وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی گزارش عملکرد ۲۰ ماهه خود را منتشر کرده که در آن می‌توان نکات قابل‌توجهی از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه ICT را پیدا کرد.

وزارت ارتباطات

این گزارش از رشد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی، تعداد مرسولات پستی، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و افزایش پوشش فیبر نوری و رشد سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی را نشان می‌دهد.

۴۰۰ تا ۹۰۰ درصد
براساس گزارش وزارت ارتباطات، تعداد کاربران پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی ۴۰۰ تا ۹۰۰ درصد رشد داشته‌اند. طی ۹‌ماه گذشته تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی رشد چشمگیری را تجربه کرده و به تازگی هم امکان انتقال پیام بین این پیام‌رسان‌ها فراهم شده است که به ارتباطات کاربران کمک قابل‌توجهی می‌کند.

آغاز پروژه ملی فیبر نوری
آغاز پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در ۱۶استان و ۳۰۰شهر یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته وزارت ارتباطات است. ایجاد ۲۰میلیون پوشش فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم نیز از اهداف دولت است. طبق آخرین داده‌های سایت iranfttx تعداد پوشش‌های فیبر تا اردیبهشت‌ماه امسال به ۳میلیون‌و۴۷هزار پوشش رسیده است.

۳۵ میلیون کاربر
تعـــداد کاربــران پیام‌رسان‌های بومی براساس اعلام وزارت ارتباطات به ۳۵ میلیون نفر رسیده است. این عدد که در گزارش وزارت ارتباطات اعلام شده قاعدتا تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان‌های داخلی را نشان می‌دهد.

۷/۵ درصد؛ سهم اقتصاد دیجیتال
طی ۲۰‌ ماه گذشته، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از ۶.۴ درصد در ابتدای دولت به ۷.۵ درصد رسیده است که پیشرفت قابل‌توجهی به‌حساب می‌آید. رسیدن به سهم ۱۰درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی تا پایان دولت از اهداف مهم دولت سیزدهم به‌حساب می‌آید.

جهش دولت هوشمند
طی ۲۰‌ ماه گذشته ۹۵ درصد دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند. با اتصال همه دستگاه‌ها به این پنجره، شهروندان می‌توانند بسیاری از خدماتی را که پیش از این به‌صورت حضوری دریافت می‌کردند، از طریق دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل، لپ‌تاپ، کامپیوتر و تبلت دریافت کنند.

۲ ماهواره
پرتاب موفق ماهواره‌های نور۲ و خیام با امکان رصد زمین با تصاویر رنگی ازجمله دستاوردهای دولت در این گزارش ذکر شده است. همچنین وزارت ارتباطات از ۲ماهواره سنجشی و مخابراتی ناهید۲ و طلوع۳ رونمایی کرده که قرار است به‌زودی برنامه پرتاب آنها عملیاتی شود.

۲۰۰ بازی آنلاین
وزارت ارتباطات چندی پیش سامانه‌ای را رونمایی کرد که به گیمرهای ایرانی کمک می‌کند بازی‌های مشهور آنلاین را با پینگ پایین‌تری بازی کنند. این اتفاق از طریق انتقال CDN‌های این بازی‌ها به داخل کشور و کوتاه کردن مسیر دسترسی کاربران داخلی کشور به سرورهای بازی و طراحی ابزارهای خاص توسط متخصصان جوان کشورمان صورت گرفت.

۶/۵ ترابیت بر ثانیه
ترافیک داخلی کشور برای اولین‌بار با ثبت ۶.۵ترابیت بر ثانیه رکوردشکنی کرده که رشد قابل‌توجه استفاده کاربران از شبکه ملی اطلاعات را نشان می‌دهد.

۶۰ درصد
پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۳درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۶۰درصد رسیده است.

۹۵ درصد
دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند.

گزارش: محمد کرباسی

کد خبر 761036
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha