همشهری آنلاین: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها شماره جدید فصلنامه رسانه (تابستان 1385) را موضوع «اخلاق رسانه‌ای» منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، نخستین اندیشه در زمینه تدوین ضوابط اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد و بدنبال آن کوششهای گسترده‌ای در زمینه‌های ملی و بین‌المللی در کشورهای جهان صورت گرفت.

در دهه‌های اخیر یونسکو برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره اصول اخلاقی و فعالیت‌های وسایل ارتباط‌جمعی کوششهای فراوانی به‌عمل آورده، قوانینی را به تصویب رسانده و گزارش‌های تحقیقی متعددی را در بیش از 50 کشور جهان ارایه داده است.

به دنبال پیشرفت‌های سریع تکنیک‌های جدید ارتباطی، افزایش جمعیت، توسعه روز‌افزون مطبوعات و سایر رسانه‌ها، رعایت اصول و معیارهای اخلاقی به عنوان اصلی ضروری مورد توجه قرار گرفته است. چرا که عدم پایبندی و تعهد اخلاقی مجریان،آثار و پیامدهای زیانباری -برای منزلت و پایگاه روزنامه نگاران، به صورت خاص و مردم در گروههای سنی و فرهنگی متفاوت ، به صورت عام - به همراه داشته است.

انصاف، صداقت و درستی و امانتداری مهم‌ترین اصولی است که روزنامه‌نگاران باید به آن پایبند باشند و برای بالا بردن کیفیت اخبار، و جلب اعتماد و رضایت مخاطبین خود به آن عمل کنند. در دنیای امروز، رسانه‌ها به عنوان یکی از منابع قدرت، بیش از پیش نیازمند پایبندی به اصول اخلاقی می‌باشند.

در ایران نیز در سال 1375 نخستین هم‌اندیشی اخلاق مطبوعاتی روزنامه‌نگار مسلمان شکل گرفت و به ابتکار مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌های معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خرداد ماه 1377 طرح مجموعه‌ای از اصول اخلاق حرفه‌ای با عنوان میثاق اخلاق حرفه ای روزنامه‌نگاران عرضه شد.

در سال 1384 نیز این طرح مورد اصلاح و تجدید نظر قرار گرفت و در کنار پیش‌نویس قانون شورای عالی رسانه‌ها به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و مدیران مطبوعات و روزنامه‌‌نگاران ارایه شد.

فهرست مقالات این شماره فصلنامه رسانه را به شرح زیر آورده است.

علاقه‌مندان می‌توانند فصلنامه رسانه را از دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها تهیه کنند و یا با مراجعه به صفحه اشتراک رسانه در این وب سایت، مجله را مشترک شوند. هزینه ارسال مجله برای اشتراک از طریق سایت، رایگان است.

کد خبر 7754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز