670هزار نفر از ابتدای‌ ماه صفر تاکنون از مرز تردد کرده‌اند که بیشترین ترددها به مرز مهران اختصاص دارد. ستاد اربعین روز شنبه (4شهریور) در اطلاعیه فوری به‌دلیل حجم بالای ترددها و معطلی برای خروج از مرز، از زائرانی که در مسیر مهران هستند خواست به سمت مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین تغییر مسیر دهند. 

اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که 6مرز خسروی (کرمانشاه)، مهران (ایلام)، تمرچین (آذربایجان غربی)، شلمچه، چذابه (خوزستان) و باشماق (کردستان) برای تردد زائران به سمت عراق باز هستند، اما با وجود گرمای 45درجه در مهران، این مرز بیشترین حجم تردد زائران را به‌خود اختصاص داده و 60درصد پارکینگ اربعین پر شده است. 

باشماق 
مرز باشماغ در کردستان برای دومین سال تردد زائران به کربلا را به‌عهده دارد. معاون سیاسی استاندار کردستان به همشهری می‌گوید: «آب و هوای کردستان 10تا 15درجه نسبت به جنوب کشور خنک‌تر است؛ یعنی هم از مرز مهران و هم از مرزهای خوزستان مانند چذابه.»‌ مهدی رمضانی ادامه می‌دهد: «درواقع ازدحامی که در مرزهای دیگر وجود دارد، در مرز باشماق نیست و زائران با معطلی کمتری می‌توانند از مرز خارج شوند. تمهیدات قابل‌توجهی در حوزه پارکینگ، اسکان، تغذیه و حمل‌ونقل درنظر گرفته‌ایم؛ هم در مرز ایران و هم آن سوی مرز در عراق؛ برای همین، از مردم درخواست داریم که برای سفر به عراق از مرز باشماق عبور کنند.»‌ به گفته او، هزینه حمل‌ونقل در این مرز پایین‌تر است. 

تمرچین
آذربایجان غربی یکی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که از سال گذشته مرز تمرچین را روی زائران باز کرده است. برخلاف سال گذشته، امسال امکانات و به‌طور کلی شرایط بهتری برای تردد زائران از این مرز فراهم شده است.سخنگوی ستاد اربعین آذربایجان غربی با اشاره به این موضوع به همشهری می‌گوید: «امسال در مرز تمرچین ظرفیت 500هزار زائر را داریم. علاوه بر این 50هزار پارکینگ رایگان در اختیار زائران قرار دارد. در مرز تمرچین 38گیت ورود و خروج وجود دارد که برخلاف سال گذشته، امسال با افزایش گیت روبه‌رو هستیم. همچنین حداقل معطلی در مرز تمرچین حدود 3، 4دقیقه است.» علی رزازی ادامه می‌دهد: «سال گذشته مرز تمرچین صبح تا بعدازظهر پذیرای زائران بود، ولی امسال با هماهنگی‌های انجام شده، مرز به‌صورت شبانه‌روزی پذیرای زائران است.» به گفته او،‌48درصد کاهش مسافت از مرز تمرچین به سامرا داریم؛ یعنی برای استان‌های شمال‌غرب کشور شرایط مناسبی وجود دارد.

خسروی
وزیر کشور شامگاه جمعه سوم شهریور با حضور در مرز بین‌المللی خسروی با بیان اینکه اقدامات و زیرساخت‌های بسیار خوبی در مرز خسروی ایجاد شده و شرایط مرز بسیار بهتر از سال گذشته است به زائران اربعین حسینی توصیه کرد که از طریق این مرز راهی راهپیمایی اربعین شوند. احمد وحیدی گفت: «در حوزه پارکینگ‌ها، سایبان‌ها، محل اسکان، مواکب و دروازه‌های تردد وضعیت بسیار مناسبی در خسروی داریم.» خسروی یکی از مرزهای پرتردد در ایام اربعین محسوب می‌شود؛ مرزی که پذیرای زائران است. بهره‌برداری از زائرسرای بزرگ حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با ظرفیت اقامتی 4هزار نفر با حضور استاندار کرمانشاه در مرز خسروی شهرستان قصرشیرین آغاز شده است. 


آمار تردد زائران 

3 مرز توصیه‌شده برای تردد زائران اربعین کدامند؟ | آمار تردد زائران به تفکیک مرزهای شش‌گانه

کد خبر 783659
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha