بهناز جلالی‌پور: با وجود آن که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، وضعیت کشاورزی استان را مناسب ارزیابی می‌کند نماینده مجلس وضعیت فعلی کشاورزی را نسبت به پتانسیل‌های موجود استان، نامطلوب و آن را حاصل بی توجهی دولت می‌داند گرزی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال بختیاری، تحولات باغداری، زراعت و شیلات استان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر می‌داند.

وی، تاکید می‌کند که پتانسیل‌های استان در بخش کشاورزی بسیار بالا است و شرایط فعلی نیز مطلوب است؛ اما در عین حال از بیان رتبه استانی در بخش زراعت در سطح کشور خودداری می‌کند و تنها می‌گوید: دولت نهم توجه ویژه‌ای به این بخش داشته است و اکنون مشکلی در این بخش وجود ندارد.

استان چهارمحال و بختیاری  یک‌درصد از مساحت و جمعیت کشور را دارا است، و با توجه به موقعیت جغرافیایی، از نظر آب و هوایی و میزان بارش در سطح مطلوبی برای کشاورزی قرار دارد؛ اما با این حال هیچ گاه به قطب کشاورزی کشور تبدیل نشده است.

نورالله حیدری، نماینده چهارمحال و اردل در مجلس شورای اسلامی، شرایط فعلی کشاورزی استان را با پتانسیل توانایی‌های بالقوه آن هماهنگ نمی‌داند و بخشی از آن را به دلیل کوتاهی دولت در انجام برخی طرح‌ها از جمله مهار آب می‌داند.

وی، می‌گوید: با وجود آن که دولت برای برداشت آب استان مجوز صادر کرده است؛ اما به دلیل موانعی که وزارت نیرو در این راه ایجاد کرده، هنوز نتوانسته‌ایم میزان سطح مورد نظر را با وجود آب فراوان در استان زیر کشت ببریم.

حیدری، با اشاره به فعالیت‌های نمایندگان برای رفع موانع موجود، اظهار می‌دارد: در سفر دوم استانی هیات دولت به استان چهارمحال و بختیاری این موضوع به طور جدی طرح شد و دولت نیز قول مساعد داد؛ اما وزارت نیرو اعلام کرد که ما طرح قابل ارائه‌ای در این زمینه نداریم.

 این در حالی است که طرح‌های استانی به وزارت نیرو ارائه شده است؛ اما آنان به دلیل نگاه‌های خاص از مطالعه و بررسی آن سرباز می‌زدند.وی، تاکید می‌کند که طرح‌های ارائه شده با توجه به محصول مناسب هر منطقه، شیوه آبرسانی و انجام کار کارشناسی دقیق و فنی بوده است.

حیدری، با بیان این که استان چهارمحال و بختیاری استان پرآبی است، به پیشنهاد مجمع نمایندگان استان در راستای توسعه طرح‌های آبخیزداری در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل عدم توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان، حجم آب کاهش یافته و تبخیر آن نیز بالا می‌رود که در نتیجه پوشش جنگلی کاهش می‌یابد.

وی، فرسایش بالای خاک را یکی از نتایج عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌داند و اظهار می‌دارد: در این شرایط خروج آب به سمت استان‌های پایین دستی بسیار زیاد است.
حیدری، تخصیص بخشی از درآمدهای استان‌های پایینی استان چهارمحال و بختیاری را برای اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری ضروری می‌داند و می‌افزاید: در این شرایط خروج آب کاهش یافته و کشاورزی استان نیز رونق خواهد یافت.

نماینده چهارمحال و اردل در مجلس شورای اسلامی، سرما را از دیگر عواملی می‌داند که مانع توسعه کشاورزی استان شده  و راه حل آن نیز همکاری سازمان تحقیقات است تا نوع محصول مناسب را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه تعیین کنند.

 حیدری، عدم حمایت دولت از بخش کشاورزی را از جمله عواملی می‌داند که موجب دوری و جدایی نسل جوان از شغل اجدادی‌شان شده و نیروی فعال در این بخش را کاهش داده است.به گفته وی، اکنون جوانان بیش از آن که تمایلی برای کشاورزی و تولید محصول داشته باشند، به شغل‌های دولتی روی آورده‌اند.

نماینده چهارمحال و اردل در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که 40 درصد جمعیت استان کشاورز هستند، بر فعال شدن بخش تحقیقات برای رونق کشاورزی تاکید می‌کند و آن را عامل توسعه بخش صنایع تبدیلی می‌داند.اکنون صنایع تبدیلی در بخش بسته بندی فعالیت خود را آغاز کرده؛ اما حیدری آن را چندان توانمند نمی‌داند.

وی، با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز در بخش راه‌های استان، می‌گوید: مسیر فارسان – مسجد سلیمان به دلیل عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز دچار رکود در ادامه اجرای طرح  شده و تونل گردنه زره و بسیاری از طرح‌های جاده‌های روستایی نیز تامین اعتبار نشده‌اند.حیدری، خواستار توجه ویژه دولت به این استان شد و با اشاره به مطالعاتی که در خصوص وجود نفت در این استان شده است، تصریح می‌کند

کد خبر 77338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز