همشهری؛ دوچرخه - الهام عابدینی(خبرنگار حوزه بین الملل): فوتبال ژاپن برای من تجسم کارتونِ فوتبالیستها بود که آن سال ها باز هم جمعهها عصر از تلویزیون پخش میشد و ما با چه ذوق و شوقی منتظر میماندیم تا هفتهی بعد بشود و ببینیم بالاخره توپ وارد دروازه می شود یا نه! حالا گویی همان انیمهی روی مستطیل سبز جان گرفته بود. ما در ذهنمان ناخودآگاه خط و ربطی میان آن کاپیتان سوباسا و دوستانش و این تیم ملی برقرار کرده بودیم اما سالها بعد وقتی تخصصی وارد حوزه مطالعات کشور ژاپن شدم به نکته جالبی پی بردم. اینکه این ارتباط به صورت برنامهریزی شده برای تربیت و تشویق نسل جدید فوتبال طراحی داشته است.
اما این موضوع فقط هم به فوتبال محدود نیست. «هایکیو» دیگر انیمهی ورزشی کشورژاپن است که با آمار بالای محبوبیت میان نوجوانان و جوانان ژاپنی، تاثیر زیادی بر گرایش آنها به رشته ورزشی والیبال داشته.
البته در نظر داشته باشیم که در همهی موارد هم به این صورت که لزوما انیمه سبب پیشرفت حرفه ای و موفقیتهای ملی برای آن ورزش در ژاپن شود نیست. به عنوان مثال انیمه «اسلم دانک» درباره بسکتبال یا «شاهزاده تنیس» نتوانست به اندازهی موارد ذکر شده بر عملکرد تیمهای ملی موثر باشد اما نکته مهم و مشترک همه این انیمهها تاثیر آن بر تشویق نوجوانان به ورزش و تحرک است. در این مورد میتوان گفت واقعا هم این انیمهها موفق بوده اند. جالب است بداینم که برابر آمار حدود ۴۵ درصد از نوجوانان ژاپنی روزانه و حرفهای ورزش می کنند و ۳۴ درصد هم دست کم هفته ای ۳ جلسه تمرین ورزشی دارند.
شاید بتوان برای مشابه این اتفاق در ایران از سریال نمایش خانگی «یاغی» که سال ۱۴۰۱ در ایران پخش شد عنوان کرد که به نقطه عطفی در افزایش گرایش نوجوانان و جوانان به ورزش کشتی تبدیل شد. چون فدراسیون کشتی کشورمان در این مورد تایید کرد آمار ثبت نام در باشگاههای کشتی در سال ۱۴۰۱ یعنی همزمان با پخش یاغی، نسبت به سال قبل آن ۷۵درصد رشد داشته است.
باید بدانیم دوران شعار و تابلونوشتههای خیابانی گذشته و حالا دیگر اگر به دنبال تولید محتوای درست هستیم، باید از روشهای جدید استفاده کنیم. مثلا دنیایی که واقعیت و مجاز را به هم میآمیزد و برای محتوایی جذاب، نوجوانان را جذب میکند.
پی دی اف این صفحه از دوچرخه:
نظر شما