همزمان با افزایش تنش‌ها میان امارت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بر سر حقابه آن کشور از رود هیرمند، هیاتی به ریاست معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران با هدف گفتگو در مورد تقویت همکاری‌های مشترک مرزی به کابل رفت.

نشست نظاميان طالبان با ايران

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت دفاع امارت اسلامی روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، با نشر توییت‌هایی از سفر این هیات به کابل خبر داد. این وزارت افزود که مالی خان صدیق، معاون رییس ستاد ارتش امارت اسلامی، با بهرام حسینی مطلق، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ریاست ارتباط خارجه وزارت دفاع این گروه دیدار کرد.

معاون رییس ستاد ارتش، گفت که این گروه متعهد به همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف با ایران می‌باشد. حسینی مطلق نیز بر مسائل مرزی، تقویت همکاری‌های مشترک و حل مشکل‌های دو طرف تاکید کرد.

بی‌بی سی فارسی نیز گزارش داد یک هیات بلندپایه نظامی به ریاست معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران به کابل سفر کرده است. اخیرا تنش‌های پراکنده مرزی میان مرزبانان ایران و طالبان رخ داده است.

سرتیپ بهرام حسینی مطلق در پایتخت افغانستان برای افزایش «همکاری‌های مشترک مرزی» با مالی‌خان صدیق، معاون قوای مسلح طالبان دیدار کرده است.

این اولین سفر یک هیات نظامی ایران به کابل پس از روی کار آمدن طالبان در آگست ۲۰۲۱ است.

وزارت دفاع طالبان می‌گوید در این جلسه، که در مقر وزارت دفاع در کابل صورت گرفته است، «دو طرف روی مسایل مرزی، تقویت همکاری‌های مشترک و حل مشکلاتشان از طریق مراجع زیربط تاکید کردند.» 

مسئولان سرحدی وزارت امور داخله/کشور، وزارت سرحدات و قبایل، وزارت زراعت و اراضی طالبان هم در دیدار حضور داشتند.

کد خبر 761944
منبع: میزان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 28
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    49 24
    ... با این وحشیها سریک میزنشستید ... توهین به ریس جمهور توهین به مردم ایران است ...
    • نوید IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      28 35
      هموطن عزیز. هر دو کشور باید مراقب دامی باشند که شیاطین گسترده اند غرب خون می خواهد؛ خون مسلمان و اصلا فرقی نمی کند ایرانی باشد یا افغانی و بدبختانه بنظر میاد نفوذی های موثری هم در میان طالبان دارند و میخواهند خونریزی راه بیفتد. کشور ما ناخدای بصیری دارد گوش بفرمانش بمانیم.
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      10 6
      دلت میخواد جنگ بشه؟! فقط در صورت جنگ میتونیم قدرتمونو اثبات کنیم؟! عزیز جان بنظرم بهترین گزینه ای که میشد هم شرایطو اروم کرد، هم موضع قدرت ایرانو در قبال طالبان زیر سوال نبرد و هم حرفمونو به کرسی بنشونیم، اعزام همین گروه به افغانستان بود. نباید بی گدار به آب زد.
  • نوید IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    23 22
    بعضی وقتا احساسات ملی و ...ما رو وادار به دادن کامنت های تند میکنه اما درین زندگی نباید هیچی رو سطحی و با احساسات سنجید. چرا نباید طالبان به قراردادی که با ایران دارد پایبند باشد؟ ایرانی ها تو این سالها چقدر به ملت افغانستان کمک کردن.سر میز مذاکره هر دو طرف در حال دعا هستند چه صحنه ی زیبایی.ما همه مسلمانیم و شیطان از ما زخم خورده.آمریکا که با فضاحت از افغانستان در رفت از خداشه بین دو مردم مسلمان جنگ بشه و دلش خنک بشه. شیطان بزرگ و انگلیس و از خداشونه باز بین دو ملت مسلمان خونریزی راه بیفته. ان شاءالله با دیپلماسی مشکل برای همیشه حل بشه. از هموطنان خواهشمندم از دادن نظرات خصمانه پرهیز کنند. فصل الخطاب حکمت رهبریست که ان شاءالله مشکل را حل خواهد کرد.شیاطین مترصدند چون میبینند دو سه سالی است منطقه آرام است و خون مسلمانان بر زمین ریخته نمی شود ناراحتند. دولت طالبان باید عناصر نفوذی را از خود براند همانند کسی که به وزیر خارجه ما اهانت کرد و به اینگونه نشست ها تا رسیدن به نتیجه ای عادلانه ادامه دهد. من به عنوان یک ایرانی این روزها کامنت های تندی گذاشتم و از همشهری هم متشکرم که نشر نداد.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    45 4
    همین عکسی که اول خبر زدید، گویای خیلی چیزهاست. جلسه دوجانبه رسمی ولی خبری از پرچم ایران نیست.بالاسر جلسه فقط پرچم طالبان دیده میشود.این نظامیان ارشد و دیپلماتهای ما، توهین به این بزرگی را ندیدند؟؟؟ طالبان این شرّ مطلق عالم، نباید توسط ایران به رسمیت شناخته میشد.
  • ارغنون IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    34 2
    بحث اصلی ، این نیست که چرا طالبان حقابه ایران را نمیدهد این بجای خود مهم و محفوظ. ولی بحث اصلی این است که چرا از اول انقلاب، این اولین بار است که ایران حقابه خود را مطالبه میکند؟ دولتهای قبلی افغانستان،اشرف غنی و کرزای و...هم این حق مسلم مارا نادیده گرفتند و صدائی از کسی در نیامد.طالبان این را میداند و میفهمد که چه معنایی دارد. من در حیرتم که چه کسانی و به چه دلیل اجازه ندادند و نمیدهند که افکار عمومی در ایران ،متوجه این پارادوکس شوند!!! جواب ساده است ، بسیار ساده، ما بخاطر مبارزه غیرضرور و خودساخته ای بنام مبارزه با آمریکا، باید به هر کس و ناکسی امتیاز بدهیم و هزینه های هنگفت که بماند، از حقوق مسلم مردم مظاوم و نجیب ایران نیز بگذریم. حقابه ایران از طالبان، گیرم که گرفتید، در خصوص دهها سد آبی که ترکیه زد و حقابه مسلم تاریخی مارا قطع کرد، چرا سکوت کردید و حرفی نمیزنید؟چرا لااقل اطلاع رسانی نمیکنید؟ و...جنگهای آینده جهان بخاطر آب خواهد بود نه چیز دیگری ...
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    18 0
    جالبه بدانید افغانی های ایران ۱۰ میلیون نفر بودند الان دیگه هر جوان ۳۰ سالشون ۸ تا بچه داره که اکثرا سر چهارراه ها صف کشیدن و پول هم بهشون ندی طلبکار میشن ازت اینها هیچ علاقه ای به ایران و ایرانی ندارن و از سوبسید بنزین و نان و غیره این مردم استفاده میکنند که حق ایرانی هاست به طوری که هر کدوم ۲۰ تا نون میگیرن و ما باید برا یه نون پشت سر اینا صف وایستیم قبلا آدم های خوبی بودن ولی الان سری به آگاهی حوزه سرقت به عنف و غیره بزنید ببینید چه خبره این یک خطر امنیتی برا کشوره نمی‌دونم چطور حوزه های امنیتی کشور اینو نمیدونن