«جعفر شایسته» از کاسبان محله هاشمی است؛طلافروشی که سرش برای انجام کارخیر و گره‌گشایی ازخلق خدا حسابی درد می‌کند.این کاسب همسایه به‌رغم داشتن شغل‌ تر و تمیز ‌و کم‌دردسر، از سرعشق و علاقه سال‌های زیادی است کارهای تاسیساتی اهالی نیازمند محله را رایگان انجام می دهد.

بهاره خسروی / محله

همشهری آنلاین - بهاره خسروی :جعفر شایسته ۵۵ سال پیش در محله هاشمی کوچه منصوری (شهید محمودی امروزی) روبه‌روی مسجد الهادی متولد شد. این هم‌محلی دست بخیر از همان دوران کودکی عاشق کارهای فنی و سرک کشیدن به دل و روده لوازم خانه بود، اما همین کنجکاوی‌ها و سرک کشیدن‌ها به دنیای ناشناخته‌ها کمک زیادی در بزرگسالی  به او کرد تا یک استادکار ماهر حرفه‌ای در زمینه خدمات فنی شود و  از همین مهارت و تسلط در امور کارهای فنی برای کمک به دیگران استفاده کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

خدمت سربازی و هنر جواهرسازی

عشق و علاقه آقای شایسته به درس ریاضی و کارهای فنی بود، اما در دبیرستان رشته تجربی خواند و بعد از دوران سربازی به پیشنهاد یکی از دوستان و برادرش برای راه‌اندازی یک طلافروشی دنبال آموزش جواهرسازی رفت. او در این‌باره می‌گوید : «بعد از خدمت ، دنبال جواهرسازی رفتم و هنوز هم  طلافروش هستم، اما از سر عشق و علاقه سراغ کار فنی می روم. حاضرم ساعت ها برای تعمیر یک سیم پیچ ساده وقت بگذارم یا برای تعمیر یک آبگرمکن کلی زمان صرف کنم. به همین دلیل خیلی زود از خیر ساخت طلا و جواهر گذشتم و ترجیح دادم فقط فروشنده طلا  باشم. » آقاجعفر که کارهای خدماتی لوله‌کشی،تعمیر پکیج،آبگرمکن،تعمیر کولر، سیم‌کشی برق،تعمیر و نصب کابینت و تعمیر آسانسور... به اهالی نیازمند خدمات رایگان ارائه می‌دهد، می گوید : «‌معتقدم هیچ وسیله‌ای را نباید بی‌جهت دور ریخت. به همین دلیل وقتی برای تعمیر به خانه کسی مراجعه می‌کنم تلاشم می‌کنم چیزی بی‌دلیل دور ریخته نشود. بیشتر مواقع هزینه ابزار و خرید آن را هم خودم برعهده می‌گیرم. حتی چندین انباری پر از ابزارآلات فنی دارم تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنم. »

هر مراجعه‌کننده نشانه‌ای از خداوند

در روز ٣یا٤ نفر از اهالی برای تعمیرات لوازم یا کارهای فنی به آقای شایسته مراجعه می‌کنند. افرادی که او معتقد است فرستادگان خداوند هستند  : «‌همیشه دربست در خدمت اهالی هستم. هرجایی که فکر کنم حضورم لازم باشد چه لحاظ مادی یا معنوی حاضر می‌شوم. درباره تفاوت شغلم با کارهایی که در حوزه خدمات فنی انجام می‌دهم حرف‌های زیادی همه‌جا از خانه تا جمع دوستانه زده می‌شود. اینکه کار فنی خطرآفرین و پر مشغله است و دنبال کارهای فنی نروم، اما من عاشق کار فنی هستم و وقتی پای عشق و علاقه باشد  هیچ مشکل یا سختی نمی‌تواند مانع باشد. از طرفی من هرکس که برای کارش، هرچند کوچک به مراجعه می‌کنند،  او را فرستاده از سوی خدا می‌دانم. پس چرا باید جواب منفی به آنها بدهم بر عکس با جان و دل کارشان را قبول می‌کنم. چون به این فکر می‌کنم همین‌که مرد و زن سالخورده‌ای گره از کارشان باز می‌شود، دعای خیرشان  زندگی‌ام را بیمه می کند.در واقع دستمزدم را از دعای خیر دیگران می گیرم. »


۵تا ٣ نفر از اهالی میانگین روزانه برای انجام کارهای فنی به آقای جعفر شایسته مراجعه می‌کنند.


 

خدمات ویژه طلافروش محله هاشمی به اهالی | دستمزدم؛ دعای خیر همسایه‌ها

همیشه دست به آچار

صبر و حوصله از مهم‌ترین ویژگی‌های آقای شایسته به تعریف «ناصر احدپور» از همسایه قدیمی این کاسب است. او می گوید : «‌آقای شایسته همیشه دست به آچار است. هر ساعت که برای انجام کارهای فنی چه در قالب گروه‌های جهادی یا به‌صورت انفرادی به او مراجعه کنیم بدون هیچ اما اگری حاضر می‌شود تا انجام دهد.»

خدمات ویژه طلافروش محله هاشمی به اهالی | دستمزدم؛ دعای خیر همسایه‌ها

تعمیرکار پرتلاش

پیگیر کاربودن، حضور به موقع برای انجام هرکاری ازدیگر خصلت‌های پسندیده جعفر شایسته است.«محمدمحسن کرباس‌باف» از معتمدان محله هاشمی  می‌گوید:«‌جعفر آقا مرد خستگی‌ناپذیر و پرتلاش محله است که برای گرفتن نتیجه مطلوب هرکاری وقت می‌گذارد و همیشه به قولش عمل می‌کند. »

کد خبر 757875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha