مجموع نظرات: ۶
سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

کوفته از جمله غذاهایی است که اقوام مختلف آن را در ابعاد گوناگون و روش‌های متنوع می‌پزند ولی کوفته تبریزی‌ها چیز دیگری است.

كوفته

همشهری آنلاین: درست کردن این کوفته البته با آن حجم و اندازه اصیل تبریزی‌اش کار هر کسی نیست ولی شما می‌توانید آن را در ابعاد کوچک‌تر درست کنید.

مواد لازم برای ۲ عدد کوفته

۵۰۰ گرم گوشت بدون چربی
۲ /۱ پیمانه لپه
۴ /۱ پیمانه برنج
۲ عدد تخم‌مرغ
۲ ق‌س سبزی کوفته خشک شده (از هر کدام ۱ ق‌س ترخون و مرزه)
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم
۵ پیمانه آب
۲ ق‌س رب گوجه‌فرنگی
۳ ق‌س پیازداغ
یک ق‌س زعفران آب شده

مواد لازم برای داخل کوفته 

۲ عدد تخم‌مرغ آب‌پز
۱۰۰ گرم زردآلوی خشک (خیس شود)
۱۰۰ گرم گردو

۱. لپه‌ها را آب‌پز کرده سپس چرخ کنید.

نکته: اگر می‌خواهید دانه‌های لپه کاملا له شوند می‌توانید آنها را دوبار چرخ کنید. برنج را هم در ظرفی دیگر مدت سه ساعت خیس کنید.

۲. گوشت بدون چربی را هم دو بار چرخ کنید. سپس همراه لپه چرخ‌شده، برنج خیس خورده، سبزی‌های خشک، زردچوبه، نمک و فلفل مخلوط کرده و با دست شروع به ورز دادن کنید. البته برای اینکه کوفته طعم بهتری بگیرد می‌توانید نصف پیازداغ‌های آماده را به این مواد اضافه کنید. تخم‌مرغ‌ها را شکسته به مواد بیفزایید و دوباره خوب با دست ورز دهید.

۳. وقتی مخلوط مواد یکدست و یکنواخت شد، نصف آن را برداشته، در دستتان به شکل گلوله‌ای نسبتا بزرگ حالت دهید. سپس وسط آن را با فشار انگشتان باز کرده، یک تخم‌مرغ پخته شده، زردآلو و گردو را میان این گلوله بگذارید و دوباره با دست دیگر مواد را به شکل گلوله درآورید.

۴. وقتی هر دو کوفته را به این صورت آماده کردید، آنها را به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خوب مواد جذب هم شوند و احتمال وارفتن کوفته کمتر شود.

۵. در این فاصله رب گوجه‌فرنگی را با باقیمانده پیازداغ کمی تفت داده و آب را همراه با نمک و فلفل و زعفران آب شده به آن اضافه کنید. شعله را زیاد کنید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، ‌ کوفته‌ها را داخل آن قرار دهید حالا در قابلمه را بگذارید و صبر کنید روی شعله کم، کوفته‌ها بپزد.

فوت‌وفن

اگر می‌خواهید در حین پخت، کوفته‌ها وا نروند، ۱۰ دقیقه بعد از شروع پخت، آنها را بررسی کنید. اگر پخته بودند از درون آب دربیاورید و آب را جدا بجوشانید تا به سس تبدیل شود.

یه‌جور دیگه

اگر می‌خواهید کوفته‌هایتان خوش‌طعم‌تر شود، چند عدد آلو و در صورت تمایل مقداری زرشک به سس کوفته اضافه کنید.

کد خبر 771160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    12 5
    سلام کوفته تبریزی اینطوری نیست گوشت نصف لپه پخته دشه و یکعدد سیب زمینی کوچک له شده باید باشد نیم پز به اندازه نیم مشت که توش تک تک دیده شود بلغور خیلی ریز به اندازه یک مشت تا کوفته وا نرود تخم مرغ اصلا لازم نیست سبزی فقط تره و ریحان تره دو برابر ریحان هم توی مواد و هم به ابش میندازند داخل کوفته پیازداغی که روغنش گرفته شده زرشک یا زغال یا آلبالو خشک و گردوی از وسط نصف شده و رب گوجه فرنگی میشه ران مرغ که استخوانش دراومده باشه رو نیز داخلش جا داد کمی اب ولرم روش میچلونیم و ورزمیدیم اگه خیلی سفت بود کمی هم آب ولرم بچلونید و دوباره ورز بدین تا لورچ لورچ کنه انوقت حاضره و باید تو مشت باز کرد و از مخلفاتی که برا داخلش حاضر کردیم استفاده کنیم گلوله کنیم و محکم از این دست به اون دست بزنیم تا خودشو بگیره به داخل ابی که توش پیاز داغ که قدری از روغنش دنبه گوسفندی باشه گوجه فرنگی خوردشده رنگش رو داده باشه وو کمی ریحان و تره ریز شده و رب گوجه فرنگی و نمک و زرد چوبه و فلفل داشته باشه میندازیم همه کوفته ها که تو دیگ رفت وتی جوشید زیرش رو کم می کنیم تا از جوش نیفته 40 دقیق بپزید به کوفته ها هیچی نمیش