یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

به‌زودی فعالیت سایت Encarta در سراسر جهان به پایان می‌رسد.

 این دایره المعارف آنلاین که از سوی شرکت مایکروسافت ارائه شده، همچون ویکی پدیا، بریتانیکا و سایت‌های مشابه، یک منبع و مرجع اطلاعاتی و الکترونیکی است که پیش از این به شکل سی دی به فروش می‌رسید.

اما با شکل‌گیری سایت ویکی پدیا، Encarta نیز به شکل آنلاین در اختیار کاربران قرار داشت. البته مدتها بود که به‌دلیل فراوانی سایت‌های اطلاع‌رسانی، این سایت نسبت به سایر سایت‌های مشابه کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. آمار‌ها نشان می‌دهند که در ژانویه امسال ویکی پدیا 97درصد بازدیدکننده داشته است. در حالی که بازدید از سایت Encarta تنها نزدیک به 2 درصد بوده که برای مایکروسافت رقم غیرقابل‌قبولی محسوب می‌شود.

برخی از کارشناسان معتقدند احتمالا علت تعطیلی این دایره المعارف آنلاین، به استفاده بیش از حد کاربران از ویکی پدیا و محبوبیت آن بر می‌گردد. این در حالی  است که متأسفانه بخش زیادی از مطالب سایت ویکی پدیا، ناقص و بدتر از همه اغلب اشتباه است.
Encarta برای ویرایش مطالب از سوی کاربران محدودیت‌هایی را در  نظر گرفته بود و کاربران نمی‌توانستند به راحتی هر چه می‌خواهند اضافه کنند. در حالی که ویکی پدیا این فرصت را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد که هرگونه که می‌خواهند مطالب را ویرایش کنند. البته برخی معتقدند آزادی استفاده از مطالب و ویرایش آنها در ویکی پدیا از مهم‌ترین نقاط قوت این سایت است. چون باعث می‌شود که اطلاعات گردآوری شده در آن به‌طور مداوم از سوی کاربران به روز شود.

ازسوی دیگر برخی از کارشناسان رسانه معتقدند که Encarta امکانات گرافیکی بسیار خوبی دارد که بهتر از دایره‌المعارف‌های دیگر از جمله ویکی پدیاست. البته عده‌ای نیز به این نکته اشاره دارند که ویکی پدیا آنچنان کاربردی است که استفاده از آن حتی بدون تصاویر و امکانات گرافیکی خاص نیز برای کاربران مهم است. از سوی دیگر، یکی از مدیران ویکی پدیای آلمانی اعلام کرده که به‌زودی نامه‌ای را به مایکرو سافت می‌فرستد و از آنها می‌خواهد که اطلاعات خام و تصاویری که در Encarta مورد استفاده قرار نگرفته، در اختیار ویکی پدیا قرار دهد.

زمانی که مایکروسافت در اواسط دهه 1980، Encarta را عرضه کرد، به‌عنوان یک دایرة المعارف آنلاین بسیار مورد توجه قرار گرفت، همان‌گونه که این روز‌ها ویکی پدیا مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد.همچنین مایکروسافت اعلام کرده که فرمت‌های سی دی و دی وی دی Encarta به‌زودی از همه فروشگاه‌ها نیز جمع‌آوری شده و تا پایان ژوئن استفاده از این وب سایت در سراسر جهان امکانپذیر نخواهد بود.

کد خبر 78202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز