گروه شهری- سپیده سمائی: چهارراه سرچشمه، کنار مسجد نبی فاطمه، نبش کوچه‌ میرزا محمود وزیر ساختمانی به چشم می‌آید که قبل از زیبایی‌ این ناهماهنگ بودنش با بافت منطقه است که توجه هر رهگذری را به‌خود جلب می‌کند.

مجتمع اداری- تجاری10 طبقه‌ای که پس از2 سال کشمکش و هشدار‌های مکرر کارشناسان میراث فرهنگی، سرانجام بلندای خود را به رخ بافت تاریخی تهران کشید.

به گزارش ایسنا، تیرآهن‌های سبزرنگ نبش خیابان شهید جاویدی (میرزا محمود وزیر) در چهارراه سرچشمه تهران که سال گذشته، تازه در دل زمین جا خوش کرده بودند، امسال به بار نشسته‌اند و مجتمعی تجاری ـ اداری در بافت تاریخی تهران و منطقه عودلاجان بالا رفته است.

تاریخچه ساخت این مجموعه به خرداد‌ماه سال 1385 بر‌می‌گردد؛ هنگامی‌که مجوز ساخت آن با استناد به این نکته که این مساحت 200 متری قرار است کاربری پارکینگ داشته باشد بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به مالک اعطا شد.

«همه‌ اقداماتی که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای جلوگیری از این ساخت‌وساز در مدت 2 سال از زمان گودبرداری تا‌کنون که ساخت آن به‌پایان رسیده است، انجام شده، بی‌نتیجه مانده‌ و متأسفانه این ساختمان به‌عنوان یک مرکز تجاری فعال شده است.»

اسکندر مختاری، مدیر پایگاه محور

تاریخی ـ فرهنگی استان تهران با بیان این مطلب، ارتفاع ساختمان‌ها را برای ساخت‌وساز در بافت تاریخی، دو طبقه اعلام می‌کند و می‌گوید: این ساختمان 10 طبقه سبب آشفته شدن بخشی از شهر تهران شده است.

نکته‌ای که مختاری به آن اشاره می‌کند از سوی دیگر کارشناسان حوزه میراث فرهنگی نیز مورد تایید قرار می‌گیرد. محمدحسن محبعلی از جمله این کارشناسان است که این ساخت‌وساز را «فاجعه» می‌نامد: این ساختمان روبه‌روی خانه‌ قوام‌الدوله بنا شده و دید منظری منطقه را به‌شکل کلی از بین می‌برد، این ساخت و سازها در این بافت‌ها موجب زیرپاگذاشتن ضوابط می‌شوند و جای چنین اقداماتی در آن منطقه نیست.

این مدرس دانشگاه و آسیب‌شناس بناهای تاریخی، وضعیت بافت‌های تاریخی تهران را بسیار نامناسبت می‌داند و می‌گوید: ساخت و سازهای کنونی در بافت‌های تاریخی تهران، این پایتخت 200 ساله را در آینده با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه تهران با بافت‌های تاریخی‌اش حریم و ضوابطی دارد که هریک از آنها باید مطالعه و بررسی شوند، ادامه می‌دهد: اکنون در بافت‌های تاریخی مجوز ساختمان‌های 6 یا 7 طبقه داده می‌شود که این اجازه دادن در مناطق شلوغی که هیچ خدماتی ندارند و هیچ‌چیزی در آنها پیش‌بینی نمی‌شود، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و با این روند، در آینده «هیچ بافت تاریخی باقی نمی‌ماند».

در هر حال، اکنون ساخت‌وساز به پایان رسیده و همه می‌دانند کاربری این ساختمان، پارکینگ نیست بلکه یک مرکز تجاری است. به این ترتیب تیرآهن‌های سربه فلک کشیده‌ای با 5/33 متر ارتفاع، در مساحتی حدود 200 متر درست وسط بافت تاریخی عودلاجان بالا رفته‌اند و دید بناها و کوچه‌پسکوچه‌های قدیمی این منطقه‌ تاریخی را محدود کرده‌اند.

همه اینها در شرایطی است که بر‌پایه طرح جامع تهران، ساخت‌وساز در مناطق تاریخی، حداکثر 2 طبقه است نه 5/33 متر .

کد خبر 75692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز