داده‌های اداره آمار کانادا حاکی از افزایش دوباره نرخ تورم این کشور در پی افزایش قیمت‌های انرژی به ویژه بنزین است.

بنزین

به گزارش همشهری آنلاین، در ماه ژوئیه شاخص قیمت مصرف کننده در کانادا ۳.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این در حالی است که در ماه ژوئن نیز این شاخص ۲.۸ درصد افزایش یافته بود.

بر اساس این گزارش، شتاب در افزایش نرخ تورم کانادا بیشتر ناشی از قیمت بنزین است، درحالیکه صرف نظر از بنزین شاخص قیمت مصرف کننده در مقایسه با چهار درصد ماه ژوئن به ۴.۱ درصد رسیده است.

مدت بسیار طولانی از سال گذشته میلادی بنزین یک عامل بزرگ در پایین آوردن نرخ کلی تورم بود. اما این اتفاق در حال حاضر نیافتاده زیرا قیمت‌ها دوباره بالا رفته است. قیمت‌های بنزین در ماه ژوئیه ۰.۹ درصد افزایش یافت درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته قیمت‌ها بیش از ۹ درصد پایین آمده بود.

قیمت‌های بنزین تنها عامل در هزینه‌های انرژی برای بالا رفتن نرخ تورم نبودند چرا که قیمت برق نیز نسبت به سال گذشته ۱۱.۷ درصد افزایش یافت درحالیکه در ماه ژوئن ۵.۸ درصد بالا رفته بود.

این افزایش به شدت مربوط به بالا رفتن قیمت های برق در استان آلبرتا است که نسبت به سال گذشته تا ۱۲۷.۸ درصد در ماه ژوئیه افزایش یافت.

بانک کانادا در ماه ژوئیه پیش بینی کرد که تورم به مدت حدودی یک سال حدود سه درصد باقی می‌ماند با توجه به اینکه بانک کانادا هدف ۲ درصدی برای نرخ تورم مشخص کرده بود.

استتس‌کان اداره آمار کانادا در اوایل این ماه اعلام کرد که اقتصاد این کشور به طور غیرمنتظره ای ۶ هزار و ۴۰۰ شغل در ماه جولای از دست داده و نرخ بیکاری به ۵.۵ درصد رسیده است.

بر اساس اعلام این سازمان، قیمت‌های خواربار در ماه ژوئیه ۸.۵ درصد افزایش یافت که کمترین سرعت در بیش از یک سال و بیشتر به علت قیمت‌های میوه تازه و تا حد کمتری محصولات نان است.

بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، قیمت ها ۳.۴ درصد در مقایسه با افزایش ۳.۵ درصدی در ژوئن بالا رفت. قیمت ارائه خدمات در ماه ژوئیه به صورت سالانه ۴.۳ درصد افزایش یافت و قیمت کالاها نیز به ۲.۳ درصد رسید.

بانک مرکزی کانادا، پس از آخرین افزایش نرخ بهره در ماه ژوئیه، اعلام کرد که قبل از تکان خوردن مجدد قیمت‌ها، داده ها را از نزدیک مطالعه خواهد کرد.

کد خبر 781105
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    اصلا مقایسه نکنید با ایران فقط بگید 4.2 درصد !!!! چه خبره !!!!