نتایج یک تحقیق جدید نشان داد که می‌توان از اسکن «ام آر آی»(MRI) ۱۰ دقیقه ای برای غربالگری سرطان پروستات در مردان استفاده کرد.

ام اری آی

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: اسکن‌ها در تشخیص سرطان بسیار دقیق‌تر از آزمایش‌های خون هستند. پزشکان در آزمایش‌های خون به دنبال سطوح بالای پروتئینی به نام PSA هستند.

به گزارش بی بی سی، «ام آر ای» برخی سرطان‌های جدی را که در آزمایش‌های «پی اس ای»( PSA) تشخیص داده نشده بود، شناسایی کرد. در حال حاضر هیچ برنامه ملی غربالگری در برتانیا وجود ندارد زیرا آزمایش تشخیص سطح «پی اس ای»  در خون بیش از حد غیرقابل اعتماد در نظر گرفته می‌شود، اگرچه مردان بالای ۵۰ سال می توانند آزمایش PSA را درخواست کنند.

تشخیص زود هنگام سرطان پروستات با «ام آر ای»

نویسندگان این تحقیق جدید گفته‌اند که می‌توان از «ام آر آی» ​​پروستات برای غربالگری استفاده کرد، اگرچه تحقیقات جامع‌تری برای ارزیابی این مورد نیاز است. برای مطالعه، که در نشریه «بی ام جی اونکولوژی» (BMJ Oncology) منتشر شده است، از مردان ۵۰ تا ۷۵ ساله در لندن برای غربالگری آزمایش‌های MRI و PSA که در بیمارستان دانشگاه کالج لندن انجام شد، دعوت به عمل آمد.

از ۳۰۳ نفری که هر دو آزمایش را انجام دادند، ۴۸ مورد MRI مثبت داشتند که نشان دهنده سرطان بود و از این تعداد ۲۵ نفر پس از آزمایش‌های بیشتر، از جمله نمونه‌برداری، سرطان قابل توجهی تشخیص داده شد. بیش از نیمی از مردانی که سرطان آن‌ها از طریق MRI تشخیص داده شد، نمرات تست PSA پایین زیر ۳ نانوگرم در میلی‌لیتر داشتند که طبیعی تلقی می‌شود، و بنابراین به اشتباه به آن‌ها اطمینان داده می‌شد که عاری از بیماری هستند.

تشخیص زود هنگام سرطان پروستات با «ام آر ای»

پروفسور کارولین مور، مشاور اورولوژیست و محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه کالج لندن، گفت: نتایج ما نشانه اولیه‌ای را نشان می‌دهد که MRI می‌تواند روش مطمئن‌تری برای تشخیص زودهنگام سرطان‌های بالقوه جدی ارائه دهد.

پل راثول، ۶۲ ساله که در نتیجه این آزمایش، سرطان پروستات او زود تشخیص داده شد و با موفقیت درمان شد، احساس خوشبختی می‌کند زیرا آزمایش PSA او منفی بود و اگر MRI انجام نداده بود، اطمینان کاذب به او داده می‌شد که در نهایت باعث وخامت بیشتر حال او و روند درمانی دشوارتر برای وی می‌شد. پل گفت: اگر آزمایش خون را انجام می‌دادم، زندگی عادی خود را در حال راه رفتن ادامه می‌دادم، غافل از اینکه نوعی بمب ساعتی در درون من وجود داشت که به آرامی رشد می‌کرد، و زمانی که متوجه شدم، احتمالا درمان آن بسیار سخت‌تر و برای من بسیار خطرناک تر بود.

ساران گرین، نویسنده دیگری از کینگز کالج لندن، گفت: از هر چهار مرد سیاه‌پوست یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می‌شود، که دو برابر تعداد مردان سایر اقوام است. با توجه به این خطر بالا، بسیار مهم است که هر کشوری برنامه غربالگری خود را شامل راهبردهایی برای دستیابی به مردان سیاه پوست و تشویق تعداد بیشتری از آن‌ها برای آزمایش کند.

کد خبر 782585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha