رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: رای‌گیری و تعیین تکلیف نهایی طرح شفافیت قوای سه گانه به جلسه آینده موکول شده است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: مخالفت رییس مجلس تشخیص مصلحت نظام با طرح شفافیت قوای سه گانه واکنش‌هایی را برانگیخته است. آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مجمع در این باره گفته که مجمع، این طرح را از بعد مصلحت بررسی می‌کند و به نظر می‌رسد که در این طرح، همه جوانب کار دیده نشده است. در این جلسه رییس قوه قضاییه نیز انتقاداتی به طرح مجلس وارد کرد اما محمدباقر قالیباف رییس مجلس به دفاع از آن پرداخت.

علت مخالفت  آملی لاریجانی با طرح شفافیت قوای سه گانه | نظرات موافق و مخالف اعضای مجمع تشخیص درباره طرح چیست؟ | همه امور باید شفاف باشد به جز یک مورد

همچنین محمدصالح جوکار رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز به نمایندگی از مجلس در این جلسه حضور داشت.

جوکار درباره علل مخالفت رییس مجمع با این لایحه به همشهری آنلاین گفت: در طرح قانونی شفافیت آمده در مواردی که اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان وجود دارد و مجمع تشخیص مذاکرات و آرا خود را در آن موضوع شفاف اعلام کند.

شورای نگهبان به این ماده از طرح ایراد اصل ۱۱۰ و ۱۱۲ قانون اساسی گرفتند. اصل ۱۱۰ قانون اساسی وظایف و اختیارات رهبری را مشخص می‌کند و اصل ۱۱۲ مربوط به تشکیل مجمع تشخیص و وظایف آن است. با اصرار مجلس بر مصوبه خود طرح به مجمع تشخیص ارجاع شد تا تصمیم نهایی گرفته شود.

جوکار ادامه داد: تاکنون یک جلسه در کمیته مربوطه و یک جلسه در صحن مجلس تشکیل شده و نظرات موافق و مخالف در آن‌ها مطرح شده است. اما رای‌گیری و تعیین تکلیف نهایی طرح به جلسه آینده موکول شده است.

او درباره فضای جلسه مجمع و نظرات اعضا درباره طرح افزود: فضای جلسه به نوعی نبود که بتوان آرا موافق یا مخالف را بیشتر دانست و نظرات متفاوت بود و اعضا دلایل خود را برای موافقت یا مخالفت مطرح کردند. باید ببینیم که در رای گیری نهایی چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به لزوم شفافیت در ارکان مختلف کشور گفت: شفافیت در مسائل مختلف اعم از تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تا اجرا در پیش‌برد بهتر امور و پیشگیری از جرایم و فساد اهمیت بسیاری دارد. از سوی دیگر مردم نیز نقش جدی در امور دارند و با شفافیت ارکان مختلف ابهامات نیز برطرف می‌شود. بیشتر جرایم و فسادهایی که اتفاق می‌افتد در سایه عدم شفافیت آمار و اطلاعات برای مردم است. مردم باید در جریان همه امور باشند. به جز بحث‌هایی که مربوط به امنیت کشور است و لزومی به شفاف شدن ندارد باقی امور باید شفاف باشد. 

طرح شفافیت قوای سه گانه پس از فراز و نشیب‌های بسیار سرانجام در مجلس یازدهم تصویب و پس از چند رفت و برگشت در بهمن ۱۴۰۱ به مجمع تشخیص ارجاع شد.

این در حالی است که در این مدت بسیاری مجلس را به دلیل شفاف نشدن آرا نمایندگان مورد انتقاد قرار دادند اما طرح شفافیت در مجمع تشخیص مصحلت نظام در انتظار تعیین تکلیف مانده است.

از سوی دیگر تاکنون بیش از ۲۱۰ نماینده مجلس برای رفع انتقاد از مجلس به سامانه شفافیت داوطلبانه پیوستند. در چنین شرایطی باید دید که مجمع تشخیص چه تصمیمی درباره طرح شفافیت قوای سه گانه خواهد گرفت و دستگاه‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در اتفاق شیشه‌ای قرار می‌گیرند یا نه. 

کد خبر 758502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    8 0
    اینجاست که می گن :بدون شرح
    • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      7 0
      واقعا بدون شرح
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    9 0
    خدایا ما را از لاریجانی ها در امان دار