بهناز جلالی‌پور: طرح سرباز تولید که با هدف به کارگیری فارغ‌التحصیلان سرباز قرار بود در استان یزد اجرا شود، تا زمان انجام مطالعات کارشناسی و کسب مجوز از مراجع نظامی به تعویق افتاد.

طرح سرباز تولید، در جلسه‌ای که هیات دولت در سال جاری در یزد برگزار کرد، از سوی وزارت کار و امور اجتماعی مطرح شد؛ اما به دلیل این کهطرح پشتوانه مطالعاتی نداشت، همچنان معوق باقی خواهد ماند.

حسن صفوی، مدیرکل کار و امور اجتماعی استان یزد، این طرح را تنها یک پیشنهاد می‌داند که نیازمند انجام مطالعات کارشناسی و کسب مجوز از سوی مراجع نظامی و انتظامی است تا به صورت مصوبه قابلیت اجرا داشته باشد.

بر اساس این طرح در اولین مرحله قرار بود 300 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مشمول خدمت نظام وظیفه در مقاطع مختلف تحصیلی در مراکز تولیدی، صنعتی و کشاورزی به کار گرفته شوند و استان یزد به‌عنوان اولین منطقه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود. بر این اساس، سربازان دوران خدمت نظام وظیفه خود را در مراکز صنعتی و تولیدی مرتبط با رشته تحصیلی خود می‌گذرانند.

مدیرکل کار و امور اجتماعی استان یزد، آمادگی مراکز صنعتی، کشاورزی و تولیدی این استان را برای جذب سربازان فارغ‌التحصیل اعلام می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر ظرفیت خالی در بسیاری از رشته‌ها برای جذب این سربازان وجود دارد که به محض آن که مصوبه آن صادر شود و مراکز نظامی موافقت خود را اعلام کنند، پیشنهاد مطرح شده شکل عملی به خود خواهد گرفت.

یکی از مشکلاتی که طی سال‌های اخیر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای جذب در بازار کار داشته‌اند، عدم تجربه کاری و ناهماهنگی میان دروس تئوری ارائه شده در دانشگاه‌ها با محیط‌های صنعتی و تولیدی بوده است که این مسئله همواره موجب دوری دانشگاه‌ها با نیاز بازار کار برای جذب نیروهای حرفه‌ای و دانش‌آموخته بوده است.

و این گلایه از سوی صنعتگران و تولیدگران نسبت به نظام آموزشی وجود داشته که دروس تدریسی با نیاز و واقعیات صنعت همخوانی نداشته و پاسخگوی آن نیست و دانشگاه‌ها تنها اقدام به برون‌سپاری افرادی با یک مدرک دانشگاهی می‌کنند بدون آن که دانش واقعی و کاربردی آموخته باشند.

 به نظر می‌رسد اجرای این طرح می‌تواند به‌عنوان یک دوره کارآموزی برای فارغ‌التحصیلان، این خلأ و فاصله را از میان بردارد.مهدی صفوی، در‌خصوص فواید اجرای این طرح می‌گوید: در صورت اجرای این پیشنهاد و عملی شدن آن، نیروهای دانشگاهی می‌توانند در دوران خدمت سربازی در کنار نیروهای حرفه‌ای کار کرده و تجربه بیاندوزند و با واقعیات تولید آشنا شوند این افراد تبدیل به افرادی آشنا با مباحث عملی در کنار آموخته‌های تئوری خود خواهند شد و به‌طور طبیعی پس از آن با قابلیت و توانایی بیشتری که پیدا کرده‌اند، راحت‌تر وارد بازار کار شده و جذب می‌شوند.

وی، در عین حال نیز تاکید می‌کند که با توجه به حقوق پایینی که این افراد طی این دوره خواهند گرفت، مشکلی برای مراکز تولیدی، صنعتی و کشاورزی به لحاظ بار مالی ایجاد نخواهد شد.مدیرکل کار و امور اجتماعی استان یزد، حقوق در نظر گرفته شده برای سربازان فارغ‌التحصیل را 120 تا 140 هزار تومان در ماه اعلام می‌کند و معتقد است که این مبلغ فشاری بر کارفرمایان وارد نخواهد کرد.

در حال حاضر در بسیاری موارد فارغ‌التحصیلان سرباز بدون توجه به تخصص و رشته تحصیلی‌شان در مراکز مختلف نظامی اعم از نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، سپاه پاسداران و ارتش مجبورند دوران نظام وظیفه‌شان را بگذرانند.

 گاه یک مهندس کشاورزی باید به‌عنوان افسر راهنمایی و رانندگی بر سر چهارراه‌ها بایستد و یا در کلانتری‌ها دوران خدمت خود را بگذراند. تجربیاتی که با رشته تحصیلی‌اش هماهنگی نداشته و پس از اتمام این دوران نیز کاربردی برایش نخواهد داشت.

هنوز زمان اجرای طرح سرباز تولید مشخص نیست؛ اما قرار بود این پیشنهاد امسال از طریق وزارت دفاع و وزارت کار  و امور اجتماعی برای نهایی شدن پیگیری و نتیجه آن اعلام شود.

همشهری استانها 

کد خبر 77027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز