روز چپ دست‌ها یک روز جهانی است که هر سال سیزدهم آگوست برای منحصر به فرد بودن و تفاوت‌های افراد چپ دست برگزار می‌شود. این روز اولین بار در سال ۱۹۷۶ توسط دین آر. کمپبل، بنیانگذار Lefthanders International, Inc انستیتوی چپ دست‌ها برگزار شد.

روز چپ دست ۱۴۰۲

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: این دنیای راست دست‌هاست که درصد کمی از چپ دست‌ها در آن زندگی می‌کنند. به همین خاطر همه چیز برای استفاده از افراد راست‌دست محیا شده که معمولاً افراد چپ دست باید خود را با آن تطبیق دهند.

یکی از تفاوت‌ها در صندلی‌های دسته‌داری است که به‌ویژه هنگام امتحانات سراسری یا در بعضی مراکز آموزشی؛ چپ دست‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. افراد چپ دست معمولاً در استفاده از اشیایی مانند قیچی، چاقو و حتی میزهای مدرسه مشکل دارند که البته در دنیای امروز سعی شده تغییراتی مخصوص آنها در این گونه وسایل در نظر گرفته شود.

روز جهانی چپ‌دست‌ها چه روزی است؟ | مشکلات چپ‌دست‌ها در دنیای راست دستان

دلیل نامگذاری روزی برای چپ دست‌ها

بر اساس مطالعه‌ای که توسط NCBI مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری National Center for Biotechnology Information  انجام شده است، درصد جمعیت چپ دست‌ها در گروه‌های سنی مسن کاهش می‌یابد. در حالی که توضیح دقیقی درباره علت این امر وجود ندارد، این مطالعه فرض می‌کند ممکن است به دلیل عوامل محیطی زندگی در دنیای راست‌دست‌ها، چپ دست‌ها را بیشتر در معرض خطر تصادف و خطراتی مانند آن قرار دهد.

سازمان بین المللی Lefthanders که اولین سال تأسیس خود را در سال ۱۹۷۶ جشن گرفت، به افزایش آگاهی در مورد مشکلات بیشماری که افراد چپ دست می‌توانند با آن‌ها روبه رو شوند، کمک کرد. بنابراین قرار دادن روزی برای چپ‌دست‌ها، توجه، آگاهی و اطلاعات بیشتری را از مسائلی که چپ دست‌ها با آن‌ها روبه رو هستند، گسترش می‌دهد.

چرا چپ دست می‌شویم؟

چپ دست‌ها تقریباً ۱۰ درصد جمعیت مردم دنیا را تشکیل می‌دهند. البته دانشمندان نمی‌دانند چرا یک فرد دچار چپ دستی می‌شود. اما اگر یکی از والدین چپ دست باشد، به احتمال زیاد یک کودک چپ دست خواهد شد. در گذشته گاهی والدین، کودکان چپ دست را مجبور می‌کردند از دست راست خود استفاده کنند. در چشم راست دست‌ها، استفاده غالب از دست چپ بد به نظر می‌رسید و پدر و مادرها می‌ترسیدند که دیگران از فرزندانشان دوری کنند. اما در حال حاضر، چپ دست بودن راحت‌تر پذیرفته می‌شود؛ با وجود آنکه جمعیت چپ دست‌ها نسبت به قبل افزایش نیافته است.

روز جهانی چپ‌دست‌ها چه روزی است؟ | مشکلات چپ‌دست‌ها در دنیای راست دستان

مشکلات احتمالی افراد چپ دست

بعضی تحقیقات نشان داده است مشکلات یادگیری، صرع و اوتیسم در افراد چپ دست شایع‌تر است. با این حال، محققان دیگر نتوانسته‌اند این یافته‌ها را تأیید کنند و دانش فعلی نشان می‌دهد چپ دست بودن با ناتوانی‌های یادگیری هیچ ارتباطی ندارد.

با توجه به اینکه فقط ۱۰ درصد از جمعیت مردم جهان چپ دست هستند، فراموش کردن اینکه آنها در دنیای راست دست‌ها زندگی می‌کنند برای همه آسان است. جدا از اینکه بریدن یک خط مستقیم با یک جفت قیچی برای راست‌دست‌ها طراحی شده؛ برای چپ دست‌ها سخت است اما می‌تواند تاثیرات ظریفی بر سلامت جسمی و روانی آنها داشته باشد.

عملکرد چپ دست‌ها

مغز و بدن چپ دست‌ها ممکن است متفاوت از افراد راست دست عمل کند و البته در افراد مختلط که ممکن است دست‌های غالب متفاوتی برای کارهای مختلف داشته باشند.

دکتر رونالد یئو، استاد روانشناسی در دانشگاه تگزاس آستین می‌گوید به نظر می‌رسد دست غالب خیلی زود در رشد جنین مشخص می‌شود؛ دقیقاً هنگامی که بسیاری از موارد دیگر در مورد آینده افراد نیز مشخص می‌شود. او می‌گوید چپ‌دستی معمولاً در خانواده‌ها دیده می‌شود، اما به طور قابل توجهی کمتر از دیگر ویژگی‌های ارثی، مانند قد یا هوش قابل انتقال است.

در واقع، دوقلوهای همسان که ژن‌های مشابهی دارند، گاهی اوقات می‌توانند دست‌های غالب متفاوتی داشته باشند. تئوری‌های زیادی در مورد اینکه چه چیز دیگری ممکن است تعیین کند با کدام دست بنویسید وجود دارد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این یک نوع تصادفی است.

تحقیقات نیز نشان می‌دهند ژن‌ها در ۲۵ درصد مواقع مسوول تعیین چپ دست یا راست دست شدن افراد می‌شوند.

روز جهانی چپ‌دست‌ها چه روزی است؟ | مشکلات چپ‌دست‌ها در دنیای راست دستان

ارتباط چپ دست شدن با استرس مادر

یک مطالعه در انگلستان نشان داده جنین‌های زنان باردار پراسترس بیشتر با دست چپ صورت خود را لمس می‌کردند تا دست راست. به گفته محققان، این امر می‌تواند اولین نشانه‌های یک کودک چپ دست باشد. شواهد دیگر این نظریه را تأیید می‌کند.

در یک مطالعه در سوئد در سال ۲۰۰۸ که روی مادران و فرزندان پنج ساله آنها انجام شد، زنانی که در دوران بارداری خود افسرده بودند یا استرس داشتند، احتمال بیشتری داشت که بچه‌های مختلط یا چپ دست داشته باشند. در مطالعات دیگر، نوزادان با وزن کم هنگام تولد، یا متولد شده از مادران مسن‌تر، احتمال بیشتری داشت که چپ دست باشند.

منبع: daysoftheyea

کد خبر 780096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha