سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: چهره سال می‌تواند چهره‌ای موفق باشد، یا چهره‌ای شکست‌خورده، پرحاشیه، جنجالی و البته ناموفق.

 البته برخی از چهره‌های مطرح فوتبال هم غیر قابل پیش‌بینی بودند. یکی مثل افشین قطبی که بعد از یک فصل موفق در پرسپولیس امسال آن چهره سابق را نداشت و البته  استعفای عجیبش هم سبب شد که او نزد خیلی‌ها به چهره‌ای غیرمحبوب تبدیل شود. در حالی که یکی مثل محمد مایلی‌کهن در عین ناباوری و بعد از شکایت علی دایی و برادران شفیع‌زاده از او، ناگهان سر از سایپا در آورد و نسبتا موفق بود. به هر حال، چهره‌های سال فوتبال هم مطمئنا چهره‌های متفاوتی بودند، نسبت به یکدیگر.

افشین قطبی؛ عهد نامه ترکمانچای

«از آنجایی که با تمامی قلبم پرسپولیس و هواداران آن را دوست می‌دارم، خنجر جدایی را در قلب خود فرو کرده و از کنار تیم دور می‌شوم، شاید با این اقدام، دشمنان ما خشنود شوند و دست از سر این تیم بردارند...» سفر ناگهانی افشین قطبی به دبی، بعد از تقدیم استعفا به مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تا مدت‌ها بحث محافل ورزشی بود. او به دلیل نتایج ضعیف با پرسپولیس از این باشگاه رفت، نه به این دلیل، که به خاطر لو رفتن مفاد قراردادش خبرساز شد.

به این ترتیب که مبلغ قرارداد دوساله قطبی، یک میلیون و هشتصد هزار دلار بوده که هشتصد هزار دلار آن برای سال اول و یک میلیون دلار دیگر برای سال دوم حضورش در پرسپولیس  بوده است. با این توضیح که این مربی اگر استعفا دهد ‌800 هزاردلار نصیبش می‌شود و در صورت  اخراج تمامی مبلغ قرارداد. قراردادی که بعد از لو رفتن با عهد‌نامه ترکمانچای مقایسه شد.

علی کریمی؛ بازگشت دوباره

در روزهایی که در قطر وضعیت مناسبی نداشت خیلی زود و با تصمیمی غیرمنتظره‌ به لیگ ایران بازگشت. با این حال در اردوی تیم ملی در اردبیل باز هم  یک مصاحبه کریمی را از تیم ملی دور کرد. 

موضوعی که مسئولان فدراسیون را بر آن داشت که قید کریمی را بزنند. در حالی که همان موقع به این بازیکن گفته بودند که اخراجش از تیم ملی به‌خواست دایی بوده. به همین دلیل، بعدها وقتی سرمربی تیم ملی در یکی از مسابقه‌های لیگ به رختکن پرسپولیس رفت، کریمی برخورد سردی با دایی داشت. سرمربی تیم ملی بعد از آن گفت: «کریمی‌ را برای تیم ملی نمی‌خواهم.» و کریمی هم جواب داد: «دیگر دوست ندارم در مورد تیم ملی صحبت کنم. من برای همیشه خداحافظی کردم.»

با همه اینها، پس از مسابقه ایران- کره جنوبی، زمانی که نگرانی بابت صعود تیم ملی افزایش یافت، دایی نظرش را عوض کرد. به این ترتیب که واسطه‌ها قهر این دو همبازی سابق را به آشتی تبدیل کردند و حالا قرار است جادوگر برای مسابقه با عربستان به تیم ملی دعوت شود.

مایلی کهن؛ اوج و فرود

اصرار محمد مایلی‌کهن به ماموران قضایی برای دستبند زدن به دستش و ثبت عکسی به این شکل، روحیه عجیب او را این بار آشکارا نشان می‌داد. او گرچه نتوانست عکسی با این وضعیت بگیرد اما در حرف‌هایش تاکید کرد که چنین اتفاقی رخ داده. مایلی‌کهن که با شکایت مدیران باشگاه استقلال اهواز بازداشت  و با قرار وثیقه آزاد شد هرگز فکر نمی‌کرد با سرمربیگری سایپا تا مدت‌ها جلب توجه کند. او البته زمانی سر از سایپا درآورد که دایی در سفر حج به سر می‌برد. به همین دلیل، پس از بازگشت از این سفر گفته می‌شد مایلی کهن را برکنار می‌کند که نشد. زیرا سایپا در زمان مربیگری مایلی‌کهن متحول شد و نتایج قابل قبولی به‌دست آورده است.

غلام پیروانی؛ امید تیم امید

غلام پیروانی که معمولا در ابتدای فصل از مشکلات تیم شیرازی‌اش گله می‌کند و این روند را تا پایان فصل ادامه می‌دهد، امسال هم بارها گفت که به‌خاطر همین مشکلات از مقاومت جدا می‌شود. اتفاقا این فصل شرایط متفاوتی داشت. او که یکی از گزینه‌های فدراسیون و کمیته ملی المپیک برای سرمربیگری تیم امید بود، توانست نظر آنها را به سمت خود جلب کند. بعد از این اتفاق، خبرها حاکی از حتمی ‌شدن جدایی این مربی از مقاومت بود. در حالی که غلام پیروانی باز هم نتوانست دل از این تیم بکند و همچنان سرمربی این تیم باقی ماند. این یازدهمین سالی است که پیروانی در این باشگاه مربیگری می‌کند و البته اولین سالی است که غلام پیروانی دو تیم را هدایت می‌کند. او حالا سرمربی تیمی ‌است که می‌خواهد بعد از 36 سال به المپیک صعود کند.

قلعه نویی؛ 3 سال بعد از قهرمانی

3 سال بعد از روزی که توانست استقلال را به قهرمانی لیگ برساند، در ابتدای فصل باز هم سر از این تیم درآورد. پیش از او، مربیانی چون صمد مرفاوی، فیروز کریمی‌ و ناصر حجازی مربیگری این تیم را پذیرفتند، بلکه این تیم قهرمانی با امیر قلعه‌نویی را با یک قهرمانی دیگر فراموش کند. اما این اتفاق رخ نداد و بازگشت دوباره این مربی به جمع آبی‌ها، حالا استقلال را به شرایط قهرمانی بازگردانده. استقلال در حال حاضر در صدر جدول قرار دارد و امید بسیاری دارد تا قهرمان شود.

 در حالی که قلعه‌نویی بعد از نتایج ضعیف ابتدای فصل و با تغییرات کادر مدیریتی این تیم، با پیروزی 6 بر صفر مقابل استقلال اهواز به روزهای اوج بازگشت. قلعه‌نویی بعد از3، 4 نمایشقابل قبول با استقلال، گفت: «من به قهرمانی نیم فصل فکر نمی‌کنم  و ما دنبال این هستیم  که در آخر فصل به قهرمانی برسیم.» ادعایی که خیلی زود با تحکیم صدرنشینی این تیم رنگ واقعیت به خود گرفت.

کریم باقری؛ سرانجام تیم ملی

اگر درخشش کریم باقری در لیگ با رسیدن علی دایی به سرمربیگری تیم ملی توام نمی‌شد، معلوم نبود مدافع پرسپولیس پیشنهاد بازی در تیم ملی را بپذیرد. باقری، ‌هافبک تیم ملی در جام جهانی 98 که آرزوی بازی در جام‌جهانی 2002 را در سر می‌پروراند، در این راه ناکام ماند. او که در مقدماتی جام جهانی 2002 کم‌کم از خط‌ هافبک جدا و به‌جمع مدافعان تیم ملی پیوست، بعد از حذف تیم ملی گفت که دیگر در تیم ملی بازی نمی‌‌کند. او خداحافظی کرد و البته در تصمیم خود چنان مصمم بود که حتی جام جهانی 2006 هم او را وسوسه نکرد. اما امسال و بعد از شروع مقدماتی جام‌جهانی، آنقدر در پرسپولیس درخشید که دایی تصمیم گرفت باقری را به تیم ملی دعوت کند. دایی همبازی باقری بالاخره این بازیکن را قانع کرد که پیشنهاد تیم ملی را قبول کند.

هدایتی؛وسوسه خرید پرسپولیس

« متقاضی خرید پرسپولیس هستم.» حسین هدایتی، رئیس هیات مدیره پرسپولیس در بحبوحه مسابقه‌های لیگ تاب نیاورد و این جمله را به زبان آورد. کسی که حضورش در فوتبال به خاطر سرمایه‌ای است که دارد. هدایتی در ابتدای ورودش به فوتبال امتیاز تیمی ‌از دسته اول لیگ آزادگان را خرید. بعد پروین را به عنوان قائم مقام این باشگاه معرفی کرد و با تزریق پول به این تیم قرار بود استیل‌آذین را به لیگ‌برتر بیاورند. اما هزینه بالای هدایتی هم برای این تیم کارساز نشد و استیل‌آذین هرگز به لیگ برتر صعود نکرد. او اما امسال به پرسپولیس آمد؛ کسی که تا به‌حال بیشتر از 3 میلیارد تومان برای این باشگاه هزینه کرده و مسئولان پرسپولیس هرگز نمی‌خواهند هدایتی را از دست بدهند. طوری که یک‌بار شایعه استعفای او، سران باشگاه پرسپولیس را برای تکذیب این خبر به تکاپو انداخت و البته نیکبخت نیز گفت: «امیدوارم هدایتی در باشگاه پرسپولیس بماند.»

خداداد عزیزی؛ مرد حاشیه

نتایج ضعیف پیام توام با مشکلات مالی این باشگاه، عزیزی را بر آن داشت که بارها استعفا دهد. او در ابتدای فصل با خرید 5 درصد از سهام باشگاه پیام یکی از ارکان اصلی این تیم به حساب می‌آمد. اما نتایج ضعیف این باشگاه تا جایی پیش رفت که عزیزی در مسابقه پیام و مقاومت سپاسی کنترل خود را از دست داد و با یک هوادار شیرازی درگیر شد. اتفاقی که همه اهالی فوتبال تقریبا او را محکوم کردند و سبب شد این مربی به کمیته انضباطی احضار شود. جالب اینکه عزیزی در جلسه کمیته انضباطی در حالی که اتفاقات این مسابقه را توضیح می‌داد، ناگهان شروع کرد به گریه کردن. اما این هم دلیلی نبود که کمیته انضباطی به راحتی از کنار این موضوع بگذرد و عزیزی محروم شد.

 با این وجود، مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز بعد از اضافه کردن کریم بوستانی به کادر فنی این تیم، خداداد عزیزی را به عنوان سرمربی انتخاب کرد، انتخابی که با محرومیت این مربی کمی عجیب به نظر می‌رسید.

کد خبر 76937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز