همشهری آنلاین: حماس تاکید کرد: سیاسی کردن مساله بازسازی غزه و مرتبط ساختن آن با به رسمیت شناختن شروط کمیته‌ کاری چهار جانبه صلح از سوی حماس جایز نیست

به گزارش ایسنا، محمد نزال، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اظهار داشت: هیچ ارتباطی بین شرط‌های کمیته‌ چهار جانبه صلح برای حماس و موضوع بازسازی نوار غزه وجود ندارد و نباید این دو مساله را با یکدیگر مرتبط ساخت.

وی هم‌چنین با نمایشی توصیف کردن کنفرانس شرم‌الشیخ تاکید کرد: معیار سنجش موفقیت این کنفرانس تعدادشرکت کنندگان در آن نیست، بلکه باید از نظر کیفیت وصول کمک‌های بشردوستانه به غزه ارزیابی شود.

این رهبر جنبش حماس در ادامه تاکید کرد: انجام بازسازی غزه بدون موافقت دولت حماس به ریاست اسماعیل هنیه امکان پذیر نیست و نادیده گرفتن این حقیقت پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

وی محاصره غزه و بسته بودن گذرگاه‌های این منطقه را یکی دیگر از مشکلات بر سر راه بازسازی غزه دانست و از موضع‌گیری جامعه بین‌المللی در قبال این موضوع ابراز تعجب کرد.

نزال اظهار داشت: مصر می‌تواند گذرگاه رفح را به این منظور بازگشایی کند و آمریکا نیز توانایی آن را دارد که با اسرائیل در این خصوص رایزنی کند.

صلاح بردویل، عضو فراکسیون حماس در شورای قانونگذاری فلسطین نیز از درخواست نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه از این جنبش مبنی بر به رسمیت شناختن توافقنامه‌های سیاسی امضا شده بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی و پذیرش مذاکرات مستقیم با این رژیم انتقاد کرد.

وی این اظهارات را تلاش جهت سرپوش گذاری بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان دانست و عنوان داشت: اسرائیل نه هویت نه مرزهای تعیین شده‌ای دارد که بتوان آن را به رسمیت شناخت. با توجه به اینکه اسرائیلی‌ها تا به همین لحظه راهکار تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌اند، چگونه از ما می‌خواهند که این دشمن را به رسمیت بشناسیم.

بردویل افزود: اما در خصوص توافقنامه‌های گذشته نیز ما عملا نتیجه‌ای از این توافقنامه‌ها جز ویرانی ندیده‌ایم. با این حساب چگونه باید به این توافقنامه‌های بی‌نتیجه پایبند باشیم.

این مقام جنبش حماس درخواست جامعه بین‌المللی از این جنبش را ظالمانه توصیف کرد و گفت: اسرائیل جز به ویرانی روند صلح، یهودی سازی بیت‌المقدس و تاکید بر عدم حق بازگشت آوارگان فلسطینی به چیز دیگری پایبند نیست.‌ آیا با این تفاصیل درست است از ما بخواهند اسراییل را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: جامعه بین‌المللی باید درخواست‌هایش را به اسرائیل ارایه دهد و از این رژیم بخواهد که ابتدا مرزهایش را بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی مشخص کند.

این رهبر حماس با اشاره به عدم حضور قربانیان حقیقی نوار غزه در کنفرانس شرم‌الشیخ گفت: غزه به دست اسرائیل قربانی شد و در چنین کنفرانسی لازم بود حملات اسرائیل به شدت محکوم شود. اگر هدف از برگزاری این کنفرانس سرپوش گذاری بر جنایات اسرائیل بود که این یک مصیبت است، اما اگر هدف از آن محکوم کردن حمله اخیر اسرائیل به غزه بود پس بهتر بود که قربانیان غزه نیز در این کنفرانس حضور داشتند.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این کنفرانس چگونه می‌خواهند غزه را از نو بسازند در حالی که دولت غزه را نادیده می‌گیرند، به این ترتیب اقدامات آنها عملا نتیجه‌ای نخواهد داشت.

بردویل هم چنین نسبت به این موضوع که کنفرانس شر‌م‌الشیخ نیز تلاش دیگری جهت تحکیم اختلافات و شکاف بین گروه‌های فلسطینی باشد، انتقاد کرد و افزود: ما پیش از این نیز خواستیم که از سیاسی نمودن عملیات بازسازی غزه خودداری شود زیرا این امر تنها به افزایش اختلافات فلسطینی‌ها منجر می‌شود. اگر شرکت‌کنندگان در کنفرانس شرم‌الشیخ دنبال نتایج عملی این کنفرانس هستند باید به طور مستقیم با نوار غزه تعامل داشته باشند.

جمال خضری، رئیس کمیته مردمی مبارزه با محاصره غزه نیز بر ضرورت بازگشایی گذرگاه‌ها و لغو محاصره رژیم صهیونیستی در این منطقه به عنوان تضمینی برای موفقیت تلاش‌های بین‌المللی جهت بازسازی غزه تاکید کرد.

وی افزود: تا زمانی که محاصره غزه لغو نشود بازسازی عملی نخواهد بود.

خضری هم چنین از کمک‌های کشورهای اهدا کننده استقبال کرده و آن را برای بازسازی ساختارهای زیر بنایی نوار غزه کافی دانست.

کد خبر 76423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز