این رویکردها ممکن است برای بخشی از جامعه که هوادار امر حجاب است روحیه‌بخش و مقوم جلوه کند یا برای جریانی که «بی‌حجابی» برایش رنگ ایدئولوژیک نگرفته «محل تأمل» واقع شود اما به همین اندازه ممکن است در میان جریان مخالف با اتهام «تحمیق» مواجه شود.

بنر حجاب

به گزارش همشهری آنلاین، نصب بنرهایی در فضای شهر و نمایشگاه کتاب تهران که در آن‌ها جملاتی به نقل از چند نویسنده مشهور و نامدار همچون تولستوی، ویکتور هوگو و ... در زمینه مسائل اجتماعی و به ویژه درباره پوشش و حجاب درج شده، با حاشیه‌سازی و در نتیجه آن، محل بحث کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی شده است.

از مرور این جملات به راحتی می‌شود فهمید که تولیدکنندگان یا پیشنهاددهندگان طرح چه اهدافی را دنبال می‌کردند. برای مثال شاید به دنبال بازخوانی و انتقال تجارب ممالک غربی در زمینه آزادی اجتماعی و نتایجی که به همراه داشته، بودند تا پیام‌هایی انذاردهنده را به گوش مخاطب ایرانی برسانند و به اصطلاح از انتهای این مسیر سخنی گفته باشند آن هم در قالب انعکاس دیدگاه تنی چند از نام‌داران و مشاهیر جهانی.

اما اعتبار این جملات با تشکیک در فضای مجازی به جهت مستند بودن مطالب مواجه شده و در میان نوشته‌های برخی فعالان مجازی، مطالب دیگری از این زاویه منتشر شده که با توجه به رصد سبک زندگی و سایر باورهای افرادی که این جملات از ایشان نقل شده یا تطبیق مطالب با روح حاکم بر آثارشان و حتی رویکردهایی که در تناقض با این گفتار، در زندگی شخصی‌شان وجود داشته، رویه تولیدکنندگان بنرها را دستمایه نقد قرار بدهد.

احتمالاً تولیدکنندگان این اطلاعیه‌ها معتقدند که حجاب نمادی بیرونی از فقدان یک سری باورها یا جانشینی باورهای جدید است و استدلال‌هایی مشابه همان ماجرای بنرهای «حجاب، میراث مادران است» آن‌ها را به تولید آثاری با این پشتوانه و منطق فکری سوق داده است. «حجاب، میراث مادران است» شاید می‌خواست بر عنصر همیشه قابل احترام «مادر» در فرهنگ ایرانی تکیه کند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امتیازاتی که از جنبه‌های عاطفی می‌تواند به همراه بیاورد درباره حجاب نصایحی به سمع و نظر مخاطب برساند. اما نشر جملاتی از این دست به نتایج قابل توجه چندانی منجر نشد؛ چه اینکه انگیزه تقابلی برای صف‌آرایی برخی مخالفان هم ایجاد کرد.

تصاویر و حواشی بنرهای حجاب با جملاتی از تولستوی و ویکتور هوگو | از اتهام «تحمیق» تا چاره‌ برای معضل «هویت»

فارغ از مستند و مستدل بودن عبارات نقل شده از مشاهیر، به نظر می‌رسد این دست اتفاق‌ها و کنش‌ها نشان از درگیری در لایه‌هایی عمیق‌تر دارد. اینکه این رویکردها ممکن است برای بخشی از جامعه که هوادار، پذیرا و مدافع امر حجاب است روحیه‌بخش و مقوم جلوه کند یا برای جریانی که «بی‌حجابی» برایش رنگ ایدئولوژیک نگرفته «محل تأمل» واقع شود اما به همین اندازه ممکن است در میان جریان مخالف با اتهام «تحمیق» مواجه شود.

نمی‌شود گفت رویکرد قانون‌مداری که در دستور کار برخی دستگاه‌ها قرار داد، تعطیل شود اما درباره پذیرش امر اجتماعی حجاب، حتی از عهده قانون هم «کاری بنیادین» برنمی‌آید. بدیهی است عملگرایی پلیس در کنار انفعال دستگاه‌های مکلف دیگر، به نتایج مناسبی ختم نمی‌شود چه اینکه مخالفان هم همواره سعی دارند با قراردادن پلیس در پیشانی این ماجرا، دامنه را به ابعاد امنیتی و سیاسی نیز تسری بخشند.

آنچه به صورت کلی می‌شود گفت این است که ابعاد  ماجرا باید در سطوح هویتی و نظام باورها و معانی، رفع و رجوع شود. راهی بسیار سخت با پیچیدگی‌های بالا و مسیری پرالتهاب پیش روست. باید به سراغ باورهای هویتی جدید یا به مرور مد شده‌ای رفت که در جامعه نمایندگانی پیدا کرده است. این می‌تواند نتیجه یک «ترومای بین نسلی» و رهاشدگی یک نسل، یا یک تقابل چند سطحی در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی میان برخی افراد با دیگر شهروندان یا با حکومت باشد. می‌تواند هم نتیجه لکنت و فقدان توان تبیین‌گری یا تنبلی و بی‌عملی حامیان گفتمان دینی در معرفی اندیشه و هویت دینی باشد. در هر حال گره ماجرا در هم تنیده است و کار به اراده‌ها و اقداماتی فراتر از خلق چند اثر تجسمی یا اجرای طرح‌های نظارتی-کنترلی نیاز دارد.

هر چند این اقدامات –نصب بنرهای اطلاع‌رسان- نشان از دغدغه‌مندی مجریانش دارد اما قدرت اثرگذاری آن به حدی نیست که عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند و توفیقات برجسته‌ای به همراه داشته باشد. این چالش باید به جهت ذهنی برای مخاطب هوادار بی‌حجابی پذیرفتنی و حل و فصل شود. منطقی با قدرت اقناع‌ بالا با تکیه بر محتوا مورد نیاز است. راه گفتگو و تفکر ممکن است، راه نجات اثرگذارتری باشد.

کد خبر 759768
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    79 26
    چرا فقط گیر به حجاب و بد حجابی داده اید کسی در ایران با بی حجابی موافق نیست در هر خانواده ای چند زن و دختر هست که غیرت ایرانی اجازه ورود فرهنگ معضل غربی را نمی دهد اما انصاف داشته باشید به وضع معیشتی ،گرانی ،تورم ،بیکاری جوانان دم بخت و تحصیل کرده ،دزدی های سریالی دولتی و خصولتی ،......رسیدگی شود. و بنر بزنید مردم را ازدین زده کرده آید با این همه افراطی گریها...؟ خدا را در نظر بگیرید فکری به حال مردم کنید
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      دوست عزیز ساده اندیش نباش وقتی با بیکفایتی و ناشایست بودن برخی زندگی معیشتی مردم رو به فروپاشی هست برخی باید حواس هارو پرت چیز های جزیی کنند
  • ایمانی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    31 64
    اسلام و دین خودمان و نظرات امامان و اولیا و همچنین مردان و زنان این مرز وبوم چه ایرادی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • احمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    23 70
    این همه روایت و حدیث در باب حجاب از معصومین(ع) و قرآن ، حال چرا از اجنبی !!؟
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    87 21
    من شک میکنم اینارو گفته باشه
  • مجیددرویشی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    20 76
    دمش دست اندرکارانش گرررم...کار فرهنگی هیچ وقت حاشیه محاسبه نمیشود...کاش بیشتر کارمیکردن
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    97 18
    به نظرمن به جای این مطالب ازمشاهیربزرگ دربنرهای اموزشی بنویسیدخانم عزیزاقای محترم برایت مهم نباشددیگران چه پوششی دارندتونگاهت رامتین وموقرکن وبادیدخدای ناکرده هرزبه دیگران نگاه نکن دقیفااین حقیقتی است که هرگزدرموردان صحبت نمی شوداین که شخصیت سازی هرگزنشده وتاوان ان امروزاین کلاف شده که هرروزشخصی درموردظاهربانوان وپوشش ایشان اظهاروجودمی کنددرحالی که مشکل جای دیگریست فسادپنهان درجامعه ربطی به حجاب وپوشش ندارد
  • سید IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    29 47
    سلام عیسی به دین خود موسی به دین خود.وقتی اول خداوند عزوجل قرآن عظیم الشان را توسط پیامبر به ما بخشیده که کاملترین است بعدش خاندان پاک رسول الله این چه تبلیغاتی ای زن ازفاطمه س اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است.
  • بیکار IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    77 12
    چرامشکل ماراحل نمیکنیدکه همش گیردادین به زنهاودخترای بدبخت چرامشکل ماجوانان حل نمیکنید
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    61 9
    آه آه آه چقدر تاثیرکذار بود.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    53 8
    اکنون دست به دامان نویسنده های معروف اروپایی شدید
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      45 5
      حالا اگه راست هم بود آدم دلش نمی سوخت، یعنی این بدبختها روحشون هم خبر نداره گه همچین چیزی گفته باشند
  • هادی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    34 8
    با سلام: زمانی که افرادی قصد تحمیل حجاب به جامعه را داشته باشند این سخنان مد روز می شود! یعنی یه روحانی نبود که احادیثی از ائمه اطهار(ع)در باب حجاب ارائه دهد؟ واقعآ جامعه در حال رفتن به سوی کجا است با این بنرهای بدون وجاهت دینی و مذهبی و ایرانی، سخن گفتن نقره است ولی سکوت طلاست، چی می شد شما بنر در زمینه عفاف و حجاب نصب نمی کردید؟
  • یک انسان IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    44 6
    ویکتور هوگو و تولستوی هرگز همچین حرف های نزده اند!
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    66 6
    واقعا فکر می‌کنید یک بی حجاب وقتی این بنر رو میبینه پیش خودش میگه وای تولستوی این رو گفته!!!؟ چقدر خوب از این به بعد حجاب رو رعایت می‌کنم، یعنی فکر کردید اینها به تبعیت از غرب بی حجاب شدند پس حرف یک نویسنده روس و یا فرانسوی رو قبول می‌کنند؟ اشتباه پشتِ اشتباه، شما هنوز هم این نسل رو نشناختید. برای اینکه بتوانید کسی رو قانع کنید اول باید اون رو بشناسید، دلیل کارهاش رو بفهمید و با اون صادق و رو راست باشید. مردان رو بی غیرت خطاب کردید، دختران بی‌حجاب رو فاحشه و هرزه نامیدید، مذهبی‌ها رو تحریک کردید، زنان رو از شوهر دزدی ترساندید و... هیچ کدام اثر نکرد، اشتباه شما از آنجا شکل گرفت که حجاب رو به خودتون گره زدید، اون رو به نمادی از طرفدارانتون بدل کردید، گفتید دست آورد انقلاب است. در نتیجه شاید بی‌حجاب‌ها با این کارشون دارند به شما پیام می‌دهند ما از دست شما عصبانی هستیم، چرا فقط ما باید به اسلام عمل کنیم چرا خودتون عمل نمی‌کنید؟ چرا ما رو از آتشی می‌ترسانید که خودتون نمی‌ترسید. خداوند در آیه ۴۴ سوره بقره می‌فرماید: آیا مردم را به نیکی دعوت کرده وخود را فراموش می کنید....