دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

الهام اناری: در آخرین روزهای سال 87، اکران سینماها کم‌رونق‌‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد؛ نمایش فیلم‌هایی که اغلب از مدت‌ها پیش در نوبت اکران به سر می‌بردند ولی سینما‌دارها رغبتی به نمایش‌شان نشان نمی‌دادند.

 این سنت تقریبا هرساله سینمای ایران است که پس از جشنواره فیلم فجر تا مقطع اکران نوروزی، آثاری روی پرده می‌آیند که اکران می‌شوند که تنها اکران شده باشند!«سوگند» و «ستاره می‌شود» 3 سال، «قند تلخ»، «گناه من»، «ایستگاه بهشت» و«شبی در تهران»2 سال و «کتونی سفید» یک سال در انتظار نمایش به‌سر بردند تا سرانجام در اکران اسفند 87 شانس خود را بیازمایند.سینمای ایران در سال 87، ایستگاه پایانی‌اش را بدون رونق، بدون جاذبه و بدون هیچ اتفاق خاصی سپری می‌کند.روزهای سرد زمستان سپری می‌شود و همه در انتظار بهار و اکران نوروزی‌ هستند تا مجددا گرما به گیشه‌ها بازگردد.

در شرایطی که فروش فیلم‌های تازه اکران شده تعریفی ندارد، پرفروش‌ترین فیلم جدول اکران، فیلم «چارچنگولی» است که پس از 3 ماه نمایش از مرز یک میلیارد تومان گذر کرد تا یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال باشد. این درحالی است که «قند تلخ» که تازه‌ترین فیلم روی پرده است، در روزهای اول نمایش خود فروش ناامید‌کننده‌ای داشته و بعید است در روزهای آتی نیز این روند دچار تغییر شود.

«قند تلخ» سومین فیلم محمدعرب در گونه سینمای کودک و نوجوان با موضوع جدال با طبیعت ساخته شده و داستان آن درباره تلاش مادری برای نجات فرزند ورزشکارش از بیماری دیابت است.یکتا ناصر، رضا توکلی، رامتین خداپناهی، طه عرب و محسن اشرفی  از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم در بیست‌و‌دومین جشنواره فیلم کودک همدان به نمایش درآمد و تندیس طلایی و لوح افتخار بهترین فیلمنامه سینمایی هفتمین جشنواره فیلم‌های ورزشی را نیز دریافت کرد. این فیلم از چهارشنبه، هفتم اسفند در گروه سینما استقلال اکران شد و پس از 10 روز نمایش در 4 سینما، 4 میلیون تومان فروش داشته است.

«ستاره‌ می‌شود» که پس از 3سال و با جرح و تعدیل‌هایی روی پرده آمده، به‌عنوان جذاب‌ترین فیلم از سه‌گانه «ستاره‌ها» هم کارکرد چندان مناسبی در گیشه ندارد. این فیلم که به مناسبات پشت‌صحنه سینما می‌پردازد، در حالی با واکنش‌هایی مواجه شد که در یکی، دو سال اخیر ساخت آثار انتقادی درباره سینما افزایش یافته است.

این فیلم با فیلمنامه‌ای از فریدون جیرانی بخشی از سه‌گانه «ستاره‌ها» است که به بخشی از مسائل پشت صحنه سینمای ایران می‌پردازد. این فیلم در بیست و چهارمین جشنواره فجر به نمایش درآمد. از عوامل فیلم می‌توان به عزت‌الله انتظامی، امین حیایی، اندیشه فولادوند، آهو خردمند و رضا رویگری بازیگران، محمدآلادپوش مدیر فیلمبرداری و مهرداد میرکیانی چهره‌پرداز اشاره کرد. «ستاره می‌شود» از چهارشنبه 23 بهمن در گروه سینما آفریقا اکران شد و پس از 3هفته نمایش در 12 سینما 70میلیون تومان فروش داشته است.

«گناه من» نیز فروشی نزدیک به «ستاره‌ می‌شود» دارد و با آنکه نسبت به «ریسمان باز» اثری خام‌دستانه محسوب می‌شود، میان فیلم‌های روی پرده، اثر قابل تاملی به شمار می‌آید.این فیلم نخستین ساخته مهرشاد کارخانی است که براساس فیلمنامه‌ای از سعیددولتخانی و خودش ساخته شده است. حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی و افسانه چهره‌آزاد بازیگران این فیلم هستند که در بیست و پنجمین جشنواره فجر به نمایش درآمد.فیلم، داستان آشنایی پسری جوان با دختری است که در آستانه خودکشی قرار دارد.
«گناه من» از 23 بهمن در گروه فرهنگی اکران شد و پس از 21 روز نمایش در 10 سینما 65میلیون‌ تومان فروش داشته است.

