توجه افراد به انجام عمل‌های زیبایی به دلایل مختلف بیش از قبل به چشم می‌خورد باید به از راه‌های متنوع مردم آموزش داد که گاهی این گونه مداخلات زیبایی ایمن نیستند وممکن است مخاطرات زیادی برایشان به دنبال داشته باشد.

توجه بيش از اندازه جوانان به عمل هاي زيبايي

همشهری آنلاین-یکتا فراهانی: در حالی که صنعت زیبایی در سال‌های اخیر برای فراگیرتر شدن خود گام‌هایی برداشته است، هنوز در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات و کمبودهای زیادی دارد.

مصرف کنندگان نیز احساس می‌کنند استانداردهای غیر واقعی زیبایی وجود دارد که معمولا توسط برندها نادیده گرفته می‌شوند. بنابراین انتظار می‌رود این گونه نقص‌ها را از بین ببرند.

تداخل رشته‌های غیر ضروری در صنعت زیبایی

دکتر محمد حسن ناصح، متخصص پوست مو و زیبایی ،  عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن متخصصان پوست ایران درباره رشد بی رویه رشته‌های غیر ضروری در زمینه زیبایی می‌گوید: «در دوران کنونی که کشور ایران در تحریم‌های متعددی از جمله تحریم در حوزه غذا و دارو و صنایع و امکانات زیربنایی و تخصصی قرار دارد متاسفانه شاهد رشد قارچ گونه بعضی از رشته‌های غیر ضروری مثل صنعت زیبایی هستیم.

تبلیغات بی‌رویه در این حوزه در شبکه‌های اجتماعی و فرهنگی به خصوص از سوی بعضی شرکت‌های وارد کننده کالاهای مصرفی غیر مجاز باعث شده تا بسیاری از مردم به ویژه جوانان با وجود مشکلات عدیده مالی و معیشتی به سمت انجام اعمال جراحی زیبایی و روش‌های غیر لازم سوق داده شوند.»

تبلیغات غیر واقعی

به گفته این متخصص پوست، متاسفانه در زمینه تبلیغات در کشور ما نظارت کافی وجود ندارد و بسیاری از مراکز غیر مجاز با انتشار مطالب جذاب؛ ولی غیر واقعی سعی در جلب نظر مشتری و کسب سود و درآمد میلیاردی از این حوزه دارند.

به نظر می‌رسد شرکت‌های وارد کننده این گونه کالاهای غیر ضروری خود یکی از پشتوانه‌های اصلی این تبلیغات وسیع و گسترده و نامتعارف هستند و کمتر شهروندی پیدا می‌شود که با عناوین ژل، بوتاکس، لیزر موهای زائد، لیزر جوان سازی و عناوین از این قبیل آشنا نباشد.

رشد بی رویه بعضی رشته‌های غیر ضروری در صنعت زیبایی کشور | توجه بیش از اندازه جوانان به عمل های زیبایی

ضرورت نظارت بر کار کلینیک‌های زیبایی

دکتر ناصح می‌گوید در حال حاضر در حوزه پزشکی و به ویژه در زمینه زیبایی، افراد غیر متخصص، بیشترین فعالیت‌ها توسط افراد غیر متخصص در حوزه پزشکی به چشم می‌خورد؛ به طوری که مالک اصلی بسیاری از کلینیک‌های به اصطلاح زیبایی افراد غیر پزشک و افرادی هستند که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و فقط در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های سنگین کرده‌اند.

از طرفی به دلیل سیاست‌های غلطی که در طول سال‌های گذشته و در حال حاضر در حوزه سلامت کشور وجود دارد از جمله عدم موفقیت آمیز طرح پزشک خانواده، تعداد زیادی از پزشکان به جای حضور در مراکز درمانی دولتی و خدمت رسانی ضروری به مردم و کسب درآمدهای بیشتر به سمت بازار زیبایی سوق پیدا کرده‌اند.

احتمال مواجهه با کمبود پزشکان متخصص در کشور

به گفته دکتر ناصح دیری نخواهد پایید که کشور ما با کمبود جدی پزشک متخصص در همه رشته‌های پایه و ضروری مثل تخصص جراحی عمومی، اطفال، داخلی، بیهوشی، طب اورژانس و غیره مواجه خواهد شد.

همان گونه که هم اکنون نیز در بسیاری از مراکز دولتی در مناطق محروم ما با این کمبود مواجه هستیم؛ زیرا پزشکان به دلیل نداشتن حقوق و امکانات مکفی تمایلی به حضور در این مراکز ندارند.

بنابراین لازم و ضروری است که مسوولان امر در این خصوص چاره‌اندیشی جدی کنند و قبل از اینکه سلامت کشور و مردم با چالش جدی مواجه شود با تمهیدات لازم جلوی فعالیت‌ها و تبلیغات گول زننده و انحرافی این گونه مراکز را بگیرند و با اجرا و تقویت طرح پزشک خانواده و تشویق و پرداخت دستمزد واقعی به پزشکان شاغل در مراکز دولتی و صف مقدم خدمات رسانی درمانی چاره‌اندیشی کنند.

کد خبر 777169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    اخه پزشک عمومیو چه به این کارای تخصصی!!!!