافته است ضمن اینکه جهت افزایش بهره‌وری و کیفیت نیز نیازمند هزینه‌های تحقیق و توسعه بوده است که در این مدت، این امر هم مغفول مانده است. شایان ذکر است که طی سال‌های اخیر، خودروسازان هزینه تعمیرات و یا به روزرسانی تجهیزات را نداشته‌اند که همین زیرساخت‌های نامناسب و فرسوده و قدیمی می‌تواند در سال‌های آتی خود عامل کاهش تولید یا کاهش کیفیت محصولات آنها شود و از این طریق مشکل ناترازی بازار خودرو تشدید خواهد شد.

به همین جهت به روزرسانی قیمت‌ خودرو متناسب با هزینه تولید آن ضرورتی انکار ناپذیر است. ج- در موضوع قیمت: ملاک محاسبه قیمت در دستورالعمل مزبور، ضوابط قیمت گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه ‌شده است.

این ضابطه اولا بر اساس هزینه‌های تحقق یافته تولیدکنندگان است و ثانیا در خصوص برخی هزینه‌ها مانند هزینه‌های مالی و اداری و فروش و عمومی، درصدی از آنها مورد تایید و محاسبه قرار می‌گیرند بنابراین در محاسبه قیمت‌ها بر اساس ضوابط مذکور سعی شده تا احتمال هزینه‌های اضافی یا نامربوط تا حد امکان کاهش یابد و قیمت واقعی استخراج شود.

در کنار این موضوع شایان ذکر است که نرخ تورم طی مدت مزبور (یک سال و نیم) رقم قابل ملاحظه‌ای است که چشم‌ پوشی از آن باعث وارد آمدن زیان غیر قابل جبران به خودروسازان می‌شود.

قیمت‌های پیشنهاد شده از سوی سازمان حمایت برای دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه اوّل سال ۱۴۰۱ این دو شرکت بوده است. این در حالی است که اگر صورت‌های مالی کل سال ۱۴۰۱ مبنای محاسبه قرار می‌گرفت قاعدتا باید این ارقام بیش تر می‌شد اما به دلیل این که فرآیند حساب رسی صورت‌های مالی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ هنوز کامل نشده، امکان لحاظ آن وجود نداشته است.

در هر صورت رشد قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت از نرخ تورم در دوره مذکور بالاتر نبوده است.

مجموعا و با در نظر گرفتن منویات مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی) در نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید، در دستورالعمل تنظیم بازار خودرو هر دو هدف دیده شده است.

از یک سو، سعی شده با اصلاح قیمت‌ها و واقعی کردن آنها، رشد تولید به مخاطره نیفتد زیرا از منظر اقتصادی، کاهش تولید و یا تعطیلی آن موجب افزایش تورم شده و بر اشتغال و رشد اقتصادی اثرات منفی دارد. در عین حال برای تضمین منافع و حقوق مصرف کنندگان خودرو بدین واسطه از افزایش نامتعارف قیمت جلوگیری شده است.

بنابراین فرآیندهای اصلاحی مانند واقعی کردن قیمت‌ها با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارزی و دیگر چالش‌های اقتصادی- سیاسی کشور، می‌تواند تسهیل‌کننده افزایش تولید باشد که به کاهش واسطه‌گری در بازار خودرو کمک خواهد کرد و از سوی دیگر منجر به بهبود وضعیت سهامداری خودروسازان، افزایش امکان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه به منظور به روزرسانی تولیدات جهت رقابت جهانی و افزایش کیفیت محصولات خواهد شد.

شایان ذکر است قیمت‌های خودروهای مونتاژی (CKD) نیز پس از طی فرآیند مشابه متعاقبا ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 752270
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • محمد IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    0 8
    واقعا چرا باید خودروسازان با ضرر ماشین تولید کنند از طرفی چرا مصرف کنندگان باید ماشین ها را با قیمت نجومی بخرند بنظرم مشکل اصلی ارزش پول هست نه این شرکت ها البته کاش میشد خودروسازان تمام تولیدات خود را در بورس بفروشند حداقل دیگر شاهد اختلاف نجومی بین بازار و کارخانه نبودیم
  • دیده بان IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    6 0
    تنها راه کنترول تورم و گرانی ماشین واردات ماشبن های دسته دوم است .هم ایمن هم کم مصرف و با استعلاک کم .
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    4 4
    من درحال حاصر خودرو ندارم ولی عقیده ندارم که خودرو ارزان ارائه شود وحالت لاتاری به خود بگیرد خودرو درسطحی باید گران شود که بتواند جواب تقاضا وبازار را بدهد وآنگاه مردم جهت سودهی خودرو نمیخرند ومتقاضیان واقعی پیش میایند و دست واسطه نیز قطع خواهد شد وآرامش به بازار آمده وخودرو با قیمت منطقی ارائه خواهد شد چرا مسئولین توجه نمیکنند .
  • مریم IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    8 1
    خدا برای میر سلیم خواسته . معلوم نیست چه آتویی از بالاییها داره که جرات ندارند رو حرفش حرف بزنند . تا دستور گرونی مسده در دم اجرا میشه . پسرشم که...‌
  • حسن IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    12 0
    قیمت خودرو خارجی با همین نرخ ارز یک چهارم خودرو داخلی است، اگر توان بهره‌ور کردن مجموعه خود را ندارید. در آنرا گل بگیرید
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    7 0
    لطفا به کله گنده ها بگویید این مطالب دروغ شاخدار است نه دلیل منطقی تقاضا زیاد می شود راهکار واردات خودرو است نه اجبازی و نخوت دقیقا خودتان و دولت دنبال افزایش تورم هستید تولید خودرو داخل به هیچ وجه عاقلانه نیست
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    7 0
    پدر مردم را با تحمیل و توجیه های گوناگون درآوردیم !
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    5 0
    دیگه دارین پر رو بازی در میاریدها رو حرف معاون رئیس جمهور حرف می زنید خودرو سازها که هر روز دارند گرون تر می‌فروشند چطور ضرر می کنند مگه با چی خودرو می سازند طلا و الماس اونم که از آمار کشته های نوروز شون
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    5 0
    مافیای خودرو با این همه رسانه وطن فروش از همه قوی تره
  • راغب IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    3 0
    قیمت خودروی ایرانی با توجه به کیفیت و سطح توانایی مالی مردم هیچ رابطه منطقی نداره اما مهمتر از همه تامین روغن موتور و قطعات خودرو همچنین آنقدر غیر منطقی هست که نیاز به رسیدگی عاجل دارد روغن موتور و لاستیک ماشین و خیلی چیزهای دیگر آنقدر دزر به تعویض آنها اقدام میشه که باعث ایجاد خطرات جدی در سطح شهر و جاده ها میشه
  • سیدمحمد IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    3 3
    آقای مخبر قیمتارو بیخیال ...میشه این مدیران خودروسازانو به همراه سخنگوی بی لیاقتش عزلشون کنیو خودروسازی رو تحویل بچه های وزارت دفاعو سپاه بدی بخدا بهتره
  • مهدی IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    3 0
    صدبار،اگه براتون نمی صرفه ماشین تولید نکنید،شمافکر می کنید اگه قیمت کارخانه ای بالا بره به قیمت بازار نزدیک میشه وبازارکنترل میشه ،نخیر، خودتون خوب میدونید که چنین چیزی نیست،من موافق نامه اقای مخبر هستم ،شورای رقابت کارشناسی حرف نمیزنه
  • احمدی FR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    4 1
    مارا ... فرض کردی یا خودت ...؟
  • ناشناس PL ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    4 0
    وقتی شما میگید ما فراقوه ای هستیم یعنی قوه مجریه.قوه مقننه وقوه قضاییه کشک.ماهرچی گفتیم شما بگید چشم.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    5 0
    این همه از کلمه تحریم استفاده کردید...همه میدونند که خود شما و مافیای خودرو بیشترین سوءاستفاده و سود رو از این تحریم ها بردید.
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    2 0
    ممنون از روشنگری شما ، بسیار مشعوف گشتیم . در ضمن این حمایت شما از تولید کننده بسیار اندک بوده و امیدواری قیمت را به سر قله قاف برسانید . انوقت با این درامدها خریدار کیه ؟ دلال؟ وقتی دلال مشتری نداشته باشد چقدر میتواند انبار کند؟ اخرش پس از اشباع بازار داخلی چون خودرو های بنجل و بی کیفیت تولید و مونتاژ کنندگان قابلیت عرض اندام کیفی وکمی و ارزشی و رقابتی جهانی را ندارند این خطوط فرسوده شان هم انشااله تعطیل میشود و یقه ملت از دستشان رها میشود . خسته شدیم انقدر منت این خودروهای بنجلشان سرکوفت ما شده . هم گرانفروشی میکنند هم منت میگذارند . بخش اعظم فساد هم در راستای همین واردات و یا تولیدخودرو و قطعه سازی و تولید یدکی و خدمات پس از فروش و عرضه در نمایندگی و بورس و ثبت نام و قرعه کشی و حاشیه بازار و .....بوجود می اید . با افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید میخواهند مثلا تنظیم عرضه و تقاضا بکنند . تا کی میخواهند نوک انگشت پایشان ببینند و نه دو قدم جلوتر را ؟
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    1 5
    باید حودرو به قیمت نزدیک بازار آزاد و تقریبا ۵ درصد کمتر عرضه شود تا دلال ها از بازار جمع شوند و قیمت واقعی خودرو مشخص شود و در نهایت هم جلوی اقزابش قیمت گرفته حواهد شد و به احتمال بسیار بالا ارزانتر خواهد شد
  • Arman IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    2 0
    خودروسازان هزینه تعمیرات و یا به روزرسانی تجهیزات را نداشته‌اند که همین زیرساخت‌های نامناسب و فرسوده و قدیمی می‌تواند در سال‌های آتی خود عامل کاهش تولید یا کاهش کیفیت محصولات آنها شود!!! ( یعنی ما الان تو سال‌های آتی زندگی می‌کنیم چون الانش هم هیچ کیفیتی ندارن تولیدات این دوتا دلبند دولت، از چی صحبت میکنن از ارابه های مرگشون)، در جفتشون رو تخته کنید از خارج خودرو وارد کنید ببینید با چه قیمت هایی خودرو با کیفیت میشه وارد کرد، با سرمایه و جون مردم بازی نمیشه
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    1 0
    تنها راه از بین بردن انحصار خودروسازان هست که مافیای خودرو باهاش مخالفه پس تنها راه باقیمانده افزایش شدید قیمتها وکاهش کیفیت خودرو تا نابودی نسل ایرانی هست