«کتونی سفید» هم جزو آثاری است که در حیطه فیلم‌های فرهنگی قرار می‌گیرد و سازندگانش این روزها نسبت به حمایت‌ نشدن از این آثار انتقادهایی را در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند. دومین فیلم محمدابراهیم معیری، داستان معلمی است که به شهری کوچک می‌رود و با بچه‌های مدرسه ارتباط برقرار می‌کند. حسین یاری و باران کوثری بازیگران اصلی فیلم هستند.«کتونی سفید» از چهارشنبه 23 بهمن در گروه سینما قدس اکران شد و پس از 21 روز نمایش در 9 سینما، 35 میلیون‌تومان فروش داشته است.

«شبی در تهران» که قبلا «مصاحبه» نام داشت در کنار «چار‌چنگولی» تنها کمدی روی پرده است. بهرام کاظمی کارگردان «شبی در تهران» جزو فیلمسازان نه چندان پرکار است. «شبی در تهران» نسبت به فیلم‌های دیگر کارکرد مناسب‌تری در گیشه داشته است.چهارمین ساخته بهرام کاظمی، مضمونی کمدی- اجتماعی دارد و داستان زن و شوهری جوان را روایت می‌کند که برای کار از رشت به تهران می‌آیند. ماهایا پطروسیان، رامبد جوان، منوچهر علیپور، سعید پیر‌دوست، محمد شیری و امیر نوری بازیگران فیلم هستند.این فیلم از چهارشنبه 23بهمن در گروه سینما عصر جدید اکران شد و پس از 3هفته نمایش در 18 سینما 90میلیون تومان فروش داشته است.

شاپور قریب یکی از قدیمی‌ترین کارگردانان سینمای ایران است که همچنان به فعالیت فیلمسازی ادامه می‌دهد. این فیلمساز که روزگاری کارهای پرفروشی را می‌ساخت در سال‌های اخیر فعالیت پررنگی در سینما نداشته و «سوگند» که این روزها روی پرده است پس از 3 سال انتظار سرانجام امکان اکران یافته است.

این فیلم هجدهمین ساخته شاپور قریب براساس فیلمنامه‌ای از احمد میرکمالی جلوی دوربین رفته است. فیلم داستان جوانی به نام اشکان است که از طریق نامزدش شیما به محافل اکس راه پیدا می‌کند. شیما بر اثر زیاده‌روی در مصرف مواد می‌میرد و این بهانه‌ای برای آشنایی اشکان با سوگند دانشجوی رشته سینما و ازدواج آنها می‌شود.

یوسف مرادیان، الهام چرخنده، روشنک عجمیان، مهدی امینی‌خواه، فرنوش آل‌احمد، محمدسادات ابهری، ساناز کیهان و سعیده عرب از بازیگران این فیلم هستند. «سوگند» از چهارشنبه 23بهمن به نمایش درآمده و پس از 3هفته نمایش در 6سینما 17 میلیون تومان فروش داشته است.

نادر مقدس که با «شور عشق» یکی از آثار جریان‌ساز سینمای تین ایجری را در اواخر دهه 70رقم زد، پس از یکی، دو تجربه ناموفق، حالا «ایستگاه بهشت» را روی پرده دارد که باید آن را جزو آثار شکست خورده امسال دانست.«ایستگاه بهشت» چهارمین فیلم نادر مقدس است. فیلم، داستان زندگی جوانی نابینا را روایت می‌کند که در نواختن ساز مهارت دارد. او به خاطر مهربانی‌های پرستارش دلباخته وی می‌شود و می‌خواهد بینایی‌اش را به‌دست‌آورد.

شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، سپیده خداوردی، مهدی میامی و پورانداخت مهیمن بازیگران فیلم هستند. این فیلم از چهارشنبه، 25 دی در گروه سینما آزادی اکران شده و پس از 40روز نمایش در 5سینما، 84میلیون تومان فروش داشته است.«نبرد اژدها» تنها فیلم خارجی روی پرده است. این ساخته شیم هیونگ رائه در آمریکا با نام«جنگ‌های اژدهایی» به نمایش درآمد.

این فیلم از چهارشنبه 23 بهمن به‌صورت تک سانس اکران شده و پس از نزدیک به یک ماه نمایش یک میلیون تومان فروش داشته است.

سال 87 درحالی به روزهای پایانی‌اش  رسیده که  اکران فیلم‌های خارجی همچنان به‌صورت  باری به هرجهت و بدون تاثیر و کارکردی موثر دنبال شده است.

کد خبر 76823

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز