جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

بیشتر رسانه‌های بین‌المللی عضویت ایران به همراه ۵کشور دیگر در سازمان بریکس را باعث تقویت جایگاه و نفوذ این سازمان در سطح معادلات بین‌المللی در برابر غرب دانسته‌اند.

بريكس

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: کمتر از یک هفته پس از آنکه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفَک) با انتشار بیانیه‌ای از تحریم برخی افراد و شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه انرژی خبر داد، ۱۳هزار کیلومتر دورتر از واشنگتن در شهر ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی، رهبران ۵ کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با عضویت کشورمان در سازمان اقتصادی بریکس موافقت کردند که همگی از سران و مؤسسان اولیه سازمان بریکس به شمار می‌روند. بریکس، گروهی بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که این روزها، نامش در تحولات بین‌المللی بیش از گذشته شنیده می‌شود. نام بریکس (BRICS) مخفف حروف اول نام همان ۵ اقتصاد بزرگ در حال ظهور است و همه آنها نامه دعوت رسمی برای عضویت ایران را تأیید کرده‌اند.

تأثیر بین‌المللی ورود اعضای جدید به بریکس

اگرچه بریکس طی سال‌های گذشته بیشتر در چارچوب یک نهاد اقتصادی در کنار نهادهای اقتصادی غرب محور مانند بانک جهانی عرض اندام کرده است، اما حقیقت آن است که وزن اقتصادی گروه بریکس طی سال‌های گذشته آنقدر در نظام بین‌المللی توسعه یافته که بی‌تردید این گروه اکنون توانایی تنه زدن به معادلات سیاست بین‌المللی را دارد. وبگاه اقتصادی بلومبرگ، با استناد به آخرین داده‌های صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که کشورهای عضو بریکس ۳۲.۱درصد از رشد اقتصاد جهان را طی سال‌های آتی به‌خود اختصاص خواهند داد. این در حالی است که براساس پیش‌بینی بلومبرگ، سهم گروه ۷که شامل ۷ کشور غربی (آلمان، آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و ژاپن) است، از رشد اقتصاد جهانی در سال‌های آینده ۲۹.۹درصد خواهد بود. حتی با عضویت ایران به همراه ۵کشور دیگر شامل مصر، عربستان، امارات، آرژانتین و اتیوپی در بریکس، سهم این سازمان از اقتصاد جهانی آتی بسیار سنگین‌تر نیز خواهد بود و از این‌رو، در حال حاضر ورود ایران به بریکس در میان رسانه‌ها و کارشناسان بین‌المللی بازتاب قابل توجهی داشته است.

آناتولی: ایران به دنبال بهره‌مندی از نظم جدید بین‌المللی است

خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارش مفصلی که در بخش‌هایی از آن به دیدگاه کارشناسان درباره عضویت ایران در بریکس استناد کرده، نوشته است که دولت ایران پس از تکمیل عضویت دائم خود در سازمان شانگهای، این بار مصمم به پیوستن به گروه بریکس است. به نوشته آناتولی، ایران معتقد است که انتقال کامل قدرت از بلوک غرب به شرق در حال انجام است و هدف تهران از عضویت در بریکس به‌منظور بهره‌مندی از امتیازات نظم جدید بین‌المللی است.

بلومبرگ: توسعه بریکس، دلارزدایی را تقویت می‌کند

وبگاه شبکه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشته است که بریکس برای افزایش وزن و نفوذ جهانی خود از ایران و دیگر کشورها دعوت به عضویت کرده است. مطابق این گزارش، پذیرش عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، در کنار روسیه، ایران، امارات و برزیل به این بلوک، درونمایه اقتصادی گرانسنگی می‌دهد. با توجه به اینکه بیشتر تجارت جهانی انرژی به دلار انجام می‌شود، توسعه بریکس همچنین توانایی‌اش برای پیشبرد تجارت با ارزهای جایگزین را تقویت می‌کند.

نیویورک تایمز: عضویت ایران، بزرگ‌ترین شگفتی بریکس بود

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز عضویت ایران در سازمان بریکس را یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های بریکس عنوان کرده است؛ چون به نوشته این روزنامه، درخواست برخی از کشورهای دیگر مانند اندونزی، مورد پذیرش قرار نگرفته است. به اعتقاد نویسنده نیویورک تایمز، ایران مشارکت امنیتی و نظامی عمیقی را با روسیه ایجاد کرده و روابط اقتصادی خود را با چین تقویت کرده است. همچنین ایران توانسته از طریق تجارت با اعضای بریکس، اقتصاد خود را از نفت دور کند.

رویترز: نمی‌توانیم اهمیت ژئوپلیتیکی ایران را انکار کنیم

رویترز نیز در گزارشی عضویت ایران در بریکس را مرتبط با نزدیکی این کشور به روسیه در مبارزه مشترک علیه تحریم‌های آمریکایی توصیف کرده است. رویترز همچنین در انتهای گزارش خود، جمله‌ای را آورده تا اهمیت عضویت ایران در بریکس را نشان دهد. در این ارتباط رویترز نوشته است که «ما نمی‌توانیم اهمیت ژئوپلیتیکی ایران و سایر کشورهایی که به بریکس ملحق خواهند شد را انکار کنیم... آنچه مهم است، اهمیت این کشورهاست.»

سی. ان. ان: عضویت ایران، بریکس را ضدغرب‌ترخواهد کرد

تلویزیون آمریکایی سی. ان. ان خبر عضویت ایران و ۵کشور دیگر در گروه بریکس را با نقل قول رهبران بریکس اعلام کرده است. سی. ان. ان به نقل از شی جی پینگ، رئیس‌جمهور چین، گسترش بریکس را تاریخی خواند و گفت که توسعه بریکس نشان‌دهنده عزم اعضای آن برای اتحاد و همکاری با کشورهای در حال توسعه است. سی. ان. ان همچنین افزوده است که عضویت کشورهایی مانند ایران که آشکارا با غرب مخالف هستند، می‌تواند بریکس را بیشتر به سمت تبدیل شدن به یک بلوک ضدغربی سوق دهد.

گاردین: عضویت ایران در بریکس، پیروزی چین و روسیه است

روزنامه گاردین چاپ لندن نیز گزارش داده است که گروه بریکس با پذیرش ۶عضو جدید تلاش دارد تا بتواند نظم جهانی موجود را تغییر دهد و تعادلی در برابر آمریکا و متحدانش ایجاد کند. به نوشته گاردین، تصمیم برای پذیرش ایران در بریکس، نشان‌دهنده پیروزی روسای جمهور چین و روسیه است و با عضویت ایران، بریکس رنگ و بویی ضدغربی پیدا خواهد کرد.

کد خبر 783295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha