شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاویر سولانا با بیان اینکه امنیت اسرائیل بدون اصول تعیین شده در طرح صلح کشورهای عربی محقق نخواهد شد، گفت:

زمان تشکیل دولت مستقل فلسطین فرارسیده است.

به گزارش ایسنا، خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ الاهرام از مسئولان رژیم صهیونیستی خواست تا این حقیقت را درک کنند که بدون صلح با همسایگان و پذیرش طرح صلح پیشنهادی اعراب هرگز امنیت را برای خود محقق نخواهند ساخت.

وی با تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از مساله فلسطین چه در عرصه سیاسی و چه اقتصادی، گفت: دیگر زمانی برای ادامه رنج‌ها و مشکلات ملت فلسطین وجود ندارد و هم اکنون زمان آن فرا رسیده که فلسطینیان رویایشان را مبنی بر تشکیل کشوری مستقل محقق سازند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا کنفرانس اخیر کشورهای اهدا کننده در شرم‌الشیخ را جهت حمایت از بازسازی غزه بسیار مهم توصیف کرد و عنوان داشت: با توجه به نتایج انتخابات در آمریکا و اسرائیل، این کنفرانس پیام امیدی برای فلسطینیان و هم‌چنین اسرائیلی‌ها بود، مبنی بر اینکه نیاز به ازسرگیری مذاکرات جهت دستیابی به صلح و تحقق راهکار تشکیل دو کشور مستقل ضروری است.

سولانا هم‌چنین بر ضرورت تداوم تلاش‌های جامعه بین‌المللی جهت حل بحران منطقه تاکید کرد.

وی در خصوص تضمین‌های موجود مبنی بر عدم تکرار حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: نمی‌توان چنین تضمین‌هایی را بوجود آورد، اما جامعه بین‌المللی تمام تلاشش را به کار خواهد بست تا این حوادث ویرانگر تکرار نشود.

این مقام برجسته‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص برنامه‌ هسته‌‌ای ایران گفت: طرف اروپایی با مشارکت دیگر اعضای شورای امنیت با ایران در خصوص این پرونده مذاکره می‌کند. طرف اروپایی هم‌چنان به مسیر دوسویه در این خصوص ادامه خواهد داد.

سولانا گفت: ما پیشنهادات خودمان را به طرف ایرانی ابلاغ کرده‌ایم، اگر این پیشنهادات مورد قبول وارد نشود، موضوع را از طریق شورای امنیت پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: پیشنهاد اروپا بر همکاری با تهران در صورت توضیح کامل ایران در خصوص اهداف برنامه‌ی هسته‌‌ای‌اش و صلح‌آمیز بودن آن استوار بود.

سولانا درباره میانجیگری ترکیه بین سوریه و رژیم صهیونیستی برای ازسرگیری مذاکرات صلح گفت: این میانجیگری مدتی است که متوقف شده و ما معتقدیم که رایزنی در خصوص این روند نه تنها از طریق مذاکرات غیر مستقیم بلکه با انجام تماس‌های مستقیم حایز اهمیت است

کد خبر 76696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز