چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

گاهی اوقات در نگاه نخست به نظر می‌رسد خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر نیز مانند دریا‌های آزاد، دچار جزر و مد شدیدی شده‌اند که طی آن، در این بخش از شهر اختلاف سطح به وجود آمده است.

این پدیده کمیاب زمانی رخ‌می‌دهد که بخشی از خیابان آسفالت شده و بخش دیگری از آن همچنان دارای آسفالت قدیمی است، بنابراین بین آسفالت جدید و قدیم اختلاف سطحی بین 3 تا 15 سانت پیش می‌آید.

اما این اختلاف باعث می‌شود راننده‌هایی که در مسیر خیابان یا بزرگراه در حال رانندگی هستند به یکباره با این دست‌انداز غیر طبیعی‌برخوردکنند و گاهی اوقات در کنترل وسیله نقلیه با مشکل مواجه شوند.

همان‌طور که در تصویری که سعید مهیزاده برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید اختلاف سطح‌هایی که به موازات مسیر نیز وجود دارند موجب می‌شوند تعدادی از خودرو‌ها به یکباره به کناره‌ها منحرف شوند. البته در مجموع، راننده‌ها از ریختن آسفالت جدید روی سطح خیابان‌ها و بزرگراه‌‌های شهر بسیار راضی‌اند و امیدوارند این حرکت به مسیر‌های دور از مرکز نیز تعمیم یابد.

زیرا برآیند رانندگی در برخی از این مسیر‌ها مانند استفاده از دستگاه‌های ویبره ورزشی است، با این تفاوت که در میسر‌های پر دست انداز یاد شده استهلاک خودرو و اعصاب راننده به شدت بالاست.

فروشنده‌های همه‌ فن حریف

این روز‌ها نیز مانند ایام ماه مبارک رمضان که بساط آش و حلیم سر هر کوچه و بازاری پهن بود، بساط گل، سبزه، ماهی و سمنو در بقالی محل و حتی بنگاه سر کوچه نیز پیدا می‌شود.

این در حالی است که به لحاظ نظارت بر اصناف، پیوسته هر صنفی ملزم به فروش اجناس مجاز خود است و اصناف دیگر حق فروش آنها را ندارند. بنابراین بقالی‌های همه‌فن حریف و همه چیز فروش به طور حتم در فهرست متخلف‌ها قرار دارند.

این در حالی است که همان‌طور که پیش از این نیز یاد شد، در روز‌های آخر امسال نوعی تداخل کاری در برخی اصناف مشاهده می‌شود که به روشنی بیانگر بی‌نظمی است. برآیند این بی‌نظمی ترافیک پیاده‌رو‌ها، پاسخگو نبودن اتحادیه‌ها در قبال اجناس خارج از پوشش اتحادیه و دیگر مشکلاتی است که گاهی اوقات شهروندان با آن درگیر می‌شوند. 

آداب کمک

در روز‌های پایانی سال بسیاری از خانواده‌ها کمک به مراکز خیریه را امری واجب می‌دانند. آنها معتقدند که باید در آستانه سال نو در حدوسع خودشان به افراد بی‌بضاعت کمک کرده تا آنها هم با امید بیشتری سال تازه را شروع کنند.

این درحالی است که باوجود مثبت بودن این اقدام، گاهی برخی افراد که به صورت غیرنقدی به مستمندان کمک می‌کنند، پوشاک مستعمل و غیرقابل استفاده را در اختیار مراکز خیریه قرار  می‌دهند.

همین موضوع باعث شده که در چند روز اخیر مسئولان برخی از این مراکز خیریه در تماس با ستون در شهر چه خبر از شهروندان خیر درخواست کنند که در صورت تمایل به کمک به افراد مستمند،  پوشاکی در اختیار آنها قرار دهند که در صورت دست دوم بودن، دست کم تمیز و سالم بوده و قابل استفاده باشد.

خانه تکانی دیرهنگام

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که  همیشه کار‌ها را به دقیقه 90 موکول می‌کنند، دست کم در مورد خانه تکانی عید این کار را انجام ندهید.

قالیشویی یکی از کار‌های خانه تکانی است که این روز‌ها به لطف تاسیس شرکت‌های قالیشویی، توسط آنها انجام می‌شود.

اما حجم زیاد کار‌هایی که این روز‌ها به  شرکت‌های قالیشویی ارجاع داده می‌شود، گاهی موجب می‌شود که در تحویل فرش به مشتری تاخیر صورت گیرد و هرچه فاصله سپردن فرش‌ها به قالیشویی تا زمان تحویل سال کمتر باشد، احتمال این تاخیر بیشتر است.

به همین منظور توصیه می‌شود در صورتی که قصد استفاده از خدمات قالیشویی‌ها را دارید هرچه زودتر دست به کار شوید تا تعطیلات عید را بدون فرش سپری نکنید.

کد خبر 77070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز